Toyota Rav 4 – modele, generacje, historia

Pierwszy model RAV4 pojawił się w 1994 roku. Nikt nie przypuszczał wtedy, że za kilkanaście lat auta typu SUV będą cieszyć się taką ogromną popularnością. A wszystko zaczęło się od eksperymentu. Japończycy zaprezentowali lekki pojazd terenowo-rekreacyjny bazujący na płycie podłogowej Corolli. Zaprojektowano go jako alternatywę dla większych terenówek, które produkowano już na ramach. Z założenia miało być to małe auto, które poradzi sobie w terenie dzięki wymiarom, napędowi na wszystkie koła wraz z blokadą mechanizmu różnicowego oraz zwiększonemu prześwitowi w stosunku do samochodów konwencjonalnych. Jako że Japończycy sami nie wiedzieli, czy projekt się przyjmie, zaproponowali dla niego tylko jeden silnik – 129 konną jednostkę o pojemności 2 litrów. Samochód miał 3,74 m długości w wersji trzydrzwiowej, 1,695 m szerokości i bagażnik tak mały, że w sumie można go przemilczeć.

Od debiutu Toyota RAV4 zdążyła wyewoluować z miejskiego samochodu przez auto kompaktowe aż do SUV-a klasy średniej. RAV 4 IV generacji zaprezentowany w 2012 roku urósł znacznie w porównaniu z pierwowzorem – o 865 mm, a w barach poszerzył się o 150 mm, co jest różnicą kosmiczną w porównaniu ze skromnymi początkami. Licząc w sumie, ma obecnie 4605 mm długości i 1845 mm szerokości – czyli w sumie niezły kawał auta. Stało się tak przez fakt, iż IV generacja samochodu została oparta o płytę podłogową modelu Avensis. Zgodnie z przyjętą przez Toyotę stylistyką, RAV4 nawiązuje wyglądem do innych modeli producenta – przód przypomina Toyotę Avensis, a tył Toyotę Auris.

Silniki, jakie Toyota zaproponowała do tej wersji, to między innymi benzynowa jednostka 2.0 Valvematic o mocy 151 KM czy dwa diesle 2.0 D-CAT 124 KM oraz 2.2 D-CAT 150 KM. Czyli jest moc.

Toyota Rav 4 – opinie, wady i zalety

Standardowe wyposażenie samochodu nie rozczarowuje. Kierowca ma do dyspozycji poduszki powietrzne, kamerę cofania, spory 6,1-calowy wyświetlacz, ESP, automatyczną klimatyzację, elektryczne sterowanie szyb, lusterek i tempomat. Najświeższa RAV4 otrzymała także pakiet Toyota Safety Sense P, który ma do dyspozycji kamerę i radar. Czyli wyposażenie na plus.

We wnętrzu auta dominuje plastik, mimo iż półka na środku deski rozdzielczej została obszyta skórą. Z tą półką do sterowania klimatyzacją wiążą się pewne problemy natury ergonomicznej, ponieważ pod nią znajdują się wejścia USB, przełączniki oraz miejsce na telefon, więc trochę trudno pod nią manewrować. Jednak wracając do pozytywów, warto zauważyć, że kierownica RAV4 leży dobrze w dłoniach, a miejsca dla kierowcy jest naprawdę sporo. To samo dotyczy pasażera z przodu i osób podróżujących na tylnej kanapie. Bagażnik auta również może pochwalić się słusznymi rozmiarami, bo liczy sobie 547 litrów pojemności.

Sama jazda RAV „czwórką” łączy wielką frajdę z poczuciem bezpieczeństwa. Pojawił się bowiem nowy system napędu na cztery koła, czyli Integrated Dynamic Drive System, który w normalnych warunkach drogowych napędza tylko przednią oś, aby oszczędzać paliwo, ale gdy tylko warunki się pogorszą, system automatycznie przekazuje napęd także na oś z tyłu.

Toyota RAV4 to hit japońskiego producenta, który na rynku cieszy się popularnością ze względu na swoją bezawaryjność, zawieszenie, dobrej jakości karoserię oraz ilość miejsca w środku. Na minus może w jej przypadku przemawiać tylko średnia ergonomia oraz koszt zakupu, który jednak w przypadku IV generacji jest spory.

W kwestii spalania musimy być przygotowani może nie na wszystko, ale na pewno na wiele. Oznacza to około 9 litrów na 100 km w przypadku benzyny oraz między 6,1 a 8,5 litra w zależności od dynamiki jazdy i wersji silnika w dieslu.

Toyota Rav 4 – cena

Toyota RAV4 I generacji to wydatek od 5 000 zł do nawet 14 000 zł. Modele II generacji (2000-2005) kosztują od 7 000 zł do 21 000 zł. Kolejna generacja, czyli RAV4 produkowana w latach 2006 – 2012 to średnia cena na poziomie 33 500 zł. Za najświeższy model dostępny na rynku wtórnym zapłacimy z kolei od 29 900 zł do 200 000 zł za Toyotę RAV4 z 2019 i 2020 roku.

Toyota RAV4 – ubezpieczenie

Zachęcamy do korzystania z porównywarki ubezpieczeń, która wskaże najatrakcyjniejsze oferty ubezpieczenia OC. Z jej pomocą przygotowaliśmy poniższe przykładowe wyliczenie stawek OC dla dwóch kierowców, doświadczonego i młodego.

Ile za ubezpieczenie OC Toyota RAV4 zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca, głowa rodziny i ojciec dwójki przedszkolaków, egzamin na prawo jazdy zdał 17 lat temu. Jeździ ostrożnie i przewidująco, za bezszkodową jazdę ubezpieczyciele chętnie przyznają mu 60% zniżki. Ile zapłaci za OC Toyota RAV4 z silnikiem 2.0 z 2015 roku?

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Gorzów Wlkp739 złLink4
Kielce629 złmtu24.pl
Pasłęk546 złmtu24.pl
Tarnów486 złmtu24.pl

Pozostałe propozycje ubezpieczenia OC Toyota RAV4 z 2015 roku dla doświadczonego kierowcy z Pasłęku:

Inne propozycje ubezpieczenia OC Toyota RAV4 z 2015 roku dla doświadczonego kierowcy z Kielc:

Ile za ubezpieczenie OC Toyota RAV4 zapłaci młody kierowca?

Młody kierowca, dla którego przygotowaliśmy kalkulację ubezpieczenia OC, prawo jazdy ma od 4 lat, ma 20% zniżki. Ile zapłaci za OC Toyota RAV4 z silnikiem 2.0 z 2011 roku?

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Gorzów Wlkp932 złErgo Hestia
Kielce937 złErgo Hestia
Pasłęk825 złmtu24.pl
Tarnów735 złmtu24.pl

Inne propozycje ubezpieczenia OC Toyota RAV4 z 2011 roku dla młodego kierowcy z Tarnowa:

Pozostałe oferty ubezpieczenia OC Toyota RAV4 z 2011 roku dla młodego kierowcy z Gorzowa Wielkopolskiego: