22 490 9000 Zadzwoń
MENU
2 lata temu

Kamera samochodowa to już nie tylko zwykły gadżet

Kamera samochodowa to już nie tylko zwykły gadżet<

Kamery samochodowe z roku na rok stają się coraz bardziej przystępnym cenowo i powszechnym wśród kierowców rozwiązaniem. Najtańsze tego rodzaju urządzenie można kupić już za niecałe 100 złotych. Dobrej jakości nagranie może być z kolei solidnym dowodem pozwalającym określić rzeczywistego sprawcę wypadku, ułatwić proces ubiegania się o odszkodowanie lub – jak pokazuje przykład rynku polis komunikacyjnych w USA – zapewnić zniżki w ubezpieczeniu AC/OC. Z nagrań coraz chętniej korzystają także m.in. sądy i Policja, dla których są one cennym źródłem informacji o wykroczeniach popełnianych przez piratów drogowych.

„Wykorzystanie urządzeń rejestrujących przebieg trasy pokonywanej przez kierowcę to trend, który został zapoczątkowany w krajach zachodnich. Wraz z pojawieniem się w Polsce mody na kamery samochodowe rozpowszechniło się jednak wiele wątpliwości związanych z prawnym aspektem ich wykorzystania. Chodzi głównie o kwestię ochrony prywatności osób nagrywanych, która obowiązuje nawet w sytuacji popełniania przez nich czynności wątpliwych z punktu widzenia obowiązującego kodeksu drogowego. Jak się jednak okazuje, prawo nie zabrania rejestrowania zachowania innych uczestników ruchu drogowego pod warunkiem, że takie nagrania są prowadzone jedynie na własny użytek. W sytuacji, w której autor filmu chciałby jednak podzielić się nim na przykład na internetowym forum, musi pamiętać aby zasłonić tablice rejestracyjne pojazdów, które go otaczają. Warto zaznaczyć, że takie nagrania to nie tylko element przestrogi kierowanej od kierowców do pozostałych uczestników ruchu drogowego, ale także cenne źródło wiedzy dla organów ścigania. W każdej komendzie wojewódzkiej znajduje się bowiem zespół zajmujący się wyszukiwaniem tego rodzaju zapisów audio-wideo”mówi Bartłomiej Roszkowski, członek zarządu mfind.pl, jednej z największych porównywarek OC/AC w Polsce.

Po nagrania z samochodowych kamer wideo coraz chętniej sięgają m.in. sądy, które uznają je jako znaczący dowód w danej sprawie. Główną podstawą prawną do dopuszczenia nagrania jako dowodu jest kodeks postępowania cywilnego. Jednak samo dopuszczenie nagrania jako materiału dowodowego na ogół nie wystarcza. Ważne jest też potwierdzenie jego autentyczności, którą bada biegły sądowy.

Nagranie, którego autentyczność została potwierdzona przez uprawnione do tego organy to także solidny dowód w kontekście likwidacji danej szkody przez ubezpieczyciela, którzy coraz częściej respektują tego rodzaju materiały. Należy przy tym zaznaczyć, że jeśli ubezpieczyciel zakwestionuje wiarygodność dowodu w postaci nagrania z rejestratora wideo, to jest on zobowiązany do wskazania przyczyn takiej decyzji poszkodowanemu. Co ciekawe, od 2010 roku amerykański ubezpieczyciel Progressive Insurance oferuje możliwość uzyskania niższej stawki ubezpieczenia AC/OC w ubezpieczeniu komunikacyjnym na podstawie m.in. weryfikacji nagrań z wideorejestratorów” – dodaje Bartłomiej Roszkowski.

Polacy zdali sobie sprawę, że na tle innych państw Unii Europejskiej jesteśmy w tyle jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drogach. Zaczęli też coraz chętniej instalować kamerki w swoich samochodach, aby ich jedyną bronią w ustalaniu sprawcy zdarzenia drogowego nie były tylko słowa. Z uwagi na dynamiczny rozwój technologii można mieć więc nadzieję, że tego typu narzędzia już wkrótce nie będą wyłącznie dodatkowym rozwiązaniem – na którego zakup decyduje się kierowca – ale staną się podstawowym elementem wyposażenia samochodu, ułatwiającym uzyskanie odszkodowania i wpływającym na wysokość składki ubezpieczenia AC/OC.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.mfind.pl.

Press kit - materiały dla mediów

mfind.pl to nie tylko porównywarka ubezpieczeniowa, ale również Akademia ubezpieczeń mfind publikująca artykuły poradnikowe, aktualności, teksty interwencyjne, raporty oraz analizy. W mfind nie tylko opisujemy, ale również kształtujemy rynek ubezpieczeń w taki sposób, aby był jak najbardziej przyjazny dla konsumentów.

Kontakt

mfind

Bartłomiej Roszkowski

CEO / VP product
Budowa produktu, działania content marketingowe i PR

+48 663 855 556
bartlomiej.roszkowski@mfind.pl