22 490 9000 Zadzwoń
MENU
6 miesięcy temu

Po Polsce jeździ już 1,3 mln motocykli. Korzystnych ofert ubezpieczeniowych jednośladów ciągle brakuje

Po Polsce jeździ już 1,3 mln motocykli. Korzystnych ofert ubezpieczeniowych jednośladów ciągle brakuje<

Liczba motocyklistów w Polsce szybko rośnie. Niestety właściciele jednośladów ciągle mają bardzo ograniczony wybór jeśli chodzi o polisy OC i AC. W niektórych przypadkach składka może stanowić nawet ponad 20% wartości motocykla – informują eksperci porównywarki OC/AC mfind.pl.

Jak wynika z analizy porównywarki OC/AC mfind.pl, tylko w 2016 roku sprzedano w Polsce 26 tys. nowych motocykli. To ponad 3 razy więcej niż cztery lata wcześniej. Po polskich drogach jeździ już około 1,3 mln motocyklistów. Niestety, wydaje się, że ubezpieczyciele nie dostrzegają tego trendu. Oferty dla motocyklistów wciąż są bardzo ubogie.

Z jednej strony niewiele towarzystw oferuje ubezpieczenie dla motocyklistów, z drugiej – ceny bardzo istotnego w tym przypadku autocasco, są zaporowe. Przykładowo, koszt AC dla motocykla o wartości 20 tys. zł przekracza 4500 zł rocznie. Z kolei autocasco dla jednośladu kupionego za 4 tys. zł to wydatek rzędu 950 zł. W obu przypadkach polisa przekracza 20% wartości maszyny. A do kosztów trzeba jeszcze dodać kilkaset złotych za obowiązkową polisę OC.

– Po części wynika to z doświadczeń ubezpieczycieli – wyjaśnia mfind Mariusz Łowicki, redaktor magazynu Motoinsider.pl. – W połowie lat 90. na dużą skalę zaczęły do Polski napływać motocykle. Jednocześnie dochodziło do wielu wyłudzeń odszkodowań i fikcyjnych stłuczek z udziałem jednośladów. Firmy ubezpieczeniowe nie były na to przygotowane. Nie miały wiedzy i doświadczenia, by poradzić sobie z naciągaczami. Ich odpowiedzią na tę sytuację było ustanowienie zaporowych składek lub wycofanie się z tej części rynku – dodaje Łowicki.

Na wysokie ceny AC wpływ mają również koszty naprawy współczesnych motocykli. Nawet przy drobnej stłuczce wymiany wymagają elementy plastikowe lub tłumik. A części te mogą kosztować łącznie nawet kilka, kilkanaście tysięcy złotych. To jednak nie wszystko. – Naprawa motocykli np. w ramach stosowanych przez producentów technologii nie przewiduje możliwości naprawy wielu elementów, a przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody wymaga kosztownych wymian – wyjaśnia Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Chociaż motocyklistów jest na drogach coraz więcej, to powodują mniej wypadków, szczególnie tych najtragiczniejszych, niż jeszcze dwa lata temu. Jak informuje mfind, w 2014 r. doszło do 1023 takich zdarzeń, w których zginęło 230 osób. W zeszłym roku motocykliści spowodowali 995 wypadków, w których śmierć poniosło 148 osób.

– Bezpieczniejsza jazda motocyklistów może wpłynąć na poszerzenie oferty ubezpieczeniowej i niższe ceny polis dla właścicieli jednośladów – przewiduje Bartosz Salwiński, ekspert kalkulatora OC/AC mfind. – Wraz z rosnącą popularnością motocykli, oferta ubezpieczycieli powinna być rozwijana – szczególnie w przypadku autocasco, które obecnie jest zdecydowanie za drogie dla przeciętnego motocyklisty. Właściciel jednośladu powinien również pamiętać o dodatkowym NNW. Ubezpieczenie od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków gwarantuje wypłatę świadczenia w sytuacji, kiedy motocyklista będący sprawcą wypadku odniesie obrażenia  – dodaje Salwiński.

Więcej można przeczytać w artykule Akademii mfind.

Press kit - materiały dla mediów

mfind.pl to nie tylko porównywarka ubezpieczeniowa, ale również Akademia ubezpieczeń mfind publikująca artykuły poradnikowe, aktualności, teksty interwencyjne, raporty oraz analizy. W mfind nie tylko opisujemy, ale również kształtujemy rynek ubezpieczeń w taki sposób, aby był jak najbardziej przyjazny dla konsumentów.

Kontakt

mfind

Bartłomiej Roszkowski

CEO / VP product
Budowa produktu, działania content marketingowe i PR

+48 663 855 556
bartlomiej.roszkowski@mfind.pl