22 490 9000 Zadzwoń
MENU
5 miesięcy temu

Możliwość czasowego wycofania samochodu z ruchu podniesie ceny polis OC?

Możliwość czasowego wycofania samochodu z ruchu podniesie ceny polis OC?<

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, zgodnie z którym kierowcy zyskają możliwość czasowego wycofania samochodu z ruchu. Rozwiązanie miałoby obniżyć koszty ubezpieczenia nieużywanych aut. Niestety, według specjalistów porównywarki OC/AC mfind.pl, w praktyce może oznaczać podwyżki cen polis dla pozostałych kierowców.

Możliwość czasowego wycofania z ruchu samochodów osobowych i motocykli zlikwidowano 20 lat temu – w 1997 roku. Obecnie z tego przywileju mogą korzystać tylko kierowcy samochodów ciężarowych i przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony, ciągników samochodowych, pojazdów specjalnych oraz autobusów. Posłowie klubu Kukiz’15 chcą, by zgodnie z ich projektem nowelizacji ustawy, taką możliwość przywrócono również właścicielom aut osobowych i motocykli.

Obecnie, właściciele wymienionych wcześniej pojazdów mogą wycofać je z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy, a następnie przedłużyć go maksymalnie o kolejne dwa lata. W tym czasie dowód oraz tablice rejestracyjne pozostają w wydziale komunikacyjnym jako depozyt. Koszt wycofania pojazdu z ruchu to co najmniej 80 zł.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC wycofanego z ruchu pojazdu? Jak podaje porównywarka OC/AC mfind.pl, w tym okresie ubezpieczyciel musi obniżyć cenę polisy o minimum 95%. Jeśli kierowca np. chce wycofać auto z ruchu na 6 miesięcy, a jego OC za cały rok kosztuje 1200 zł, to po przekalkulowaniu składki zapłaci tylko 630 zł.

To rozwiązanie wydaje się więc idealne dla osób, które np. swoje auta trzymają w garażu przez całą zimę. Okazuje się jednak, że zmiana w ustawie może… podnieść ceny polis OC dla pozostałych kierowców.

– Możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu i obniżenie opłaty za OC może spowodować wzrost cen dla kierowców, którzy nie zdecydują się na ten krok – ostrzega ekspertka kalkulatora OC/AC mfind.pl Urszula Borowiecka. – Ponadto, zwróćmy uwagę, że wprowadzenie regulacji w rzeczywistości nie zmieni liczby samochodów poruszających się po drogach i nie zmniejszy liczby wypadków. Zmniejszy natomiast liczbę osób opłacających składki. Brak wpływów ze składek od kierowców, którzy zdecydują się na czasowe wycofanie samochodu z ruchu, automatycznie pociągnie za sobą wzrost opłat dla innych kierowców, bo ubezpieczyciele będą chcieli “odrobić straty” – dodaje Borowiecka.

Więcej na ten temat można przeczytać w artykule w serwisie Akademia mfind.

Press kit - materiały dla mediów

mfind.pl to nie tylko porównywarka ubezpieczeniowa, ale również Akademia ubezpieczeń mfind publikująca artykuły poradnikowe, aktualności, teksty interwencyjne, raporty oraz analizy. W mfind nie tylko opisujemy, ale również kształtujemy rynek ubezpieczeń w taki sposób, aby był jak najbardziej przyjazny dla konsumentów.

Kontakt

mfind

Bartłomiej Roszkowski

CEO / VP product
Budowa produktu, działania content marketingowe i PR

+48 663 855 556
bartlomiej.roszkowski@mfind.pl