Czy przyczepa jest pojazdem?

Według prawa każdy pojazd mechaniczny musi mieć opłaconą składkę OC. Można by się w takim razie zastanowić, czy przyczepa to w ogóle pojazd czy nie? Przecież jedzie przyczepiona do samochodu, nie ma silnika i tylko zerwana z zaczepu potrafi żyć własnym życiem. Prawo drogowe definiuje przyczepę jako pojazd przeznaczony do bycia ciągniętym przez transportowy pojazd samochodowy. Czyli okazuje się, że jednak pojazd, chociaż silnik, który go napędza, umieszczony jest poza nim. A skoro przyczepa jest pojazdem, to musi mieć opłacone OC.

Rodzaje przyczep

Oczywiście rodzajów przyczep na rynku samochodowym istnieje całe mnóstwo – od przyczep rolniczych począwszy, poprzez przyczepy samochodów ciężarowych, aż na lekkich przyczepkach do aut osobowych kończąc. Pierwszym skojarzeniem ze słowem przyczepa zdecydowanie bywa obraz ogromnego, wielotonowego tira załadowanego towarem aż po korek. Taki drogowy potwór to widoczna dysproporcja dużej przyczepy i małego ciągnika. Na szczęście przyczepy samochodów ciężarowych wyposażone zostały w pneumatyczny układ hamulcowy, a wszystkie cięższe przyczepy mają ze względów bezpieczeństwa hamulec najazdowy.

Potrzebujemy czasem małego prywatnego tira na własny użytek. Przeprowadzka, remont, praca w ogrodzie to sytuacje, w których bardzo przydaje się przyczepka do samochodu osobowego. Trzeba jednak pamiętać, że potrzebny jest nam wówczas w samochodzie hak holowniczy oraz że lekkie przyczepki samochodów osobowych nie mają hamulców. Przyczepa to także niezbędny atrybut rolników, bez którego trudno wyobrazić sobie ich pracę. I oczywiście ogromną popularnością cieszą się obecnie przyczepy kempingowe. Tak czy inaczej jazda z przyczepą jest sztuką, a o wypadek w tych warunkach niekiedy bardzo łatwo.

W jakim celu opłacamy OC przyczepy?

Komunikacyjne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, zwane popularnie OC, to obowiązkowa składka, którą opłacić musi właściciel każdego pojazdu. Chroni ono posiadacza samochodu czy motocykla w przypadku szkód powstałych w związku z ruchem tego pojazdu. A czy przyczepa może narobić szkód? Jak najbardziej. Zdarza się przecież, że przyczepa podczas jazdy odpina się od samochodu i taranuje inne pojazdy. Eksplodujące na autostradzie opony przyczep samochodów ciężarowych także potrafią doprowadzić do katastrofy. Manewry samochodem z doczepioną do niego przyczepą do najłatwiejszych nie należą, dlatego również w takich sytuacjach dochodzi do wypadków, zahaczeń, uszkodzeń, a wtedy z pomocą przychodzi sprawcy OC.

OC przyczepy – o czym należy pamiętać?

Przyczepa to pojazd, więc na wstępie wymaga rejestracji. Polisę OC z kolei należy wykupić niezwłocznie w dniu rejestracji przyczepy lub wprowadzenia jej do ruchu. Silną motywacją do tego powinna być informacja, że właściciel nieubezpieczonej przyczepy przyłapany przez patrol drogówki zapłaci stosowną, wcale niemałą karę.

Kto w razie wypadku odpowiada za wyrządzoną szkodę? Otóż ustawodawca nie przewidział obowiązku wykupienia polisy OC jednocześnie dla przyczepy i samochodu w tym samym towarzystwie. Dlatego trzeba było wprowadzić przepis rozstrzygający, który ubezpieczyciel odpowiada po kolizji powstałej z winy pojazdu z przyczepą. Prawo drogowe mówi więc, że jeżeli wypadek został spowodowany przez przyczepę złączoną z pojazdem lub odłączoną od niego, ale nadal pozostającą w ruchu, szkoda zostaje objęta ubezpieczeniem OC komunikacyjnym pojazdu ciągnącego. Z kolei z ubezpieczenia OC przyczepy wypłacane jest odszkodowanie, gdy szkoda jest spowodowana przyczepą, która nie jest złączona z pojazdem silnikowym albo odłączyła się od pojazdu ciągnącego i przestała się już toczyć.

Ile kosztuje ubezpieczenie przyczepy?

Na koniec warto zadać jeszcze ważne pytanie o koszt składki. To, ile zapłacimy za ubezpieczenie OC przyczepy, zależy przede wszystkim od jej parametrów, czyli po prostu od jej dopuszczalnej ładowności. Pozostaje jedynie sprawdzić, który ubezpieczyciel oferuje najkorzystniejszą opcję dla naszej przyczepy.

Składki zaczynają się od 50 zł rocznie, ale dotyczą najmniejszych przyczepek.