Przed chorobami chroni nas naturalna odporność organizmu, za którą odpowiedzialne są leukocyty – białe ciałka krwi. W serii znakomitych książek dla dzieci autorstwa Wojciecha Feleszki „Na sygnale” przedstawione są jako nieustraszeni superbohaterowie, dzielnie walczący zarówno z bakteriami jak i wirusami. Żywot leukocytów jest krótki, ale na miejsce starych szybko powstają nowe. Warto wspomagać ten naturalny proces regeneracji. Jak to robić? Jakie działania profilaktyczne warto podjąć? Jak nie zachorować na grypę?

  1. Odżywiaj się dobrze. Aby uniknąć grypy i innych chorób, musimy dostarczyć organizmowi wszystkich składników odżywczych, potrzebnych do budowania odporności: witaminę C, witamy z grupy B, D, beta-karoten oraz cynk, żelazo i miedź. Innymi słowy, powinniśmy jeść owoce, warzywa, ryby, chude mięso, pieczywo pełnoziarniste i kasze. Warto codziennie zjeść kiszonego ogórka lub nieco kiszonej kapusty oraz napić się kefiru czy jogurtu, bo zawarte w nich probiotyki bardzo wspomagają nie tylko nasz układ trawienny.
  2. Postaw na ruch. W czasie wysiłku fizycznego serce przyspiesza, krew krąży szybciej i rośnie produkcja limfocytów. Spacery energicznym krokiem, bieganie, pilates, zajęcia taneczne, sesje na własnym dywanie z popularnymi trenerkami fitness, instruującymi nas z ekranu – cokolwiek, byle regularnie. Ruch wyzwala także endorfiny, czyli sprawia, że czujemy się szczęśliwsi.
  3. Wysypiaj się. Osiem godzin snu w dobrych warunkach (wywietrzona sypialnia o temp. 19°C, lekka kolacja zjedzona ok. trzy godziny przed snem) to czas potrzebny, aby organizm, w tym układ odpornościowy, dobrze się zregenerował i mógł bronić się przed grypą.
  4. Odstaw używki. Alkohol, mocna kawa i herbata wypłukują witaminy C i z grupy B a także cynk. Nadużywanie alkoholu uszkadza leukocyty, a dym papierosowy niszczy błony śluzowe dróg oddechowych.
  5. Zapobiegaj zamiast leczyć. Aby ustrzec się grypy można stosować profilaktycznie rozmaite dostępne w aptekach preparaty, można tez postawić na naturalne specyfiki w oparciu o sok z cytryny (witamina C), czosnek (naturalny antybiotyk) i miód (wzmacnia odporność i działa przeciwbakteryjnie) lub ciepłe, rozgrzewające napoje z dodatkiem imbiru i goździków (bogate w witaminy i minerały, mają działanie antybakteryjne).
  6. Zaszczep się. Skutecznym środkiem przeciw grypie sezonowej są szczepienia ochronne. Z pewnością znacznie zmniejszają ryzyko zachorowania na grypę, a w przypadku złapania infekcji przebiega ona dużo łagodniej.

Szczepionka na grypę – czy warto ją stosować?

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia każdego roku na świecie w wyniku grypy i powikłań po grypie umiera setki tysięcy ludzi, szczególnie osób starszych, po 65. roku życia. Ale nie tylko – brat mojej znajomej, młody człowiek, umarł na grypę, bo nie miał czasu się leczyć. Grypa jest bardzo niebezpieczna także dla dzieci poniżej 2. roku życia.

Nieleczona lub źle leczona może prowadzić do poważnych chorób, takich jak zapalenie oskrzeli, zapalenie mięśnia sercowego, opon mózgowych, niewydolność krążenia, ostra niewydolność nerek, głuchota (u dzieci), a także powodować powikłania neurologiczne i psychiczne.

Do grup zwiększonego ryzyka, którym w pierwszej kolejności zaleca się coroczne szczepienie przeciwko grypie sezonowej, należą:

  • wszystkie osoby w wieku powyżej 65. roku życia,
  • dzieci i dorośli z przewlekłą chorobą serca (chorobą wieńcową, niewydolnością serca) lub płuc (astma, przewlekłe zapalenie oskrzeli – POChP),
  • dzieci i dorośli z przewlekłą chorobą nerek, wątroby, krwi, układu nerwowego lub z niedoborem odporności,
  • chorzy na cukrzycę,
  • kobiety w ciąży (lub które w czasie najbliższego sezonu grypowego będą w ciąży),
  • dzieci w wieku od 6. miesiąca do ukończenia 5. roku życia.

Szczepionkę przeciw grypie należy przyjmować co roku, ze względu na dużą zmienność wirusa grypy skład wszystkich szczepionek na całym świecie co roku ulega zmianie.

Szczepionki na grypę są dostępne za darmo dla posiadaczy ubezpieczeniowych pakietów zdrowotnych. Taką ofertę mają dla swoich klientów Interrisk, Luxmed, Medicover, Signal Iduna i TU Zdrowie. Posiadacz każdego, nawet najtańszego pakietu, tak dziecko jak i dorosły, może zaszczepić się, aby nie zachorować na grypę. O receptę na szczepionkę można także poprosić lekarza internistę w czasie rutynowej wizyty.

Można się zaszczepić w dowolnym momencie – najlepiej jednak zrobić to zanim zachorujemy –  na początku sezonu chorobowego. Szczepionka nie ma 100 % skuteczności, ale nawet jeśli zachorujemy, przebieg choroby będzie znacznie lżejszy.

Jak rozpoznać grypę?

Grypa jest jedną z wielu chorób wirusowych, ale jej skutki i objawy mogą być szczególnie uciążliwe i niebezpieczne. Zwykle infekcja rozwija się stopniowo, grypa natomiast atakuje znienacka. Grypie towarzyszy na ogół wysoka temperatura (nawet powyżej 39 stopni), bóle mięśni i kości, natomiast nie zawsze występuje katar. Nasilone objawy infekcji wirusowej powinny ustąpić po dwóch-trzech dobach domowej kuracji. Jeśli tak się nie stało, koniecznie należy skonsultować się z lekarzem – mówi dr Wojciech Marusza z Kliniki Marusza w Warszawie.

Grypa „przechodzona”, przepracowana, to bardzo zły pomysł- dodaje. Lepiej spędzić 3-4 dni w łóżku i pozwolić organizmowi dojść do siebie niż ryzykować ciężkie powikłania. Pamiętajmy także, że ani grypy, ani innych infekcji wirusowych nie leczymy antybiotykami!

Grypy nie wolno lekceważyć!

W sezonie grypowym koniecznie pamiętajmy o:

  • częstym myciu rąk,
  • używajmy tylko jednorazowych chusteczek do nosa,
  • gdy już zachorujemy, to wyleczmy się porządnie w domu, a nie roznośmy zarazków.