Skoda Fabia. Zalety Kopciuszka

Skoda Fabia pochodzi z rodziny VW, która w Polsce jest darzona wielkim sentymentem. Stąd, od kiedy weszła na rynek, była częstym wyborem Polaków. Wynikało to też z faktu, że gwarantowała poprawną jakość za rozsądniejsze pieniądze niż stricte marka VW. Wybór był oczywisty, skoro Fabia łączyła klasę samochodu z ceną, która znacznie delikatniej obchodziła się z portfelem nabywcy. Zamiast zimnej, drogiej w utrzymaniu i niedostępnej księżniczki, czeskie auto było jak miła dziewczyna z sąsiedztwa.

I oto kolejny powód, dlaczego w Polsce przez wiele lat Fabia była, jeżeli nie liderem, to na pewno autem plasującym się w czołówce pojazdów użytkowanych przez przedstawicieli handlowych. Zadziwiająco wielu z nich wiązało się z nią na długie lata.

Skoda Fabia. Magiczna przemiana

Pierwsza generacja Skody była produkowana od 1999 do 2008 roku, a rok wcześniej zaczęła się pojawiać generacja II. Dlatego też przejście pomiędzy nimi było w miarę płynne. Samochód do tej pory bywa chętnie wybierany na rynku wtórnym, ale jego wygląd jest już nieco opatrzony i kanciasty, bo czeska księżniczka I generacji została jednak nadgryziona zębem czasu. O ile hatchback i kombi ze smutnymi i zmęczonymi życiem światłami jeszcze jakoś wyglądają, to na sedana „Szkoda” patrzeć. No ale wiadomo – przecież każdy woli młodsze. Z kolei generacja III weszła do produkcji całkiem niedawno, bo w 2014 roku, a my skupimy się na generacji wcześniejszej.

Ważne, że zaklęcie Kopciuszka w przypadku Fabii się nie cofa i auto staje się coraz atrakcyjniejsze.

Skoda Fabia –  historia

Skoda Fabia to samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez niemiecki koncern Volkswagen AG pod czeską marką Skoda Auto. II generacja samochodu zadebiutowała podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku. Jej konstrukcja powstała na wspólnej płycie z VW Polo i Seatami Ibizą i Cordobą. Auto produkowano do momentu pojawienia się następczyni czyli 2014. Co o niej wiemy? Na szczęście dla naszych oczu nowsza Fabia przeszła metamorfozę i udaną operację plastyczną. Z drugiej strony nie można już straszyć dzieci, że jak będą niegrzeczne, to: „przyjdzie smutny pan w Skodzie Fabii sedan i cię zabierze”.

Auto jeszcze lepiej prezentowało się po liftingu w 2010 i upodobniło się nieco do Roomstera. Poza tym trochę urosło w porównaniu z pierwszą wersją. W dużym skrócie, zarówno hatchback jak i kombi prezentują się całkiem sympatycznie. Na pewno nie można już postrzegać ich jako nieszczęśliwych aut, którym w życiu nie wyszło. Oferują ciekawą stylistykę i dobre wykonanie za rozsądne pieniądze. Nie dają się korozji i całymi stadami dzielnie jeżdżą we flotach wielu polskich firm. Ale oczywiście dla prywatnych użytkowników także. A w VW zdali sobie sprawę, że delikatnie mówiąc, sedan w pierwszej wersji im nie wyszedł. Zatem w drugiej generacji nawet go nie wypuścili. Na szczęście.

 A co w środku?

Co do wnętrza nie można mieć większych zastrzeżeń, wszystko jest czytelne, na swoim miejscu i wykonane z przyzwoitych materiałów. Cierpliwie znoszą one nawet intensywną eksploatację. Ale magiczna różdżka mogłaby w tej kwestii wiele poprawić. Z racji sporych rozmiarów auta nawet wyższe osoby będą mieć sporo miejsca na usadowienie się z tyłu. Fotele gwarantują wygodę. Kierowcy podróżujący na średniej długości dystansach nie powinni narzekać. Mogą to potwierdzić przedstawiciele handlowi, dla których Fabia jest biurem i czasem bywa też drugim domem.

W aucie standardowo dostajemy 300 l w bagażniku oraz 1200 po rozłożeniu siedzeń, czyli spokojnie można w nim zmieścić garnitur na zmianę i laptopa. Silników mamy sporo do wyboru – od 1.2 do 1.6 w kilku odmianach, ale chyba najrozsądniejszym wyborem jest 1.4 16V 85KM 63kW. Z diesli dostajemy silniki 1.2 lub 1.6 w kilku odmianach, ale już z DPF. Spalanie zdecydowanie będzie jednym z plusów auta. Benzyniak będzie potrzebował średnio na 100 km od około 4,6 do 7 litrów przy normalnej jeździe w zależności od silnika. Diesle potrafią przy grzecznej jeździe spalić niecałe 4 litry, chociaż częściej osiągają 5,5 l na setkę.

Skoda Fabia. Opinie o czeskiej ślicznotce

Samochód jest dość miękko zestrojony. Zdecydowanie nie jest przystosowany do sportowej jazdy tylko do miejskiego ruchu, więc w mieście będzie nam się jeździło nim komfortowo. Jednak jeśli chcemy poszaleć, mogą przeszkadzać miękkość i wyczuwalne przy większych prędkościach przechyły na zakrętach. Użytkownicy Skody Fabii są podzieleni. Jedni chwalą pod niebiosa bezawaryjność, drudzy jednak narzekają na różnego typu męczące usterki. Wszystko zależy od konkretnego egzemplarza i rodzaju silnika. Musimy sobie jednak jasno uświadomić, że producenci samochodów obecnie nie robią ich po to, żeby zrobiły po milion kilometrów bez usterki.

Pozostaje życzyć każdemu użytkownikowi, by udało się mu się trafić na egzemplarz bezawaryjny. Skoda Fabia to całkiem udane, trwałe i przyjazne miejskie autko za bardzo korzystną cenę.

Ile kosztuje OC Skoda Fabia?

Ceny OC dla poszczególnych użytkowników tego samego auta są różne, ponieważ wiele zależy od konkretnego użytkownika. Doświadczenie za kierownicą, wysokość zniżek na polisie OC, miejsce zamieszkania – to wszystko ma znaczenie przy obliczaniu wysokości składki OC. Sprawnie i łatwo zrobisz to korzystając z porównywarki ubezpieczeń Mfind.pl. Nim dopijesz kawę, wskaże najtańsze ubezpieczenie OC dla twojego samochodu. Nie przepłacaj, ubezpieczyciele mają ustawowy obowiązek oferować w ramach OC to samo. Dla przykładu wyliczyliśmy OC dla dwóch kierowców, doświadczonego i młodego.

Ile za OC Skoda Fabia z 2011 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Założyliśmy, że nasz doświadczony kierowca to stateczny ojciec rodziny, posiadacz prawa jazdy od kilkunastu lat, który bezszkodową jazdą wypracował sobie 60% zniżek. Kierowca o takim profilu ma chody w towarzystwach ubezpieczeniowych i płaci bardzo przyzwoite stawki OC. Kierowca z naszego porównania zapłaci za OC Skoda Fabia z 2011 roku od 420 zł w Zakopanem do 474 zł w Olsztynie.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin457 złLink4
Olsztyn474 złAXA Direct
Tarnów455 złLink4
Zakopane420 złLink4

Przykładowe stawki OC Skoda Fabia z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Lublina:

Inne stawki OC Skoda Fabia z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Olsztyna:

Ile za OC Skoda Fabia z 2011 roku zapłaci młody kierowca?

Młody kierowca zawsze zapłaci za OC dwa razy tyle co doświadczony. Sorry, taki mamy klimat. Policyjne raporty bezlitośnie obnażają błędy początkujących kierowców: nadmierna prędkość, niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, a także ułańska fantazja w połączeniu z brakiem umiejętności zapanowania nad pojazdem. To wszystko przyczynia do do kilku tysięcy wypadków rocznie. Młodzi kierowcy są na cenzurowanym. Frycowe, które płacą, to wysokie stawki OC.

Nasz młody kierowca to singielka, posiadaczka prawa jazdy od czterech lat, dysponująca 20% zniżką za bezszkodową jazdę. Za OC Skoda Fabia z 2011 roku zapłaci od 705 zł w Tarnowie do 982 zł w Lublinie.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin982 złAXA Direct
Olsztyn891 złAXA Direct
Tarnów705 złAXA Direct
Zakopane900 złLink4

Przykładowe stawki OC Skoda Fabia z 2011 roku dla młodego kierowcy z Tarnowa:

Inne stawki OC Skoda Fabia z 2011 roku dla młodego kierowcy z Zakopanego: