Czeka Cię lot samolotem. Jesteś umówiony, spieszysz się, albo musisz stawić się w określonym miejscu na czas – w takiej sytuacji overbooking będzie dla Ciebie koszmarem. Jeśli jednak masz trochę czasu i brak zobowiązań, będzie to doskonała okazja do uzyskania sporego odszkodowania.

Czym jest overbooking?

Overbooking to częsta praktyka linii lotniczych, polegająca na tym, że przewoźnik sprzedaje więcej biletów na dany lot, niż jest miejsc w samolocie. Skąd pomysł na takie rozwiązanie? W ten sposób linie lotnicze zabezpieczają się przed sytuacją, w której rejs odbywa się z pustymi fotelami, ponieważ pasażer zrezygnował z lotu, nie zdążył z przesiadką, albo nie pojawił się na lotnisku na czas. Problem pojawia się jednak w momencie, gdy wszyscy pasażerowie stawiają się do odprawy, a miejsc dla nich brak…

Co ważne, nie istnieją żadne przepisy prawne, które zakazywałyby takiej praktyki. Jedynie w unijnym rozporządzeniu przeczytamy, że rekompensata należy się osobie, której odmówi się wejścia na pokład (z wyłączeniem problemów ze zdrowiem, bezpieczeństwem czy niewłaściwymi dokumentami podróżnymi). Dokument ten nie precyzuje jednak przyczyn takiej odmowy.

Overbooking: Twoje prawo do odszkodowania

Jeśli już będziesz miał przyjemność przyjrzeć się z bliska zjawisku overbookingu, czyli nadkompletu pasażerów, z początku zaobserwujesz spore zamieszanie. Przecież nikt dobrowolnie nie odstąpi miejsca w samolocie. A jednak… Ci, którzy wiedzą, z czym wiąże się overbooking, poważnie zastanowią się nad takim rozwiązaniem.

W przypadku braku miejsc w samolocie dla wszystkich pasażerów, przewoźnik w pierwszej kolejności zaproponuje osobom chętnym do rezygnacji ze swojego miejsca pewne rozwiązania. Wśród nich będą między innymi dodatkowe bilety lotnicze, korzyści finansowe, albo miejsce w wyższej klasie na innym locie. Pasażer powinien dostać także prawo wyboru pomiędzy pełnym zwrotem kosztów biletu, a zmianą planu swojej podróży. Co jednak w przypadku, kiedy ochotników na pokładzie samolotu nie będzie? Wówczas linie lotnicze mogą odmówić wejścia na pokład wybranym pasażerom. Wszystko zgodnie z prawem. W takim przypadku, podróżni także otrzymają propozycję zwrotu kosztów biletu, albo przełożenia podróży na inny dzień. To jednak nie wszystko! Osoby, którym ze względu na overbooking odmówiono wejścia na pokład, mają prawo do odszkodowania.

Ile należy Ci się za overbooking?

Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy i waha się od 250 do 600 EURO.

  • Odszkodowanie w wysokości 250 EURO należy się osobom przypadku rejsów do 1500 km lub połowę tej sumy, gdy przewoźnik znajdzie rejs, który pozwoli pasażerowi dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później,
  • Odszkodowanie w wysokości 400 EURO w przypadku lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE, lub połowę tej sumy, gdy przewoźnik znajdzie rejs, który pozwoli pasażerowi dotrzeć do portu docelowego najwyżej 3 godziny później,
  • Odszkodowanie w wysokości 600 EURO dla pozostałych rejsów, lub połowę tej sumy, gdy przewoźnik zaproponuje pasażerowi lot, który pozwoli mu dotrzeć do miejsca docelowego najpóźniej 4 godziny po czasie.

Dodatkowo, każdej takiej osobie przysługuje prawo do posiłków, ewentualnego noclegu oraz transportu do i z hotelu, a obowiązek zapewnienia takich świadczeń spoczywa na przewoźniku.