Ten maleńki samochód może wydawać się zabawny, dopóki bliżej mu się nie przyjrzymy.

Jedna z trojaczków

Toyota Aygo to samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany od 2005 roku w czeskim Kolinie. Ten model należący do najmniejszego segmentu A powstał we współpracy z koncernem PSA, który wypuścił na rynek słynne trojaczki. Na jednej płycie postawił oprócz niej jeszcze dwóch braci – Citroena C1 i Peugeota 107. W latach 2008 i 2012 roku miejski maluch przeszedł faceliftingi, które zmieniły jego wygląd. Najpierw producenci zajęli się zderzakiem i tylnymi lampami. Potem zmieniono przód i tył auta oraz dodano światła dzienne w technologii LED. Od 2014 roku produkowana jest druga generacja modelu, która wygląda naprawdę mrocznie i supernowocześnie.

Toyota Aygo – stylistyka

Początkowa stylistyka Toyoty Aygo nie poraża. Jest wręcz grzeczna i nudna. W I generacji trzeba było uważać, żeby nie pomylić trojaczków, bo na pierwszy rzut oka wyglądały identycznie. Ale w sumie – jak to zazwyczaj trojaczki. Na szczęście po dokładniejszym przyjrzeniu się widzimy u Aygo inny niż u braci przód auta. Jednak prawdziwa stylistyczna rewolucja odbyła się przy okazji zaprezentowania II generacji. Niestety pierwsze skojarzenie wizualne z Lordem Vaderem nie jest właściwe. Japończycy skonstruowali to nadwozie w stylistyce „J-playful”, która opiera się na japońskiej kulturze młodzieżowej. W związku z tym Aygo chyba powinna wyglądać jak dziewczynka z mangi z ogromnymi oczami i w krótkiej plisowanej spódniczce. Tymczasem nadwozie Toyoty ma stylizowany na znak x pas przedni, z przodu podłużne reflektory, a z tyłu lampy usytuowane pionowo. Tylna klapa jest szklana, co bardzo dobrze się prezentuje. Aygo to więc żadna lolitka z mangi, ale wyrazista, dynamiczna, futurystyczna i odważna maszyna.

Toyota Aygo – wnętrze

Kiedy patrzymy na gabaryty tego malucha, zdecydowanie nie możemy oczekiwać, że zmieści się w środku siedmioosobowa rodzina z bagażami. Świadomość niewielkich rozmiarów segmentu A tym bardziej pozwala docenić praktyczne zagospodarowanie wnętrza. Jednak miejsca dla podróżujących nie ma w nadmiarze i jest to samochód dla 4 osób. Zwłaszcza niezbyt wygodnie wsiada się, wysiada i podróżuje na tylnej kanapie w wersji trzydrzwiowej. Bagażnik też jest w Aygo raczej symboliczny, bo ma 138 litrów. Nic dziwnego, skoro całe auto jest niewiele większe niż bagażnik dużego kombi. Deska rozdzielcza zaprojektowana została w sposób bardzo funkcjonalny, nie ma na niej zbędnych bajerów. Środek zajmuje zestaw audio z wejściem AUX i przyciskiem klimatyzacji, a u dołu można sterować nawiewami. Za kierownicą znajduje się wyrazisty zegar, a obok nawiew. Reszta to pusta przestrzeń plastiku. Wbrew warunkom i mimo niewielkiego środka Aygo oferuje użytkownikom sporo funkcjonalnych schowków.

Toyota Aygo – wyposażenie

Wielkim atutem japońskiego malucha jest jego prostota. Ta zasada dotyczy także wyposażenia Toyoty. Aygo może nie rozpieszcza wyposażeniem, ale oferuje wszystko, co niezbędne w codziennym użytkowaniu miejskiego auta. W 2011 roku I generacja wyposażona została w manualną skrzynię biegów, poduszki powietrzne z przodu, światła przeciwmgielne, klimatyzację i wspomaganie kierownicy. ABS okazuje się bardzo przydatny w czasie miejskiej jazdy, bo nie zna się przecież dnia ani godziny, kiedy przyjdzie nam gwałtownie zahamować. Jeśli chodzi o lusterka i szyby, to te pierwsze są regulowane mechanicznie, a szyby z przodu automatycznie. Inaczej sprawa wygląda z tylnymi niewielkimi szybkami. Z racji rozmiarów auta uchyla się je tylko jak kiedyś w naszym polskim toczydełku. Toyota może też pochwalić się systemem stabilizacji toru. Oczywiście II generacja oferuje znacznie więcej.

Silniki – Toyota Aygo

Pod maską miejskiego malucha można znaleźć w I generacji tylko dwa silniki. Jednostka benzynowa 1.0 o mocy 68 KM produkowana jest w Polsce. To wystarczający silnik na rozpędzenie tego maleństwa, choć do setki zajmuje mu to 14,2 sekundy. Za to silnik diesla to dużo większa, bo aż 1.4 litrowa jednostka. Ale nie przekłada się to na moc, bo ma on tylko 55 KM. W następnej generacji silnik ten został zmniejszony do pojemności 1.2 l. Diesel w trybie mieszanym zużywa tylko 4,1 litra paliwa na 100 km, ale silnik benzynowy jest także bardzo oszczędny, bo pali ok. 4,6 litra.

