Urlop. Czekasz na niego cały rok. Pocieszeniem w ciemne i mroźne zimowe dni jest dla ciebie wizja ciepłego morza, piaszczystej plaży ocienionej palmami. Oczyma wyobraźni widzisz siebie nurkującego wśród kolorowych ryb. Ostatnio nie było takich sytuacji, ale zdarza się, że turystów niepokoi  wizja bankructwa biura podróży, w którym wykupili wycieczkę. Jak można się przed nim uchronić? Sprawdziliśmy.

Jak sprawdzić biuro podróży?

Na rynku możesz znaleźć nie tylko duże biura turystyczne, nierzadko działające od 20 lub więcej lat, ale też biura małe, często nie sprzedające własnych ofert, a oferujące wycieczki większych graczy. Niezależnie jednak od tego, czy na urlop będziesz jechał z biurem podróży zaliczanym do rynkowej czołówki czy z mniejszym, działającym lokalnie, powinieneś je sprawdzić zanim podpiszesz umowę i wpłacisz zaliczkę.

Biura podróży działające w Polsce możesz sprawdzić w Centralnej Ewidencji i Wykazach w Turystyce prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki . Do wyszukiwarki wystarczy wpisać nazwę biura turystycznego. Z ewidencji możesz dowiedzieć się przede wszystkim:

  • jakie dane biuro podróży ma zabezpieczenie finansowe,
  • kto jest jego gwarantem/ubezpieczycielem,
  • jaka jest wysokość zabezpieczenia (w złotych i w euro)
  • i jaki jest termin obowiązywania zabezpieczenia finansowego.

Co jeszcze możesz znaleźć w ewidencji? M.in. informacje o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, wykreśleniu z rejestru na wniosek przedsiębiorcy, wszczęciu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru, zawieszeniu działalności czy niewypłacalności. Przykładowy wpis z ewidencji – dla jednego z największych polskich biur podróży – możesz sprawdzić klikając tutaj.

Ewidencja prowadzona przez Ministerstwo Sportu i Turystki to nie jedyne miejsce, w którym możesz sprawdzić biuro podróży. Z forów dyskusyjnych w internecie możesz dowiedzieć się, jakie zdanie o biurze turystycznym, nad skorzystaniem z oferty którego się zastanawiasz, mają jego dotychczasowi klienci. Biuro podróży możesz też sprawdzić w jednej z baz gromadzących informacje na temat zadłużenia podmiotów gospodarczych (np. w BIG Info Monitor) i upewnić się, że nie ma ono problemów z regulowaniem zobowiązań wobec np. hoteli czy linii lotniczych.

Bankructwo biura podróży przed wyjazdem

Może jednak zdarzyć się, że biuro podróży upadnie przed twoim wyjazdem. W takiej sytuacji przysługuje ci zwrot kosztów wyjazdu.

Jeśli zawierając umowę z biurem podróży zapłaciłeś

  • całą cenę za wyjazd
  • lub zaliczkę w wysokości przekraczającej 10 proc. ceny,

biuro podróży ma ustawowy obowiązek przekazania ci na piśmie informacji potwierdzającej posiadanie zabezpieczeń finansowych oraz informacji o sposobie ubiegania się o wypłatę środków z tych zabezpieczeń, w przypadku swojej niewypłacalności.

O zwrot poniesionych wydatków (całości ceny lub zaliczki) powinieneś ubiegać się zgodnie z procedurą, która opisana jest we wspomnianym powyżej potwierdzeniu wydawanym przez biuro podróży. Proces zwrotu pieniędzy wygląda następująco:

  • składasz wniosek o zwrot do ubezpieczyciela/gwaranta biura podróży
  • ubezpieczyciel/gwarant biura podróży w ciągu 30 dni (termin ten – w szczególnych przypadkach – może zostać wydłużony do 90 dni) weryfikuje złożone wnioski
  • po pozytywnej weryfikacji marszałek województwa właściwego ze względu na siedzibę danego biura podróży wydaje dyspozycję zwrotu wpłat wniesionych za imprezę turystyczną
  • w terminie 30 dni od dnia otrzymania dyspozycji marszałka gwarant/ubezpieczyciel biura podróży wypłaca pieniądze.

Jeżeli kwota zabezpieczenia finansowego wystarczy na pokrycie roszczeń wszystkich klientów, sprawa jest zakończona. Jeżeli natomiast zabezpieczenie finansowe biura podróży wyczerpie się, do akcji wkracza Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

 

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) działa od 26 listopada 2016 r. przy Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym.

