Zapewnij sobie spokojny urlop

Wyszukamy dla Ciebie najlepszą polisę turystyczną
Nawet 50% taniej za pełny pakiet ochrony

Kup online lub przez telefon

Czy można zwrócić wykupioną wycieczkę?

Większość polskich biur podróży dopuszcza taką opcję, choć klienci nigdy nie otrzymują 100 ceny, którą zapłacili.  Kwota potrącenia zależna jest od czasu, jaki pozostał do wyjazdu i zawsze ustalana jest przez biuro podróży w oparciu o rzeczywiste koszty, które zostały już poniesione. Przykładowo, w biurze podróży Itaka kwoty potrąceń wyglądają następująco:

  • zwrot do 40 dni przed datą wyjazdu – stała opłata manipulacyjna 250 PLN/os.,
  • od 39 do 31 dni przed datą wyjazdu – do 20% ceny imprezy,
  • od 30 do 21 dni przed datą wyjazdu – do 30% ceny imprezy,
  • od 20 do 14 dni przed datą wyjazdu – do 50% ceny imprezy,
  • od 13 do 8 dni przed datą wyjazdu – do 70% ceny imprezy,
  • od 7 do 2 dni przed datą wyjazdu – do 80% ceny imprezy,
  • na 1 dzień przed datą wyjazdu i mniej – do 90% ceny imprezy.

Podobny cennik mają pozostali operatorzy działający na polskim rynku – w biurze podróży Neckermann, zwracając wycieczkę samolotem najpóźniej 30 dni przed planowanym wyjazdem stracimy 20% jej ceny. Gdy zrezygnujemy w dniu wyjazdu lub po jego upłynięciu, biuro potrąci nam nawet 75% jej kosztów.

A co w sytuacji, gdy wybieramy się na urlop organizowany we własnym zakresie? Linie niskobudżetowe z zasady nie przyjmują zwrotów zakupionych biletów. Droższe linie też nie oddadzą nam pieniędzy za bilet, choć czasem możemy otrzymać zwrot opłat lotniskowych, których faktycznie nie ponieśliśmy. Jedyna sytuacja, w której możliwy jest całkowity zwrot to śmierć pasażera lub członka jego najbliższej rodziny.

A co z noclegiem? Tu sytuacja jest bardziej zróżnicowana i zależna od miejsca, w którym planowaliśmy nocować. Zwykle – w hotelach, pensjonatach i prywatnych kwaterach po prostu tracimy wpłaconą zaliczkę.

Jak często rezygnujemy z wykupionych wyjazdów?

Biura podróży nie udostępniają dokładnych informacji na ten temat. – Jest to jednak niewielki odsetek całości rezerwacji – przyznaje Piotr Henicz, wiceprezes Zarządu Biura Podróży ITAKA. Przyczyny rezygnacji są najczęściej rodzinne lub zdrowotne – choroba nasza lub kogoś z rodziny, śmierć bliskiej nam osoby. Bywa też, że w ostatniej chwili zmieniają się nasze plany urlopowe lub nagle pogarsza się sytuacja finansowa.

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z wyjazdu

Najlepszym i najskuteczniejszym zabezpieczeniem na wypadek niespodziewanej zmiany planów jest wykupienie polisy ubezpieczeniowej od kosztów rezygnacji z wyjazdu, która gwarantuje nam zwrot wydatków poniesionych w związku z wyjazdem. Ma to sens szczególnie przed podróżami, na które decydujemy się z dużym wyprzedzeniem. Na przykład, w ramach tzw. oferty first minute. Jak dokładnie działa tego typu ubezpieczenie?

SZUKASZ UBEZPIECZENIA OD KOSZTÓW REZYGNACJI Z WYJAZDU? TUTAJ KUPISZ POLISĘ WARTA ONLINE >>>

Działające na terenie naszego kraju biura podróży zwykle wykupienie tego typu polisy jako opcję dodatkową. Cena ubezpieczenia jest proporcjonalna do wartości wykupionych wczasów, ale także zakresu ubezpieczenia (całość lub część ceny wyjazdu). Przykład? W biurze Itaka, kupując wczasy o wartości do 3000 złotych za polisę zapłacimy od 89 złotych (w wariancie zwrotu 80% wartości wycieczki przy polisie z podstawową ochroną) do 300 złotych (w opcji zwrotu 100% kosztów przy polisie z rozszerzeniem zwrotu kosztów rezygnacji z wycieczki na skutek następstw chorób przewlekłych).

W większości biur podróży, ubezpieczenie możemy wykupić do 7 dni od chwili kupna wyjazdu.

W jakich sytuacjach możemy skorzystać z ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyjazdu?

Biuro podróży Rainbow, które swoim klientom oferuje dodatkowo płatne „Ubezpieczenie kosztów rezygnacji lub przerwania uczestnictwa w imprezie turystycznej 100%” dopuszcza zwrot kosztów w sytuacji, w której klient nie może wziąć udziału w wyjeździe z ważnych przyczyn losowych takich, jak:

  • nagła choroba
  • nieszczęśliwy wypadek
  • śmierć bliskiej osoby,
  • następstwa choroby przewlekłej,
  • szkoda na mieniu powstała w wyniku zdarzenia losowego,
  • utrata pracy,
  • komplikacji dotyczących ciąży,
  • porodu przed 32. tygodniem ciąży.

Z wycieczki w biurze pomożemy też zrezygnować (odzyskując w całości poniesione koszty), jeśli w kraju do którego jedziemy w ciągu miesiąca poprzedzającego wyjazd doszło do zamachów terrorystycznych. Zapis ten dotyczy jednak tylko Europy z wyjątkiem Turcji i ogranicza się do 250 km od miejsca naszego wypoczynku.

