Tylko na terenie państw Unii Europejskiej, opóźnione lub odwołane loty to problem, który dotyka 8 mln pasażerów rocznie. Może się zdarzyć każdemu z nas, szczególnie, jeśli latamy w najgorętszym sezonie urlopowym i korzystamy z dużych, obleganych lotnisk. Nie wszyscy przewoźnicy informują klientów o prawie do odszkodowania finansowego. Zamiast tego – zapewniają nocleg w hotelu przy lotnisku i przelot w następnym dniu, ewentualnie proponują bony rabatowe na kolejne loty. Gdy znajdziemy się w takiej sytuacji, nie jesteśmy skazani wyłącznie na dobrą wolę przewoźnika. Warto znać przysługujące nam prawa i korzystać z nich. Jak wynika z ubiegłorocznych badań europejskiej organizacji konsumenckiej BEUC – tylko ¼ pasażerów otrzymuje należne im odszkodowania za odwołane i opóźnione loty.

Odszkodowania lotnicze są regulowane przez prawo unijne (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego 261/2004 z 11 lutego 2004 roku). Przepisy te – wspólne dla wszystkich członków UE – określają zarówno wysokość odszkodowań, jak i obowiązki, które spoczywają na liniach lotniczych w sytuacji, w sytuacji opóźnionego lub odwołanego połączenia lotniczego.

Odszkodowanie od linii lotniczych za opóźniony lot

Jeśli nasz lat ma opóźnienie wynoszące więcej niż 2 godziny, przewoźnik ma obowiązek zaopiekować się nami – zapewnić ciepły posiłek i ewentualny nocleg, razem z transportem do hotelu (jeśli wylot odbędzie się następnego dnia). Musi też umożliwić nam wysłanie dwóch maili, wykonanie dwóch telefonów i nadanie dwóch faksów. To jednak nie koniec – mamy też prawo do zadośćuczynienia finansowego, za każdy lot opóźniony więcej niż 3 godziny. Jego wysokość zależy od długości trasy:

• 250 euro za lot na trasie do 1500 kilometrów,
• 400 euro za lot na trasie od 1500 do 3000 kilometrów
• 600 euro za lot na trasie powyżej 3000 kilometrów.

Warto jednak pamiętać, że wysokość odszkodowania zmniejsza się o połowę, jeśli przewoźnik zaproponuje alternatywny lot w ciągu:

• 2 godzin dla klotów do 1500 kilometrów
• 3 godzin dla lotów od 1500 do 3000 kilometrów
• 4 godzina dla lotów powyżej 3000 kilometrów

Jakie odszkodowanie za nieodbyty lot?

Gdy przewoźnik odwoła nasz lot możemy skorzystać z dwóch rozwiązań: wystąpić o zwrot kwoty wydanej na bilet (tzw. rekompensata za odwołany lot, wtedy linie lotnicze muszą wypłacić nam ją w ciągu 7 dni) lub skorzystać z innego połączenia na tej samej trasie. Wybierając tę drugą opcję, mamy prawo żądać lotu w najszybszym dostępnym terminie, choć, jeśli taka opcja nam odpowiada, możemy też zgodzić się na bardziej oddaloną datę. Co ciekawe, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam warunki podróżowania zbliżone do tych, za które zapłaciliśmy, choć podróż może odbywać się innymi liniami lotniczymi, a nawet innym środkiem transportu.

Jeżeli nie skorzystamy z transportu zastępczego, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie, a jego wysokość jest taka sama, jak w przypadku opóźnienia lotu:

• 250 euro za lot na trasie do 1500 kilometrów,
• 400 euro za lot na trasie od 1500 do 3000 kilometrów,
• 600 euro za lot na trasie powyżej 3000 kilometrów.

Warto pamiętać, że odszkodowanie nie przysługuje nam, gdy o odwołaniu lotu dowiedzieliśmy się:

• minimum 14 dni przed jego terminem,
• w okresie od 14 do 7 dni przed wylotem, jeśli przewoźnik zaproponował lot alternatywny z opcją wylotu nie wcześniej niż 2 godziny przed pierwotnym terminem i przylotu najpóźniej 4 godziny po pierwotnym terminie.
• w okresie 7 dni przed wylotem jeśli przewoźnik zaproponował alternatywny lot z opcją wylotu nie wcześniej niż 1 godzinę przed pierwotnym terminem i przylotu najpóźniej 2 godziny po pierwotnym terminie.

Kiedy odszkodowanie lotnicze nie przysługuje

Odszkodowanie z odwołany lot nie przysługuje nam, gdy za zmianę planów odpowiedzialna jest siła wyższa. Np. drastyczna zmiana sytuacji meteorologicznej, strajki pracowników lotniska, zmiana sytuacji politycznej lub zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów.

Odszkodowania lotnicze – co warto wiedzieć?

Te same zasady przyznawania odszkodowań za opóźniony lot oraz te same kwoty obowiązują we wszystkich liniach lotniczych w Unii Europejskiej – małych, dużych, tanich, drogich, czarterowych i rejsowych. O odszkodowanie możemy się też ubiegać, jeśli korzystamy z linii lotniczej spoza UE, ale lot ma przesiadkę na terenie Europy.

Większość operatorów linii lotniczych opisuje na swoich stronach internetowych dokładne procedury odzyskania pieniędzy za odwołane i opóźnione loty. Zamieszcza też specjalne formularze, które umożliwiają złożenie zażalenia. Warto pamiętać, że na złożenie reklamacji mamy 3 lata. Potrzebny nam będzie do tego bilet lotniczy i karta pokładowa oraz rachunki potwierdzające wszelkie inne poniesione koszty. Ile czasu ma operator na rozpatrzenie naszej skargi? W świetle prawa – na reklamację musi odpowiedzieć w ciągu 30 dni. Praktyka pokazuje, że trwa to od kilku tygodni do kilkunastu miesięcy. Jeśli operator nie uzna naszej skargi, mamy prawo złożyć zażalenie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego po upływie 30 dni od złożenia reklamacji. Musimy jednak liczyć się z tym, że przewoźnik skieruje sprawę na drogę sądową, co podciągnie za sobą dodatkowe koszty procesowe.

Aircashback – czy warto?

Procedura dochodzenia odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot wydaje się jasna i jednoznaczna. Jednak linie lotnicze nierzadko robią, co w ich mocy, aby należnych klientom odszkodowań nie wypłacać. Wymagają rozbudowanej dokumentacji, w nieskończoność przeciągają postępowanie, kierują sprawę na drogę sądową.

Dlatego coraz popularniejsze stają się usługi typu aircashback. Czyli pośrednictwo wyspecjalizowanych firm w odzyskaniu odszkodowania za odwołany lot. Po wpisaniu w wyszukiwarkę pojęć „odszkodowanie za opóźniony lot”, „odwołany lot odszkodowanie ” czy „odszkodowania lotnicze” znajdziemy szereg firm specjalizujących się w tego typu sprawach. Każda z nich dokładnie zna meandry takich sporów, każda dysponuje też sztabem prawników, co zwiększa szanse na wygraną z linią lotniczą. Jest tylko jeden minus. Za pomoc każda z firm życzy sobie od 25 nawet do 50% odszkodowania.