W dzisiejszych czasach natłok pracy i obowiązków często powoduje, że nie mamy czasu nawet spokojnie usiąść i zaplanować sobie urlopu. Dlatego też coraz więcej osób korzysta z usług biur podróży, ale nie mniejszą popularnością cieszą się pośrednicy turystyczni, którzy potrafią załatwić wszystko za nas, dbając przy tym o jakość i wygodę.

Pośrednik turystyczny – kim jest i czym się zajmuje?

Zacznijmy jednak od podstaw, pośrednikiem turystycznym jest osoba zawierająca umowy o świadczenie usług turystycznych na zlecenie klienta. Może to być zarówno osoba prywatna, jak i firma organizująca choćby wyjazd integracyjny. Pośrednik taki musi wpisać swoją działalność do Głównego Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Informuje on klientów o warunkach umowy, czy szczegółach dotyczących wymaganych dokumentów. Co ciekawe osoba taka, aby zalegalizować swoją działalność, nie musi mieć konkretnego wykształcenia. Wystarczy jedynie zaświadczenie o niekaralności.

Formy ubezpieczenia organizatora turystyki

Na takiej osobie ciążą też jednak określone obowiązki. Na mocy ustawy z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, został nałożony obowiązek posiadania gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej. W związku z tym część ubezpieczycieli przygotowała dedykowaną ofertę dla tej profesji. Mentor Business & Travel Insurance stworzył program uwzględniający wspomniane wymogi w zakresie nie tylko ubezpieczeń obligatoryjnych, ale i fakultatywnych.

OC organizatorów turystyki i pośredników turystycznych – co obejmuje?

Pośrednik turystyczny może wykupić polisę związaną z:

  • pokryciem kosztu powrotu do kraju,
  • kosztami leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków wszystkich klientów,
  • ewentualną rezygnacją bądź przerwaniem imprezy,
  • ubezpieczeniem bagażu podróżnego,
  • ubezpieczeniem następstw chorób przewlekłych,
  • pakietem ubezpieczeń specjalistycznych, na przykład dla osób uprawiających sporty ekstremalne, uwzględniający koszty ratownictwa, czy sprzętu sportowego.

Wymóg zakupu takiej polisy sprawia więc, że nie tylko osoby świadczące taką usługę mogą czuć się spokojniejsze i są bardziej wiarygodne w oczach klientów, ale też wypoczywający nie muszą się martwić wspomnianymi kwestiami.

Gdzie wykupić ubezpieczenie dla agentów turystycznych?

Załatwianie takich wycieczek przez pośredników zawsze sprawia, że choć robimy to dla własnej wygody, to często martwimy się, „co się stanie, jeśli…”. Wspomniana ustawa pozwala nam w znacznym stopniu tego niepokoju się pozbyć. Dlatego podobne ubezpieczenie wprowadziła też AXA.

Oferta tej firmy zapewnia zapłatę kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów powrotu klientów z danej wycieczki, zwrot wpłat, gdy impreza nie zostanie przeprowadzona, ale też zwrot części gotówki, gdy dany wyjazd nie będzie zawierał wszystkich atrakcji przedstawionych w ofercie. Gwarancja ta jest dokumentem honorowanym przez wszystkie urzędy marszałkowskie i zabezpiecza interesy klientów przedsiębiorcy turystycznego w sytuacji ogłoszenia przez niego niewypłacalności.

Można więc spokojnie stwierdzić, że interesy podróżujących dzięki takiemu ubezpieczeniu są jeszcze bardziej zabezpieczone. Natomiast pośrednicy, chcący zainteresować turystów swoją ofertą, z pewnością będą mogli potraktować takie ubezpieczenie jako bardzo duży atut, przy prezentacji swojej oferty.