Polisy ubezpieczeniowe oferowane przez inne biura podróży gwarantują zwrot środków także wtedy, gdy dojdzie do zgonu ubezpieczonego, ubezpieczonemu zostaną skradzione dokumenty, pracodawca wyznaczy początek pracy na dzień trwania urlopu (dotyczy tylko osób bezrobotnych), a egzaminator wyznaczy na ten czas termin egzaminu poprawkowego (dotyczy uczniów lub studentów).

Oczywiście propozycje poszczególnych touroperatorów mogę się różnić, zarówno pod względem zakresu ubezpieczenia, jak i jego ceny. Dlatego zawsze, przed zawarciem umowy, zalecamy dokładną i wnikliwą lekturę OWU, czyli Ogólnych Warunków Ubezpieczenia.

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z wyjazdu – przegląd ofert

Dodatkową polisę od kosztów rezygnacji możemy też wykupić w wybranym towarzystwie ubezpieczeniowym, niezależnie od wyjazdu, który kupiliśmy w biurze podróży. Taką opcję oferuje wielu ubezpieczycieli działających na polskim rynku:

  • AXA Travel – opcja rezygnacji z lotu do kwoty 1000 euro,
  • Signal Iduna – do wyboru polisa w jednej z czterech opcji: rezygnacji z wykupionego biletu samolotowego, autokarowego lub promowego, rezygnacji z imprezy turystycznej, przerwania imprezy turystycznej lub anulowania rezerwacji noclegów),
  • TU Europa – ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z wycieczki, biletu podróżnego, imprezy turystycznej, najmu, czarteru, noclegu, szkolenia czy imprezy masowej dostępne w trzech wariantach różniących się listą dopuszczalnych powodów rezygnacji z wyjazdu,
  • ERV – ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z imprezy turystycznej, biletu, hotelu oraz szkolenia w dwóch wariantach – 100% zwrotu kosztów oraz 100% zwrotu z rozszerzeniem o następstwa chorób przewlekłych,
  • AIG – zwrot kosztów wyjazdu do wysokości 1800 euro,
  • Warta Travel – zwrot kosztów niewykorzystanej imprezy turystycznej (do 17 tys. złotych) i niewykorzystanych biletów podróżnych (do 4 tys. złotych),
  • Generali – ubezpieczenie obejmuje zwrot kosztów niewykorzystanego wyjazdu, kupionego biletu podróżnego lub zarezerwowanych noclegów.

Jak wybrać najlepszą polisę?

Bez względu na to, czy polisę ubezpieczeniową kupujemy w biurze podróży, razem z wyjazdem czy niezależnie, bezpośrednio u ubezpieczyciela, powinniśmy zwrócić uwagę na te same kwestie. Jakie? Po pierwsze, dopasować ubezpieczenie do wyjazdu, na który się decydujemy. Część polis obejmuje tylko wyjazdy turystyczne, inne pozwalają objąć ubezpieczeniem także bilety lotnicze kupione na własną rękę czy noclegi rezerwowane jako prywatna osoba. Zwróćmy na to uwagę, przeczytajmy dokładnie OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia). Po drugie, sprawdźmy dokładnie kwotę, na jaką opiewa polisa. Czy wystarczy, by pokryć rzeczywiste koszty wyjazdu? Po trzecie, przejrzyjmy dokładnie listę sytuacji, w których możemy liczyć na zwrot kosztów podróży. Im pełniejsza – tym bezpieczniej możemy się czuć. Pamiętajmy, by nie kierować się wyłącznie najniższą ceną polisy!

Zmiana ceny wycieczki, wahania kursów walut

Śmierć bliskiej osoby, choroba, wypadek, utrata pracy – większość polis pokrywa koszty wyjazdu, z którego zrezygnowaliśmy z powodów losowych. Co jednak w sytuacji, gdy w wyniku zawirowań na rynkach finansowych ceny walut idą w górę?

Jak zastrzega Piotr Henicz, wiceprezes Zarządu Biura Podróży ITAKA, organizator wyjazdu zasadniczo nie może zmienić jego ceny. Taką regulację nakłada na biura podróży Ustawa o usługach turystycznych (par. 17, ust. 1). Jest to możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy w umowie zawarto zapis o możliwej podwyżce cen. – Nawet wtedy touroperator musi jednak dokładnie uzasadnić przyczyny podwyżki i udokumentować wzrost kosztów transportu, opłat urzędowych i podatków (np. opłat lotniskowych lub przeładunkowych w portach lotniczych) lub wzrost cen walut – tłumaczy wiceprezes Henicz. W okresie 20 dni poprzedzających wyjazd cena nie może jednak wzrosnąć w żadnej sytuacji.

Warto jednak wiedzieć, że klienci biur podróży, przewoźników, linii lotniczych i innego rodzaju organizatorów wycieczek mają prawo do bezkosztowej rezygnacji z usługi przy każdej, nawet minimalnej zmianie ceny. W praktyce jednak biura podróży robią wszystko, by nie obciążać klientów zmianami cen paliwa czy różnicami wynikającymi z wahnięć cen walut. Tego typu zmiany to duża strata wizerunkowa, więc do sytuacji, w której klient musi dopłacić do wcześniej zakupionej imprezy praktycznie nie dochodzi.

Jeśli jednak wykupimy wyjazd i po jakimś czasie chcemy z niego zrezygnować, bo ceny walut w danym kraju wzrosły i nie stać nas na pobyt, mamy pecha. Żadna polisa od kosztów rezygnacji nie gwarantuje nam jednak pokrycia cen wyjazdu przez wzrost cen walut. Biura podróży i inni organizatorzy transportu także nie dopuszczają takiej opcji.