Zniszczony czy zagubiony bagaż? Którą opcję wybierasz? Zniszczona walizka nadająca się tylko do wyrzucenia nie jest dobrą informacją na sam początek wyjazdu. Choć pocieszenie może i marne, nie trać pogody ducha, bo w takiej sytuacji należy Ci się odszkodowanie lotnicze. Takie same prawa masz jako turysta podróżujący liniami lotniczymi, które jakimś cudem zagubiły Twój bagaż. Jak walczyć o odszkodowanie od linii lotniczych i w jaki sposób dochodzić swoich praw?
W roli głównej Twój bagaż, bohaterem – linie lotnicze
Załóżmy trzy różne sytuacje: przewoźnik zagubi Twój bagaż, dostarczy go z opóźnieniem, albo uszkodzi. W każdym z tym przypadków masz pełne prawo do ubiegania się o odszkodowanie lotnicze za zniszczony lub zagubiony bagaż. Nie ma tutaj znaczenia, czy podróżujesz samolotem rejsowym czy może czarterem. Prawa masz takie same! Musisz zrobić tylko jedną rzecz – złożyć reklamację. Jak to zrobić?
Najpierw zgłoszenie, później reklamacja
Jeśli zauważysz, że Twój bagaż jest zniszczony lub nie doleciał wcale, powinieneś zgłosić się do punktu informacyjnego na lotnisku i tam wypełnić PIR, czyli protokół nieprawidłowości bagażowej. Pamiętaj, aby zachować jego kopię, ponieważ będzie ona niezbędna do złożenia reklamacji. Warto wiedzieć, że pracownik punktu na lotnisku przyjmuje jedynie zgłoszenie, a później to w Twojej gestii leży dopełnienie formalności i zgłoszenie właściwej reklamacji. Ważne jest zachowanie terminów. W świetle przepisów obowiązują Cię następujące terminy:
- W przypadku zniszczenia bagażu – 7 dni,
- W przypadku opóźnienia bagażu – 21 dni,
- W przypadku zaginionego bagażu – brak sprecyzowanego terminu.
Odszkodowanie za zagubiony bagaż: na ile możesz liczyć?
W piśmie reklamacyjnym będziesz musiał oszacować wartość zniszczonego bagażu. Czasem warto jednak zachować zniszczoną walizkę, ponieważ może zdarzyć się, że przewoźnik przyśle swojego rzeczoznawcę, aby samodzielnie wycenił szkodę. Później masz szansę na otrzymanie odszkodowania zbliżonego do zadeklarowanej wartości lub też otrzymanie nowej walizki.
W przypadku zagubionego bagażu, będziesz musiał oszacować wartość zaginionych przedmiotów. Starając się o odszkodowanie za zagubiony bagaż, nie opłaca się jednak jej zawyżanie, ponieważ może się zdarzyć, że będziesz musiał udowodnić zadeklarowaną wartość, np. przedkładając rachunki. Jeśli nie będziesz w stanie tego zrobić, szkoda może zostać wyceniona na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu. Maksymalna kwota odszkodowania jest regulowana przez Konwencję Montrealską i wynosi w przybliżeniu około 1100 EURO. Tutaj warto też pamiętać, że przewoźnik nie bierze odpowiedzialności za przewożenie w bagażu cennych rzeczy, np. biżuterii, laptopów, itp.
Opóźniony bagaż: masz prawo do dziennej diety
W przypadku opóźnienia bagażu, masz prawo do dziennej diety na zakup artykułów pierwszej potrzeby. W tym celu będziesz musiał złożyć u przewoźnika specjalny wniosek. Możesz także zakupić potrzebne rzeczy na własną rękę, a później domagać się zwrotu kosztów. Pamiętaj jednak, że te będą wypłacone jednie na podstawie paragonów.
Podsumowanie
- Linie lotnicze ponoszą pełną odpowiedzialność za uszkodzenie, zniszczenie lub zagubienie bagażu podczas transportu. W każdym z tych przypadków należy Ci się odszkodowanie lotnicze.
- W przypadku problemów z bagażem, na lotnisku będziesz musiał wypełnić PIR, czyli protokół nieprawidłowości bagażowej. Pamiętaj jednak, że pracownik punktu informacyjnego przyjmuje jedynie zgłoszenie, później musisz złożyć właściwą reklamację.
- Maksymalna kwota odszkodowania za zagubiony bagaż jest regulowana przez Konwencję Montrealską i wynosi w przybliżeniu około 1100 EURO.
Autor artykułu: Anna Rychlewicz
Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Zawodowe spełnienie odnalazła w słowie pisanym. Poszerza horyzonty pisząc na tematy różne - od wnętrzarskich, przez społeczne, na kryminalnych kończąc. Prywatnie miłośniczka dobrej książki, mocnej kawy, Turcji i wszystkiego, co z nią związane.
Dodaj komentarz