Czeka Cię podróż służbowa. Liczne spotkania, konferencje, szkolenia. Niewiele będzie czasu na przyjemności, więc nie zaprzątając sobie głowy, nawet nie myślisz o wykupieniu stosownego ubezpieczenia. Tymczasem nawet w podróży służbowej mogą przytrafić Ci się nieprzewidziane zdarzenia i możesz pilnie potrzebować pomocy lekarskiej. W takiej sytuacji z pomocą przyjdzie Ci ubezpieczenie podróży służbowej. Ale kto powinien o nie zadbać?

Podróż służbowa: prawa pracownika, obowiązki pracodawcy

Na początek warto wiedzieć, że pracodawca wcale nie ma obowiązku zapewniania swojemu pracownikowi ochrony podczas podróży zagranicznej. Jego rola może tak naprawdę kończyć się na wydaniu zaświadczenia o delegacji. Może oczywiście wykupić ubezpieczenie podróży służbowej dla swojego pracownika i często robi to nie tylko z dbałości o interesy firmy. Jest pewien argument, który przemawiałby za zasadnością objęcia swojego pracownika ubezpieczeniem podczas podróży służbowej… Mianowicie, jeśli pracownik podczas podróży służbowej ulegnie wypadkowi, wszelkie roszczenia może kierować do swojego pracodawcy, zaznaczając, że do szkody doszło podczas wykonywania obowiązków służbowych. A co na to prawo? O tym za chwilę.

Ubezpieczenie pracownika w podróży służbowej: co powinno obejmować?

Niezależnie od długości podróży służbowej, będziesz narażony na różne niebezpieczeństwa. Poczynając od zwykłego przeziębienia, kiedy może okazać się konieczna pomoc lekarska, przez złamanie nogi, a skończywszy na nieszczęśliwych wypadkach, których skutków nie jesteś w stanie przewidzieć. Właśnie w takich sytuacjach niezbędne może okazać się ubezpieczenie podróży służbowej. Co powinno zawierać dobre ubezpieczenie podróży służbowej? Przede wszystkim koszty leczenia. Pamiętajmy, że leczenie za granicą do najtańszych nie należy, więc pokrycie kosztów leczenia z własnej kieszeni raczej nie wchodzi w grę. Oprócz nich warto zadbać o ubezpieczenie NNW, czyli następstw nieszczęśliwych wypadków. To z kolei zagwarantuje wypłatę świadczeń w przypadku uszkodzenia ciała, śmierci czy rehabilitacji. Ci bardziej przezorni mogą także pomyśleć o ubezpieczeniu bagażu, Assistance czy ubezpieczeniu OC w życiu prywatnym. Biorąc pod uwagę, że w podróż służbową, bardzo często zabieramy ze sobą laptop czy inny sprzęt elektroniczny, przyda się także rozszerzenie ochrony o ubezpieczenie sprzętu.

Podróż służbowa a EKUZ: kiedy się przyda?

Jeśli celem podróży służbowej są kraje Unii Europejskiej i EFTA, przydatna okaże się karta EKUZ. Pamiętajmy jednak, że nie jest ona alternatywą dla klasycznego ubezpieczenia i obejmuje ona jedynie pomoc medyczną w podstawowym zakresie, na zasadach obowiązujących w kraju członkowskim. Weźmy jednak pod uwagę, że nie wszędzie wszystkie usługi medyczne są w pełni refundowane przez państwo. Jeśli celem podróży służbowej są kraje spoza Unii Europejskiej, karta EKUZ okaże się zbędna, a konieczne będzie klasyczne ubezpieczenie zagraniczne.

Wypadek podczas podróży służbowej a wypadek przy pracy

Sporną kwestią w kontekście odszkodowań jest sytuacja, gdzie do wypadku dochodzi w czasie podróży służbowej. Pierwsze pytanie, które się nasuwa brzmi: czy jest to wypadek przy pracy? W tym przypadku przepisy prawne nie pozostawiają żadnych wątpliwości definiując, że:

Wypadkiem przy pracy jest każde zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące u pracownika uraz lub śmierć i mające związek z pracą.

Dalej wyjaśnia, że związek z pracą ma miejsce:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Zgodnie z art. 3 ust.  2 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, na równi z wypadkiem przy pracy w zakresie uprawnień do świadczeń określonych w ustawie, traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ w czasie podróży służbowej.

Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 18 listopada 2011 r. (I UK 140/11): „Różnica między wypadkiem przy pracy i wypadkiem podczas podróży służbowej dotyczy okoliczności zdarzenia. W szczególności tego, że ten pierwszy musi pozostawać w związku z pracą, a wypadek w delegacji ma się wiązać z wykonywaniem zadań powierzonych na czas podróży służbowej”.

Inaczej jednak będzie wyglądała sytuacja w momencie, jeśli pracownik wyjechał na szkolenie za zgodą przełożonego, ale nie na jego polecenie. W tym przypadku nieobecność pracownika w pracy zostaje usprawiedliwiona, jednak nie odbywa się ona na podstawie polecenia służbowego. W tej sytuacji, przepisy prawne wskazują, że wyjazdu tego nie można uznać za podróż służbową.

Ubezpieczenie podróży służbowej: ile to kosztuje?

Jeśli wybierasz się w podróż służbową, a Twój pracodawca nie zapewnił Ci ubezpieczenia w podróży zagranicznej, zadbaj o nie sam. Nie kosztuje to wiele, a gwarancja jaką daje, może okazać się absolutnie bezcenna. Aby nie być gołosłownym przygotowaliśmy przykładową kalkulację dla Pani Katarzyny, która właśnie wybiera się w 5-dniową, służbową podróż do Londynu. Z jakimi kosztami musi się liczyć decydując się na ubezpieczenie turystyczne? Wybierając pakiet z najniższymi kosztami leczenia, do 100 tys. zł, z ubezpieczeniem mienia na czas wyjazdu oraz pomocą assistance, ceny ubezpieczeń zaczynają się już od 2,60 zł za dzień.