TFG jest dodatkowym zabezpieczeniem dla klientów w przypadku bankructwa biura podróży. Środki z Funduszu są przeznaczone na:

  • pokrycie kosztów powrotu do kraju klientów biur podróży
  • oraz zwrot wpłat za niezrealizowane i przerwane imprezy turystyczne.

Do odprowadzania składek na TFG zobligowani są wszyscy organizatorzy turystyki. Wysokość składek jest ustalana w rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki.

Właśnie do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego marszałek województwa właściwego ze względu na siedzibę danego biura podróży przekazuje dyspozycję wypłaty pieniędzy w przypadku wyczerpania się finansowego zabezpieczenia biura podróży.

Jeżeli za swoją wycieczkę zapłaciłeś kartą kredytową możesz też skorzystać z usługi chargeback. Chargeback to procedura reklamacyjna, z której mogą korzystać posiadacze kart płatniczych Visa i MasterCard. Procedurę chargeback – na wniosek klienta – przeprowadza bank, którego kartą została dokonana płatność za wycieczkę. Z chargebacku możesz skorzystać dopiero wtedy, kiedy nie dostaniesz zwrotu pieniędzy (lub ich części) za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego.

Bankructwo biura podróży  podczas wyjazdu

Upadłość biura podróży podczas zorganizowanej przez nie imprezy jest rzeczą o wiele bardziej nieprzyjemną niż bankructwo, do którego doszło przed wyjazdem. Co musisz zrobić jeżeli dojdzie do takiej sytuacji? Przede wszystkim jak najszybciej skontaktować się z rezydentem reprezentującym biuro podróży, z którym pojechałeś na wakacje. Rezydent powinien w takiej sytuacji skontaktować się z odpowiednim urzędem marszałkowskim (jeżeli masz taką możliwość możesz zrobić to samodzielnie). Warto wiedzieć, że także biuro podróży jest zobowiązane do powiadomienia Urzędu Marszałkowskiego o utracie płynności finansowej i zaprzestaniu działalności. Urząd marszałkowski w pierwszej kolejności organizuje powroty do Polski turystów przebywających za granicą.

Po zorganizowaniu powrotu do Polski wszystkim klientom danego biura przebywającym za granicą rozpoczyna się procedura zwrotu środków za niewykorzystaną część pobytu. O tym, jak ona przebiega pisaliśmy powyżej.

Ile może trwać procedura zwrotu środków? Pokażemy to na przykładzie upadłości biura podróży Alfa Star, do której doszło pod koniec sierpnia 2015 r. Mazowiecki Urząd Marszałkowski został powiadomiony o upadłości biura 29 sierpnia 2015 r. i tego samego dnia rozpoczął działania mające na celu ustalenie liczby osób przebywających za granicą i zorganizowanie ich powrotu do Polski. Procedura rozliczania roszczeń klientów zakończyła się 31 maja 2017 r.

Ogłoszenie przez biuro podróży utraty płynności finansowej nie jest rzeczą miłą. Zwłaszcza jeśli bankructwo ogłasza biuro, w którym mieliśmy wykupioną wycieczkę. Na szczęście klienci upadającego biura podróży nie są pozostawiani sami sobie i mogą liczyć na zorganizowanie powrotu do Polski jak i na zwrot całości lub części pieniędzy wydanych na wyjazd.

Jedziesz na wakacje z biurem? Ubezpiecz się sam!

Bankructwo biura podróży to nie jest jedyny problem, który może nas spotkać. Biura podróży ubezpieczają klientów, ale zwykle w zakresie podstawowym. Oznacza to, że jeśli zwichniesz nogę czy dopadnie Cię zemsta faraona, to prawdopodobnie uzyskasz niezbędną pomoc i nie będzie z tym większego problemu. Jeśli jednak zdarzą Ci się poważniejsze kłopoty, ubezpieczenie podstawowe z biura podróży może nie wystarczyć. Pisaliśmy o tym w tekście –  800 tys. długu po wakacjach.

Zawsze bierz pod uwagę rozszerzenie ubezpieczenia i pamiętaj że suma ubezpieczeniowa rzędu 40-50 tys. złotych jest absolutnie niewystarczająca.

Dobrze mieć świadomość tego faktu.

 

Wyjeżdżasz? Kup ubezpieczenie od 2 zł dziennie –  sprawdź teraz!