BMW i3. Ekologiczny hit

Tym razem producent z Bawarii celuje w zupełnie nowego odbiorcę, czyli kierowcę świadomego wpływu aut na środowisko. BMW i3 z założenia ma być maksymalnie ekologiczne. Jak bardzo? Co prawda nie wyrzucimy go po latach do kubła na odpady biodegradowalne, ale auto powstało w dużej mierze z odpadów z recyklingu. Co ciekawe, spora jego część po eksploatacji z potem trafi do odzysku. Energia potrzebna do produkcji włókien węglowych uzyskana jest dzięki użyciu energii wodnej. No i wreszcie auto nie emituje spalin.

Czyli w odniesieniu do środowiska można na nowo rozwinąć nazwę modelu BMW – Będziemy Mniej Wykorzystywać surowce i energię. Ten samochód elektryczny pojawił się w 2013 roku z założeniem ukazywania się na rynku 10 tysięcy sztuk rocznie. Pytanie – czy ktoś kupi samochód zrobiony z plastikowych butelek? A jednak. Klienci od razu oszaleli na punkcie i3 – rozpoczęły się rezerwacje i zamówienia, więc produkcję podwojono.

Stylistyka – BMW i3

Elektryczne auto od BMW wyróżnia się pozytywnie nawet na tle konkurencji czyli innych „elektryków”. Ten samochód wymyka się wszelkim próbom zaszufladkowania i wcale nie przypomina butelki PET. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to mały zwarty wagon, czyli miejski minivan. Niewielki, bo długość auta wynosi 3999 cm, ale za to bardzo zgrabny. W nadwoziu zaskakują nieregularne kształty bocznych szyb, które wchodzą nawet na słupek C.

Drzwi przednie są znacznie większe od tylnych. Słupka B w ogóle nie ma, a drzwi otwierają się przeciwstawnie. Kolorystyka karoserii jest jasna i wesoła z kontrastującymi elementami. Auto stoi na dużych i wąskich kołach, które znacznie zmniejszają opór powietrza. Przód nadwozia to rzucające się w oczy logo BMW oraz niewielkie lampy z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Czyli podsumowując, to dziwne i nowocześnie zaprojektowane, ale szczerze bardzo sympatycznie wyglądające auto.

BMW i3 – wnętrze

Żeby dostać się do środka w pełnym składzie pasażerów, trzeba opracować pewien ważny nawyk dotyczący drzwi. Najpierw otwieramy przednie, potem dopiero tylne. To samo obowiązuje przy wysiadaniu. Zamykamy odwrotnie. We wnętrzu miejsca nie zabraknie żadnej z 4 osób, które mogą i3 podróżować. Auto odpala się przyciskiem „start”, a we wnętrzu nic nie słychać. Ale taka uroda „elektryków” i do ciszy w kabinie trzeba się po prostu przyzwyczaić.

A kiedy już przywykniemy do braku odgłosu silnika, czas się rozejrzeć.

Wnętrze i3 wyróżnia wysoka jakość użytych materiałów i miękkie plastiki jak w to bywa w modelach premium. Środek auta utrzymany jest w jasnych kolorach. Na szczycie deski rozdzielczej znajduje się duży ekran dotykowy. Oprócz panelu sterowania urządzeniami pokładowymi, przyciski znajdują się także na kierownicy. BMW i3 nie ma tradycyjnych zegarów.

Wszystkie potrzebne informacje wyświetlają się na ekranie znajdującym się za kierownicą. Słowem – estetyczny minimalizm. Nie możemy za wiele wymagać od bagażnika, bo gdzieś pod nim ukrywa się silnik elektryczny. Dlatego musi nas zadowolić 260 litrów.

BMW i3 – wyposażenie

Niby i3 to model całkowicie innowacyjny, ale w kwestii wyposażenia producent pozostał wierny tradycji. Otóż im lepsze wyposażenie, tym wyższa cena egzemplarza. Auto ma liczne systemy bezpieczeństwa, kamerę cofania, asystenta parkowania i cały pakiet czujników. Do tego oczywiście system nawigacji oraz multimedialny.

Ale oprócz wszystkich potrzebnych w każdym aucie technologii warto zwrócić uwagę na element usprawniający jazdę elektrykiem. Chodzi o silnik spalinowy, który realnie znacznie zwiększa zasięg auta.

BMW i3 – napęd

Kiedy otworzymy maskę BMW i3, znajdziemy tam tylko kabel do ładowania samochodu. Jednak gdzieś pod podłogą ukrywa się silnik elektryczny o mocy 125 kW czyli 170 KM. Początkowo mówiło się o zasięgu auta do 150 km, jednak obecnie mamy na rynku trzy wersje i3, które osiągają odpowiednio 130, 172 oraz 183 km.

