Mimo że model dostępny jest od dawna jedynie na rynku wtórnym, to motoryzacyjna legenda nadal ma spore grono fanów. Toyota Celica to sportowy samochód osobowy produkowany przez japońską Toyotę w latach 1970-2005. Przez te 35 lat model dostępny był jako coupe oraz liftback, powstała też limitowana ilość kabrioletów.

Toyota Celica. Historia modelu

Na początku, kiedy auto szalało na torach, czyli do roku 1986 Celica miała napęd na tylne koła. Potem do końca produkcji otrzymywała już wyłącznie napęd na przednie koła, chyba po to, żeby „szybcy i wściekli” dwudziestoletni nie lądowali masowo na miejskich latarniach lub drzewach. Najciekawsza wersja Celiki powstawała latach 1986-1999. Było to GT-Four z napędem na 4 koła oraz z turbodoładowaniem. W trakcie produkcji powstało siedem generacji modelu.

Toyota Celica – stylistyka

Sportowa uroda to pierwsze, co rzuca się w oczy w przypadku Celiki. Mimo że niektóre egzemplarze z początku produkcji zbliżają się do pięćdziesiątki, nadal robią wrażenie. Zwłaszcza że czysta przyjemność jazdy nie była wtedy niczym ograniczona, np. normami emisji spalin. Nie wiadomo, jakich narzędzi Japończycy użyli do projektowania auta, ale pierwsze generacje były tak kanciaste, jakby mieli do dyspozycji tylko linijkę i ołówek. Oczywiście z każdą kolejną odsłoną nadwozie się nieco zaokrąglało i łagodniało, zyskując bardziej opływowy kształt.

Tylko trzecia generacja została wyposażona w wybitnie sportowy gadżet czyli podnoszone światła. Co ciekawe, cześć egzemplarzy zbudowana została z ocynkowanych blach, więc zamiast rdzewieć po krzakach, auta te nadal jeżdżą. Nie do wiary w czasach plastikowych karoserii… VII generacja auta ma sylwetkę, która wcale się nie starzeje. Wydłużony przód, ścięta linia dachu, solidny spojler i skośne, agresywne przednie reflektory sprawiają, że auto ma niezwykle dynamiczne nadwozie.

Toyota Celica – wnętrze

Toyota Celica to auto sportowe. Nie należy więc oczekiwać od niej komfortu ani funkcjonalności. Obiecane w nazwie „niebiańskie” doznania dotyczą jedynie przyjemności sportowej jazdy. Służy temu na pewno wrażenie siedzenia na asfalcie, czyli niska pozycja za kierownicą, sportowe zegary oraz trójramienna kierownica. Do agresywnych rajdów po zakrętach zachęcają sportowe fotele, które doskonale trzymają i precyzyjna skrzynia biegów. Bardzo dobrze prezentuje się też ergonomiczny i atrakcyjny kokpit oraz wysokiej jakości materiały użyte do wykończenia kabiny.

Jeśli chodzi o miejsce w środku, to generalnie jest ciasno. Podróż z południa Polski nad morze Celiką nie należałaby do komfortowych, nawet gdyby cieszyło wyprzedzanie wszystkich po drodze. Jeszcze z przodu da się wytrzymać, ale z tyłu mogłyby jeździć w miarę wygodnie tylko małe dzieci. Ale po co małe dzieci w wyścigowym aucie? Więc można tam ewentualnie wozić torbę. Za to bagażnik jest przyzwoity jak na coupe – ma pojemność 365 litrów.

Toyota Celica – wyposażenie

Japońskie sportowe coupe ma naprawdę bogate wyposażenie. Trzeba przecież pamiętać, że mówimy o modelu VII generacji produkowanym w latach 1999 – 2005. Każda z wersji, które nie różniły się za bardzo opcjami wyposażenia może się pochwalić, że posiada w standardzie systemy bezpieczeństwa ABS z EBD. O komfort użytkowania dbają takie usprawnienia jak elektryczne sterowanie szyb i lusterek, klimatyzacja, wbudowane radio z CD, skórzana regulowana kierownica czy podgrzewane fotele. Z kolei felgi z lekkich stopów po prostu świetnie wyglądają.

Toyota Celica – silniki

Aby docenić sportowe zalety Celiki trzeba odrobiny cierpliwości, która się jednak opłaca. Otóż silniki tego auta wyposażone są w zmienne fazy rozrządu. Oznacza to, że Toyota grzecznie się rozpędza, setkę osiąga już po 7 sekundach, a gdy popracujemy wajchą skrzyni biegów i auto przekroczy 6 tysięcy obrotów, w silniku budzi się bestia.

To włącza się druga faza rozrządu, która wciska w fotel i pokazuje, co potrafi to sportowe auto. W VII generacji Celiki dostępna była tylko jedna pojemność silnika benzynowego 1.8 l, za to w dwóch wersjach mocy. Pierwsza z nich ma moc 143 KM. Druga, silniejsza ma oznaczenie TS (Toyota Sport) i dzięki zastosowaniu nowego układu sterowania rozrządem generuje moc 192 KM. A to oznacza, że lekkie japońskie auto potrafi przy tym silniku ostro rwać z kopyta.

Toyota Celica – opinie

Toyota Celica w swoich najlepszych czasach przygotowana zgodnie ze specyfikacją WRC przez lata odnosiła sukcesy w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Wygrywał nią rajdy Carlos Sainz, a nawet nasz Krzysztof Hołowczyc zdobywał tytuły mistrza Polski. Jednak czy tylko profesjonalni sportowcy mogą poczuć trochę motoryzacyjnej adrenaliny? Na szczęście nie tylko oni. To ciekawe, że właśnie Japończycy (Toyota, Mazda, Honda, Mitsubishi) najbardziej dbają o to, by zwykły obywatel spełnił swoje marzenie o posiadaniu sportowego coupe.

    • Nazwa Celica oznacza „niebiańską” i faktycznie Toyota oferuje takie doznania. Niski pomruk silnika i ruszanie z piskiem opon tym samochodem budzi w pasjonatach ekstazę. Auto jest zdecydowanie przeznaczone właśnie dla pasjonatów – albo singli, albo jest kolejnym pojazdem w rodzinie.

Nie ma z tym żadnego problemu, bo samochód jest zaskakująco tani. Całkiem przyzwoity egzemplarz kupimy za ok. 10 tys., a wypasiony za 20 tys. Celica wyróżnia się ponadprzeciętną trwałością, więc mimo słusznego wieku nie psuje się jakoś szczególnie. Użytkownicy mogą narzekać jedynie na to, że czasem silniki mogą brać za dużo oleju. W środku może też być głośno i widoczność pozostawia wiele do życzenia. Ale co to za wady, wobec nieujarzmionego charakteru Celiki?

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Toyota Celica?

Nie tylko jazda Toyotą Celiką powoduje skok adrenaliny. Kiedy nadchodzi moment opłaty składki OC, doznania też mogą być mocne. Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla każdego właściciela pojazdu mechanicznego, więc go nie unikniemy. Jednak możemy uniknąć nadmiernych kosztów. Jak to zrobić?

Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie online z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl. Dla porównania, ile zapłaci za OC doświadczony i zupełnie początkujący kierowca, dokonaliśmy symulacji. Oto oferty dla użytkowników Celiki z miejscowości: Czarna Dąbrówka na Pomorzu, Ostrów Lubelski, Sękowa w Małopolsce oraz Dychów w województwie lubuskim.

Ile za OC Toyota Celica z 2005 r. zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca ma prawo jazdy od kilkunastu lat, codziennie odwozi dzieci do przedszkola. Za bezszkodową jazdę przysługuje mu 60% zniżki na OC, dlatego może liczyć na przyjazne ceny ubezpieczenia. Szczególnie, jeśli skorzysta z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Czarna Dąbrówka518 złAXA Direct
Dychów540 złAXA Direct
Ostrów Lubelski555 złAXA Direct
Sękowa529 złAXA Direct

Inne propozycje OC Toyota Celica z 2005 r dla doświadczonego kierowcy z Czarnej Dąbrówki:

Pozostałe oferty OC Toyota Celica z 2005 r dla doświadczonego kierowcy z Dychowa:

Ile za OC Toyota Celica z 2005 roku zapłaci młody kierowca?

Jeśli jakiś młody kierowca chce poszaleć w sportowym coupe, to musi też pamiętać o obowiązkowej składce ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Niestety początkujący użytkownik auta zawsze płaci więcej niż osoba z pakietem zniżek. Do tego dochodzi też sportowy charakter auta, więc i ryzykowne zachowania na drodze. Dlatego warto skorzystać z porównywarki mfind.pl. Dzięki niej można porównać propozycje wielu TU i wybrać najlepszą opcję.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Czarna Dąbrówka888 złAXA Direct
Dychów845 złAXA Direct
Ostrów Lubelski768 złAXA Direct
Sękowa712 złAXA Direct

Oferty OC Toyota Celica z 2005 r dla młodego kierowcy z Ostrowa Lubelskiego:

Propozycje polisy OC Toyota Celica z 2005 r dla młodego kierowcy z Sękowej: