Opony Run On Flat – o co chodzi?

Podstawowym wyróżnikiem opon Run On Flat jest to, że dają one możliwość jazdy przez 80 km prędkością do 80 km/h po przebiciu opony. To coraz bardziej popularna technologia, w którą wyposażane jest coraz więcej samochodów.  Są sporo droższe od opon zwykłych, wybór modeli jest mocno ograniczony (często tylko do premium).  Montuje się je w luksusowych autach o dużej mocy.

Opona Run On Flat jest ma bardzo sztywne ścianki. To dzięki temu zabiegowi można na niej przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów nawet, jeśli uchodzi z niej powietrze.

Ich główną zaletą jest bezpieczeństwo. Technologia, w której są wykonane pozwala na bezpieczną jazdę po przebiciu opony. Nie ma ryzyka, że po niespodziewanym przebiciu opony stracimy panowanie nad samochodem. Dzięki tym oponom nie będziemy też zmuszeni zmieniać koła na drodze, często w niebezpiecznym miejscu. Już wiecie, co jest kolejną zaletą? Tak! Nie trzeba wozić koła zapasowego, a to oznacza więcej miejsca w bagażniku.

Opony Run On Flat bezpieczeństwo

Opony Run On Flat są też dużo bardziej odporne na uszkodzenia w czasie jazdy – dziury i krawężniki im nie straszne.  A jeśli boicie się zuchwałych kradzieży w trasie, np. „na koło” to z oponami Run On Flat macie to z głowy. Przecież nie dacie się nabrać na to, że macie przebitą oponę i musicie zjechać na pobocze, prawda?

Zalety zaletami, a jakie są wady opon Run On Flat? Przede wszystkim, co dla wielu z nas jest kluczowe, są droższe. Droższa też jest ich obsługa techniczna, nie każdy serwis potrafi je naprawiać, a niektórych naprawić się nie da – przebite trzeba wymienić na nowe. Są cięższe, sztywniejsze i szybciej się zużywają. Kierowcy zwracają też uwagę na większy hałas i pogorszenie komfortu jazdy.

Ale umówmy się, te wady nie powodują, że lepiej z nich zrezygnować. Pamiętajmy o podstawowej zalecie – bezpieczeństwie, a to jest w końcu bezcenne.
Co jeśli jednak ich wady są dla ciebie nie do zaakceptowania?

Czy można wymienić opony Run On Flat na zwykłe?

W znakomitej większości przypadków można bez problemu zamontować zwykłe opony na felgach opon Run On Flat. Większość kierowców od razu zauważa różnicę w komforcie jazdy.

Wszystko wskazuje jednak na to, że choć zmiana jest możliwa, lepiej pozostać przy oponach Run On Flat, jeśli właśnie takie przewidział dla naszego samochodu producent. Auto ma specjalną konstrukcję zawieszenia, skalibrowany na takie właśnie opony system ESP. Eksperci ostrzegają, że samochód przewidziany na opony Run On Flat, a jeżdżący na zwykłych może być na drodze niestabilny.

Ale uczucie komfortu może szybko znikąć, jeśli w przypadku kolizji czy wypadku rzeczoznawca zauważy, że nasz samochód ma zwykłe opony, a powinien zgodnie z homologacją mieć Run On Flat. Prawdopodobne jest, że stracimy odszkodowanie. Źle dobrane ogumienie w samochodzie ubezpieczyciel  traktuje tak, jakby było zużyte lub uszkodzone.

Potrzebujesz więcej informacji o oponach?

Czytaj tutaj:

Opony – od nich zależy Twoje bezpieczeństwo. Jakie opony wybrać?