Aby zwiększyć możliwości modelu, można go w wersji „with Range Extender” wyposażyć dodatkowo w silnik spalinowy o pojemności 0.6 i mocy 38 KM. BMW i3 ma doskonałe przyspieszenie, setkę osiąga w nieco ponad 7 sekund. Ładowanie auta w domu trwa ok. 8 godzin, a znacznie skraca się w specjalnych stacjach ładowania.

BMW i3 – opinie

Jeśli chodzi o sam samochód, to zbiera on właściwie wyłącznie pozytywne opinie. Nie dość, że zadziornie i nietuzinkowo wygląda, to jeszcze wspaniale się nim jeździ. Błyskawicznie przyspiesza, doskonale się nim wyprzedza, jest zwrotny i zwinny. Nie można sobie właściwie wyobrazić lepszego auta do miasta. Wszędzie się nim zmieścimy, żwawo rusza się po drodze i sam hamuje przed skrzyżowaniem, kiedy ściągniemy nogę z gazu. I co najważniejsze oczywiście nie zatruwa miasta.

Gdyby ktoś jednak marudził, to chyba tylko na widoczność w lusterkach i z tyłu. Niewątpliwie jest to auto przyszłości, ale póki co raczej w krajach, które wyprzedzają nas pod względem podejścia do ekologii. W Polsce największe kłopoty sprawia wysoka cena auta (ok. 160 tys.) i infrastruktura, a właściwie jej brak. Bo nawet jeśli już gdzieś jest ładowarka, to zaraz ją jakiś sfrustrowany rodak wyrwie po pijanemu ze ściany. Miejmy jednak nadzieję, że wkrótce dogonimy Zachód w tej kwestii, bo coraz więcej osób decyduje się na auta elektryczne.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC BMW i3?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego zobowiązany jest do zapłacenia składki OC. Czy właściciel samochodu elektrycznego także podlega temu obowiązkowi? Oczywiście. Na tym etapie mamy do czynienia na polskim rynku z niewielką ilością elektryków. Trzeba więc zadać pytanie, czy OC w przypadku auta elektrycznego jest wyższe niż takiego z napędem tradycyjnym? Niestety tak.

Tym bardziej warto poszukać najkorzystniejszego dla siebie rozwiązania. W tym celu warto skorzystać online z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl. Dzięki temu poznamy wysokość składki OC dla doświadczonego i początkującego kierowcy. Oto ile zapłacą za swoją polisę innowacyjni użytkownicy elektrycznego BMW i3 z miejscowości: Lubiewo w województwie kujawsko-pomorskim, Kiwity w województwie warmińsko-mazurskim, Turawa leżąca w województwie opolskim oraz małopolska Żegocina.

Ile za OC BMW i3 z 2013 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony, ekologicznie usposobiony kierowca jest ojcem rodziny, ma dwoje dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które codziennie odwozi do szkoły. Egzamin na prawo jazdy zdał osiemnaście lat temu, jeździ bezwypadkowo, zatem przysługuje mi interesująca zniżka na OC.

MiejscowośćStawka OCU kogo najtaniej
Kiwity390 złGothaer
Lubiewo350 złGothaer
Turawa379 złGothaer
Żegocina358 złGothaer

Propozycje OC BMW i3 z 2013 roku dla doświadczonego kierowcy z Kiwit:

Inne oferty OC BMW i3 z 2013 roku dla doświadczonego kierowcy z Lubiewa:

Ile za OC BMW i3 z 2013 roku zapłaci młody kierowca?

Ekologiczne podejście do nowych technologii bardzo pasuje do młodych ludzi. Niestety za ekologię trzeba słono płacić. OC BMW i3 wyniesie dla młodego kierowcy sporo więcej niż dla doświadczonego. Składa się na to brak zniżek oraz nadal wysokie stawki OC za samochód elektryczny. Aby wyjść z tej sytuacji obronną ręką, trzeba poszukać jak najniższych stawek. W tym celu wystarczy skorzystać z porównywarki mfind.pl. Dzięki niej każdy młody ekolog znajdzie najlepszą cenę polisy.

Nasz młody kierowca to singielka, która samochodem dojeżdża codziennie do pracy, a także wyjeżdża na wakacje i weekendy. Ma prawo jazdy od pięciu lat, a bezszkodową jazdą wypracowała sobie pierwsze zniżki.

MiejscowośćStawka OCU kogo najtaniej
Kiwity593 złLink4
Lubiewo599 złLink4
Turawa609 złAviva
Żegocina638 złLink4

Inne oferty OC BMW i3 z 2013 roku dla młodego kierowcy z Turawy:

Przykładowe stawki OC BMW i3 z 2013 roku dla młodego kierowcy z Żegociny: