O OC kierowcy mówią niepochlebnie. Wielu nazywa to ubezpieczenie „podatkiem od posiadania auta”, ale faktem jest, że OC niejednokrotnie ratuje nasze finanse i portfel. Średnia wypłata odszkodowania z OC to ponad 8000 złotych. Niestety, zdarzają się też takie wypadki, w których ubezpieczyciel wypłaca poszkodowanemu kwoty wyższe niż 100-200 tys. złotych. Rekordowe wypłaty sięgają w Polsce pół miliona złotych. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której musielibyśmy taką kwotę wysupłać z własnego portfela. Dlatego mimo utyskiwań na OC, coraz więcej kierowców ma świadomość, że ta forma ochrony ma głęboki sens. Co jeszcze warto wiedzieć o OC? To, że nie warto za nie przepłacać, bo zakres OC, w przeciwieństwie do dobrowolnego AC, jest określony ustawą –  a więc czy kupimy OC w AXA, AVIVIE, czy PZU, wszędzie dostaniemy TEN SAM PRODUKT.  Co prawda może on się znacząco różnić ceną, ale to będzie jedyna możliwa różnica.

Jak więc wygląda przekrój cen OC na starcie 2019 roku? Ile za OC płacimy w poszczególnych miastach?

Ceny OC 2019  – OC staniało!

Cena OC zmieniała się w ostatnich latach dynamicznie. W roku 2015 płaciliśmy średnio 572 zł, a dwa lata później już blisko dwa razy więcej. Ogromny wzrost cen OC miał kilka znaczących przyczyn. Straty ubezpieczycieli, zwiększona liczba szkód, rosnąca wartość szkody, konieczność weryfikacji taryf, które w Polsce znacząco odbiegały od tych, które ubezpieczyciele stosowali choćby u naszych zachodnich sąsiadów.

To wszystko sprawiło, że ceny poszybowały, a kierowcy zaczęli bić na alarm. Na szczęście  od 3 lat, ceny OC właściwie stoją w miejscu, a w niektórych ośrodkach miejskich nawet spadły. Według danych mfind, średnia cena OC na starcie stycznia jest nawet minimalnie niższa niż na starcie 2018 roku.  Mówimy tu o wartościach uwzględniających wyliczenia cen wszystkich grup kierowców –  a więc tych którzy za OC płacą 300-400 zł, a także takich, którzy z racji na krótki staż za kierownicą czy młody wiek, muszą wysupłać na OC nawet kilkakrotność tej ceny.

ceny oc 2015-2019

ceny oc 2015-2019

Dlaczego OC staniało?

Powodów spadku ceny OC jest co najmniej kilka. Sytuacja TU poprawia się z roku na rok, konkurencja jest spora, liczba wypadków powoli maleje, a średnia wypłata odszkodowań nie rośnie tak dynamicznie jak można by to prognozować jeszcze 2-3 lata temu.

Spadające ceny OC to świetna wiadomość dla kierowców, zwłaszcza że towarzyszą im również rekordowe wyniki ubezpieczycieli i osiągane wreszcie spore zyski na ubezpieczeniach komunikacyjnych –  mówi Bartosz Salwiński z mfind. Od blisko 3 lat nie obserwujemy dużych zmian taryfy –  jeśli już to raczej w dół niż w górę. Istotny wydaje się także fakt wzrostu konkurencji wśród ubezpieczycieli jeśli chodzi o grupę najbardziej pożądanych kierowców: są to osoby po 35. roku życia, mogące się pochwalić bezszkodową jazdą. Ich towarzystwa ubezpieczają najchętniej i są najbardziej skłonne do obniżki ceny. 

Wypadki 2018

Gdzie za OC płacimy w 2019 najwięcej, a gdzie najmniej?

Średnie ceny OC to dobry barometr tego, ile za OC płacimy w całym rejonie. Tradycyjnie, znacznie powyżej średniej jest Gdańsk i Wrocław –  ceny polis komunikacyjnych w innych ośrodkach są na wyrównanym poziomie. Znacznie poniżej średniej płacimy w Zielonej Górze, Kielcach, Rzeszowie, Lublinie, Gorzowie Wielkopolskim.

 

Oprócz wartości średnich warto jednak przyjrzeć się również najniższym cenom polis w poszczególnych miastach, bo to one tak naprawdę dają nam obraz tego, ile za OC może zapłacić statystyczny Kowalski. Właściwie we wszystkich ośrodkach miejskich możliwy jest ciągle zakup OC poniżej kwoty 500 zł. W Opolu, Katowicach są to kwoty nawet poniżej 400 zł, tanio może być także w miastach, w których standardowo za OC płaci się według średniej znacznie drożej: w Krakowie, Warszawie czy Wrocławiu.