Toyota Aygo – opinie

Kiedy decydujemy się na miejskiego malucha, musimy mieć świadomość, że zazwyczaj nie wytrzymuje on tak dużych przebiegów, jak większe samochody. Jednak zazwyczaj w mieście nie nabijamy tylu kilometrów, co kierowcy tira na trasie po Europie. Miejskie auto ma za to do spełnienia pewne zadania, do których Aygo świetnie się nadaje. Po pierwsze jest tania, ceny używanych egzemplarzy rozpoczynają się nieco powyżej 10 tysięcy zł. Po drugie okazuje się bardzo niewymagająca w utrzymaniu i oszczędny. Świadomi właściciele Toyoty Aygo jej gabaryty traktują jako zalety, a nie wady. Dzięki temu, że autko jest małe, wciśnie się na każdy parking i pozwoli na manewry nawet na niewielkiej przestrzeni. Do tego Aygo jak każda Toyota jest niezawodna, co ułatwia jeszcze jej prosta konstrukcja. Jeśli jednak poszukamy wad, to wiadomo, że takie auto nie gwarantuje bezpieczeństwa i faktycznie Aygo dostała tylko 3 gwiazdki w teście Euro NCAP. Chętnie psuje się też sprzęgło i wspomaganie.

Jeśli chcesz mieć naprawdę udanego, niesprawiającego problemów miejskiego malucha, który sympatycznie wygląda, jest tani i oszczędny, Toyota Aygo to doskonały wybór.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Toyota Aygo?

Opłacenie ubezpieczenia OC to obowiązek każdego posiadacza pojazdu. Każdego roku nastawiamy się psychicznie na ten spory wydatek. Ale czy faktycznie składka OC musi być wysoka? Na pewno nie. Istnieje wiele sposobów na to, by znaleźć korzystną dla siebie ofertę. Jednak najlepszą metodą jest skorzystanie z internetowej porównywarki ubezpieczeń mfind.pl. Dzięki temu poznamy oferty przygotowane przez wielu ubezpieczycieli. Przeprowadziliśmy więc porównanie ofert dla kierowcy bardziej doświadczonego oraz początkującego. Sprawdźmy, ile zapłacą za OC kierowcy z podlaskiej Suchowoli, podkarpackiej Rzepedzi, dolnośląskiego Marciszowa oraz pomorskiego Siemyśla.

Ile za OC Toyota Aygo z 2011 r. zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca prawo jazdy uzyskał kilkanaście lat temu. A za bezszkodową jazdę przysługuje mu 60% zniżki na OC. Jest ojcem dwójki dzieci, które codziennie odwozi do szkoły i przedszkola. Z rodziną wyjeżdża na weekendy i wakacje.

Z naszych wyliczeń wynika, że najmniej za OC zapłaci w podkarpackiej Rzepedzi (384 zł), a najwięcej w pomorskim Siemyślu – 415 zł. Te bardzo dobre stawki wyliczył dla niego kalkulator ubezpieczeń OC mfind.pl.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Marciszów413 złAXA Direct
Rzepedź384 złBenefia
Siemyśl 415 złAXA Direct
Suchowola392 złBenefia

Inne oferty OC Toyota Aygo z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z dolnośląskiego Marciszowa:

Pozostałe propozycje OC Toyota Aygo z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z podkarpackiej Rzepedzi:

Ile za OC Toyota Aygo z 2011 roku zapłaci młody kierowca?

Młody kierowca cieszy się ze swojego auta, ale nie cieszy się z ceny polisy OC. Z kilku powodów – m.in. braku zniżek czy podwyższonego ryzyka spowodowania wypadku, początkujący kierowca zawsze zmuszony jest płacić więcej niż osoby, które jeżdżą dłużej. Czy da się jakoś temu zapobiec? Zdecydowanie jego wydatki zmniejszy skorzystanie z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl. Dzięki temu znajdzie najkorzystniejszą dla siebie ofertę.

Nasz młody kierowca egzamin na prawo jazdy zdał w 2014 roku, jeździ bezszkodowo od dwóch lat, przysługuje mu 20% zniżki. Najmniej za OC Toyota Aygo z 2011 roku zapłaci młody kierowca z Suchowoli (653 zł), najwięcej z pomorskiego Siemyśla (722 zł). To całkiem przyzwoite stawki.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Marciszów704 złAXA Direct
Rzepedź691 złAXA Direct
Siemyśl 722 złAXA Direct
Suchowola653 złAXA Direct

Inne oferty OC  Toyota Aygo z 2011 roku dla młodego kierowcy z pomorskiego Siemyśla:

Pozostałe propozycje OC  Toyota Aygo z 2011 roku dla młodego kierowcy z podlaskiej Suchowoli: