Pojemność silnika a cena OC – czy to się ze sobą łączy?

Na szczęście odpowiedź jest prosta – pojemność silnika rzeczywiście ma znaczenie przy ustalaniu składki OC przez towarzystwo ubezpieczeniowe, ale co istotne nie jest jedynym ani decydującym czynnikiem.

Cena OC zależy od wielu informacji dotyczących Twojej historii jako kierowcy oraz danych technicznych auta, którym jeździsz. Pojemność silnika to tylko jedna ze składowych, ma jednak realny wpływ na wysokość OC. Dlaczego jest to takie ważne dla ubezpieczycieli? Większa pojemność silnika auta oznacza jego większą moc. Moc przekłada się natomiast na możliwość rozwinięcia wyższej prędkości na trasie i potencjalnie ryzykowne zachowania.

Ubezpieczyciele (w pewnym stopniu słusznie) zakładają, że osoby, które jeżdżą szybszymi autami są bardziej skore do szaleństw na drodze. To może w konsekwencji prowadzić do wypadków i narazić ubezpieczycieli na ogromne koszty odszkodowań.

Pojemność silnika zazwyczaj jest przeliczana w przedziałach

1.0,
1.0-1.2,
1.2-1.4,
1.4-1.6,
1.6-2.0,
>2.0.

Tak jak w przypadku sportowych aut, ubezpieczyciel uważa, że większa pojemność silnika oznacza szybszą jazdę, a ta zwiększa ryzyko wypadku. Nie można zaprzeczyć, że inne są straty przy kolizji, do której doszło przy prędkości 60 km/h, a inne przy 180 km/h. I tak, właściciel Forda Mondeo o pojemności silnika 1.8 zapłaci mniejszą składkę niż właściciel tego samego pojazdu o większym silniku, np. 3.0. Różnica nie będzie gigantyczna i może oscylować w granicach 50-200 zł, sprawdźmy to jednak na przykładach.

OC w zależności od pojemności – praktyka

Specjalnie na potrzeby tego artykułu wyciągnęliśmy szereg danych pokazujących zależność między stawkami OC a pojemnością silnika. Dane pochodzą z porównywarki mfind i obejmują faktycznie wykonane kalkulacje.

Pierwsza kolumna to przedziały pojemności silnika, druga – uśredniona wysokość OC, jaką towarzystwa ubezpieczeniowe zaproponowały właścicielom takich aut.

 

 

Zależność jest widoczna na pierwszy rzut oka. Progi ubezpieczenia OC zmieniają się wraz z pojemnością silnika. Za samochód o pojemności 0-999 cm3 zapłacisz średnio 866 zł składki. Auto o pojemności 5001 cm3 i powyżej będzie Cię już kosztowało średnio 1720 zł. To 854 zł różnicy, co oznacza, że cena OC wzrosła prawie dwukrotnie.

Przytoczony przykład jest oczywiście skrajny. Mniejsze wahania pojemności oznaczają mniej widoczne różnice w stawkach OC. Widać to, gdy porównamy auta o pojemności 1801-2000 cm3 i 2001-2500 cm3. Tutaj właściciel auta o większej pojemności zapłaci o 175 zł drożej – to i tak dużo. Gdy zestawimy samochody o pojemności 2501-3000 cm3 i 3001-4000 cm3 okazuje się, że średnia różnica to tylko 2 zł, jest więc praktycznie nieodczuwalna.

Jakie wnioski możemy z tego wyciągnąć?

Pojemność silnika ma wpływ na wysokość składki OC. Im wyższa pojemność, tym większa cena OC. Jednak ilość aut o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 jest w Polsce niewielki. Większość z nas jeździ pojazdami o pojemności uznawanej za najbardziej ekonomiczną.

Jeżeli nie chcesz przepłacać, zastanów się nad swoim autem – może nadszedł czas, żeby je zmienić? Pamiętaj jednak, że pojemność silnika to tylko jedna z informacji, którą biorą pod uwagę ubezpieczyciele. Bardzo ważna jest Twoja dotychczasowa historia jako kierowcy – ile lat jeździsz, czy miałeś wypadek, czy zdążyłeś już wypracować sobie zniżki.

Z tego też powodu ubezpieczyciel każe zapłacić więcej niedoświadczonemu młodemu kierowcy z autem o większej pojemności, niż wieloletniemu sprawdzonemu właścicielowi samochodu o dużej mocy.

Chcesz sprawdzić, ile zapłacisz za OC? Skorzystaj z porównywarki cenowej. Różni ubezpieczyciele mogą Ci zaproponować różną cenę OC. Dlatego zawsze przed podpisaniem umowy porównaj ze sobą przynajmniej kilka ofert.