Aktualnie obserwujemy szeroki wachlarz cen – za OC można przepłacić nawet kilkadziesiąt procent –  a różnice taryf pomiędzy poszczególnymi ubezpieczycielami mogą przyprawić o ból głowy –  mówi Bartosz Salwiński z mfind.

Jaka jest przyczyna tego zjawiska? Towarzystwa mają pełną dowolność w ustalaniu cen OC dla poszczególnych grup kierowców, typów aut, czy ośrodków miejskich –  podkreśla Salwiński. – Oznacza to, że taryfa dla 35-letniego właściciela Forda Fokusa w Opolu w Aviva, może być kompletnie inna niż w AXA czy Benefia. Każdy z ubezpieczycieli może skalkulować ją inaczej, a to oznacza dla kierowcy duże różnice w cenie. Wielu właścicieli pojazdów korzysta ciągle z automatycznych odnowień, a to oznacza, że mogą oni nie być beneficjentami aktualnych obniżek. Praktyka pokazuje, że otrzymanie oferty odnowieniowej w dużo korzystniejszej cenie niż ta, którą zapłaciliśmy w roku ubiegłym należy do rzadkości. 

Średnie ceny OC w 2019 dla poszczególnych grup kierowców

Statystycznie – i nie ma tu oczywiście zaskoczenia, za OC najwięcej płacą kierowcy z grupy wiekowej poniżej 25. roku życia. Ta różnica jest znaczna, ponieważ cena 1754 zł to o ponad 40 % więcej niż średnia i blisko 300 % więcej niż dla kierowców w grupie wiekowej 55 +.

W innych grupach wiekowych ta dynamika nie jest aż tak duża, ale wyraźnie widać, że im starszy kierowca tym średnia jest niższa. Z czego to wynika? Statystycznie im starszy kierowca tym mniej wypadków powoduje. Temperament młodych, niedoświadczonych użytkowników dróg, działa tu niestety na ich niekorzyść.

Z danych mfind wynika także, że średnio kobiety płacą za OC odrobinę mniej od panów. Może to wynikać z mniejszej liczby szkód na koncie pań.

 

Średnia cena OC ( PLN) a wiek kierowcy

26-35872
36-55728
55+655
<251754

Średnia cena OC a płeć: 

kobiety911
mężczyźni940

Średnia cena OC a marka auta –  czym jeździć w 2019?

Okazuje się, że nie tylko wiek kierowcy ma znaczenie, a także marka auta, którą wybrał. Różnice mogą być naprawdę duże. Jak to możliwe?

– Towarzystwa Ubezpieczeniowe prowadzą dokładne statystyki związane z wypadkowością poszczególnych grup kierowców i tym jak wygląda związek pomiędzy użytkowanym przez nich pojazdem, a ilością szkód. Różnice mogą być naprawdę spore –  mówi Bartosz Salwiński z mfind.

Najtaniej płacą właściciele aut marki Dacia, Suzuki, Kia, Toyoty.

Najdrożej za OC zapłacą właściciele Lexusa, BMW, Rovera i Audi. Różnica między najtańszymi a najdroższymi markami może wynieść nawet 30 %. Warto to brać pod uwagę przy wyborze samochodu –  zwłaszcza jeśli zależy nam na taniej polisie.

 
Marki aut z najtańszym średnim OC (w PLN) 
DACIA661
SUZUKI686
KIA730
TOYOTA756
HYUNDAI758
NISSAN767
CITROËN770
SKODA785
CHEVROLET789
RENAULT790
Marki aut z najdroższym średnim OC (w PLN) 
LEXUS1245
BMW1158
ROVER1061
AUDI1034
CHRYSLER1028
SUBARU1004
MERCEDES-BENZ995
VOLVO956
SEAT947
ALFA ROMEO916

Prognozy na 2019  – jak będą wyglądały ceny OC  ?

Dużej dynamiki wzrostu cen nie należy się spodziewać –  mówi Bartosz Salwiński, ale namawia kierowców do uważnego obserwowania rynku.

Czy będzie jeszcze taniej?

– Ostrożnie podchodzimy do tematu kolejnych obniżek.  Świetna sytuacja finansowa ubezpieczycieli i dobre wyniki za ostatnie miesiące, nie powinny uśpić czujności kierowców, którzy jeśli chcą za OC płacić zdecydowanie mniej, powinni przyzwyczaić się do okresowej zmiany ubezpieczyciela, weryfikacji stawek u różnych podmiotów i nie bazowania na automatycznych odnowieniach. Rynek pokazuje wyraźnie, że ubezpieczyciele chętniej idą na ustępstwa w kwestii ceny jeśli mają do czynienia z nowym klientem.  Dlatego nie należy ślepo ufać deklaracji „najlepszej ofert”, a mówić wprost: „sprawdzam”.