Fiat Seicento – Historia rodem z Italii

Fiat 600, bo tak przedstawia się oznaczenie modelu („seicento” znaczy po włosku sześćset), był produkowany w latach 1998 – 2010 wyłącznie w należącej do turyńskiego koncernu polskiej fabryce w Tychach. Przez 12 lat z taśm zjechało nieco ponad 1,3 mln egzemplarzy, z których zdecydowana większość trafiła na eksport.

Zaistniała potrzeba produkcji kolejnego modelu Fiata, ponieważ pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Cinquecento – następca Fiata 126p – trochę się już zestarzał, więc trzeba było wypuścić na rynek coś świeżego. A zapotrzebowanie na niewielkie i niedrogie samochody tego typu nadal było ogromne. Aby przyciągnąć wierną klientelę, Włosi podczas projektowania kierowali się zasadą: „tu coś powiększymy, tam coś dodamy, zaokrąglimy co nieco i będzie idealnie”. To tyle w kwestii designu. Z kolei większość rozwiązań technicznych (czyli chociażby płyta podłogowa, układ zawieszenia czy dostępne silniki) była w całości wzięta od wspomnianego poprzednika. I tak w 1998 roku nastąpiła uroczysta premiera modelu na targach w Genewie.

Seicento – Lider sprzedaży

Można się uśmiechnąć – ale tak naprawdę było! Od momentu uruchomienia produkcji w 1998 roku do chwili wejścia naszego kraju do UE było to najchętniej kupowane auto w Polsce. Jeśli opuszczało pozycję lidera, to i tak plasowało się w czołówce sprzedaży. Polacy po prostu kochali Seicento. Dopiero po 2004 sprzedaż krajowa modelu zaczęła gwałtownie spadać ze względu na początek masowego importu samochodów z zagranicy. Wtedy zdetronizował naszego lidera Golf III, który miał właśnie swój złoty okres. Cóż, malutki fiat nie miał szans wygrać z takim przeciwnikiem.

Seicento- Funkcjonalność i eksploatacja

Samochód mimo swych niewielkich gabarytów ma wiele zalet docenianych do dziś przez wiernych właścicieli. Najważniejsza z nich jest taka, że nie trzeba się zastanawiać nad tym, czy znajdziemy miejsce parkingowe. Nasze auto z racji swoich rozmiarów zmieści się w całości w każdą dziurę, złośliwi twierdzą, że nawet tę w drodze. Kierowcy nie obawiający się parkować na zatłoczonych parkingach bez problemu znajdują miejsce dla siebie, kiedy wypasione fury krążą bezradnie w poszukiwaniu wystarczającej luki między innymi pojazdami.

Silniki o pojemnościach 0,9 l oraz 1.1 l może i nie urywają głowy osiągami, ale do przemieszczania się po mieście są zdecydowanie wystarczające. A kiedy zamontujemy do nich instalację LPG, koszty przejazdów w mieście na 100 km są śmiesznie małe. To samo tyczy się samych części zamiennych. Bez większego sensu jest tu opisywanie poszczególnych cen, wystarczy wspomnieć, że za 500 zł można zrobić remont zawieszenia, hamulców i zostanie jeszcze na piwo i wymianę kierunkowskazów. Dlaczego kierunkowskazów? Bo zostało. Poza tym rozwiązania konstrukcyjne są na tyle przyjazne, że można większość czynności wykonać samemu lub też zlecić szwagrowi, który nie będzie miał żadnych problemów z naprawą. A z ewentualnymi poważniejszymi defektami w naszym aucie z łatwością poradzi sobie każdy mechanik.

Seicento – Wersje nadwozia i komfort

Jeśli chodzi o wersje modelu, to tak jak w przypadku silników, były dwie: pięcio- lub czteromiejscowa. Co prawda 5 osób to w Seicento lekka przesada, bo wtedy te trzy siedzące z tyłu mają ze sobą bardzo ścisły, prawie intymny kontakt. Ale może ktoś tak lubi. Ze względu na swoje rozmiary samochód występował wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback. Ale co ciekawe, była też na rynku dostępna wersja „ciężarowa” VAN. Całkiem rozsądny wybór dla osób mających niewielką firmę w mieście i potrzebujących małego auta, żeby przewieźć np. worek ziemniaków. Oczywiście dla miłośników „ostrej jazdy” były też dostępne wersje specjalne takie jak np. Sporting (wspomaganie, skrzynia biegów o lepszych przełożeniach) oraz wersja specjalna Schumacher sygnowana podpisem mistrza (wspomaganie, poduszka kierowcy, drążek poprzeczny, alufelgi czy centralny zamek).

Wynika z powyższego opisu, że Seicento to małe, zwrotne oraz lekkie auto do miasta i nie tylko, które poradzi sobie z każdym zadaniem. Przewiezie cement na budowę domu, ziemniaki i do tego wciśnie się w każde miejsce parkingowe. Śmiesznie tania eksploatacja oraz proste naprawy czynią z tego samochodu ciągle popularny pojazd szczególnie dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z samochodem lub też dla tych, którzy nie chcą się bać o rysy na lakierze. No i co najważniejsze, będąc kierowcą Seicento, zawsze mamy szansę stać się gwiazdą mediów.

Ile za ubezpieczenie OC Fiata Seicento zapłaci doświadczony kierowca?

W tabelce poniżej prezentujemy przykładowe stawki ubezpieczenia OC Fiata Seicento dla doświadczonego kierowcy, ojca dwójki dzieci, który prawo jazdy ma od 17 lat. Przysługuje mu 60% zniżka za bezszkodową jazdę. Jego samochód to Fiat Seicento z 2000 roku. W zależności od miejsca zamieszkania nasz doświadczony kierowca zapłaci różne stawki ubezpieczenia OC:

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin501 złLink4
Katowice520 złLink4
Tarnów459 złBenefia
Zakopane439 złLink4

Oto inne stawki OC Seicento dla doświadczonego kierowcy z Lublina:

Inne propozycje stawek ubezpieczenia OC Seicento dla doświadczonego kierowcy z Katowic:

Ile za ubezpieczenie OC Fiat Seicento zapłaci młody kierowca?

Młodzi zawsze płacą więcej za ubezpieczenie OC niż osoby doświadczone za kierownicą i to nie jest wyłącznie polska przypadłość – np. w Irlandii wielu młodych ludzi nie stać na samochód właśnie z powodu bardzo drogiego ubezpieczenia.

Ile młody polski kierowca zapłaci za ubezpieczenie OC Fiat Seicento? Nasz przykładowy kierowca prawo jazdy uzyskał cztery lata temu, przysługuje mu 20% zniżki. Nie ma rodziny, autem jeździ do pracy i czasem poza miasto. Jego samochód to Fiat Seicento z 2000 roku.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin990 złAviva
Katowice942 złAviva
Tarnów742 złAviva
Zakopane800 złAviva

 

Oto inne stawki OC Seicento dla młodego kierowcy z Tarnowa:

Inne propozycje stawek ubezpieczenia OC Seicento dla młodego kierowcy z Zakopanego:

 

Aby sprawdź ofertę ubezpieczenia dla Twojego auta, przejdź do naszego kalkulatora.