Seat Ibiza. Długa historia

Tymczasem gorąca Ibiza na początku swojej historii wyglądała jak wszystkie inne samochody tamtego okresu. Nikt z nas chyba nie wspomina ciepło mody lat 80-tych. Ibiza I, która zadebiutowała w 1984 roku, kojarzy się z pryszczatym nastolatkiem z włosami na czeskiego metala i sypiącym się wąsem. Była kanciasta, niezborna i można by ją pomylić ze słynną u nas Skodą Favoritką. Kto by pomyślał, że część elementów do Ibizy zaprojektowano wspólnie z producentami Porsche? Zupełnie tego nie widać.

Chińczycy tym razem nie podrobili Seata jak iPhone’a, ale zwyczajnie wykupili licencję. Odtąd produkowali go pod własną marką Nanjing Yuejin Soyat. Prawda, że ładnie brzmi? Nawet bardziej melodyjnie niż Ibiza. Lata 1993 – 2002 to okres produkcji II generacji pojazdu. Właśnie dla tego auta stworzonego na bazie Volkswagena nasi rodacy zdradzali masowo maluchy. Ale jeśli dobrze się przyjrzymy, Ibizę II, mimo upływu lat, całkiem często można spotkać na polskich drogach.

Seat Ibiza. Kilka lat później…

Seat Ibiza III generacji wyjechał z fabryki w 2002 roku i produkowany był do 2008 roku. Model znów powstał na bazie VW i na jego płycie. Za ogólny design odpowiada znany projektant Walter de Silva.

Co ciekawe pojazd pojawił się także w wersjach sportowych czyli FR oraz Cupra. Zmodyfikowane zderzaki, sportowe zawieszenie i hamulce oraz mocniejsze silniki, to oczywiście elementy, które przyciągały miłośników temperamentnej jazdy.

Auto powstawało w pięknych dla motoryzacji czasach, kiedy ważna była trwałość, a karoserii nie robiono z plastiku. W związku z tym trójka od Ibizy to auto, z którym nie ma problemów, bezawaryjne, tanie w eksploatacji i przyjazne.

Seat Ibiza. IV generacja

Czwartą generację tego modelu należącego do segmentu B zaprojektował Luc Donckerwolke. Debiut Ibizy miał miejsce w Genewie w 2008 roku, a produkcja trwała aż do 2017 roku. Wtedy to IV generację zastąpiła V.

Tu także wzrok przyciągają wersje o gorętszym, sportowym charakterze. Elektryzująca trzydrzwiowa Ibiza Sport Coupe i odmiany FR i Cupra znów są podkręcone pod względem osiągów i wyglądu.

W ogóle od pierwszych dwóch generacji Ibizę IV dzieli przepaść. Linie nadwozia zyskały łagodność i przykuwające wzrok nowoczesne wypukłości. Ze wszystkich dzieci Volkswagena Ibiza jest zdecydowanie najładniejsza, bo zupełnie niepodobna do taty. Ale na pewno nie najtańsza, co przekłada się na jej sprzedaż w Polsce. Ale Seat zawsze może liczyć na nabywców, dla których ważne są emocje i dynamika jazdy. W długim czasie produkcji IV generacja przeszła aż dwa faceliftingi. Zmieniono Ibizie przednie światła, zderzak, zegary oraz ofertę silników.

Seat Ibiza. Wnętrze z charakterem

Czasem, wsiadając do nowoczesnego modelu samochodu, mamy wrażenie, że nie wiadomo, o co mu chodzi. Kwadryliard przycisków niewiadomego przeznaczenia, deska rozdzielcza mówi, tańczy, śpiewa, gotuje. Aż w sumie nie ma czasu patrzeć na drogę, tyle zabawek na kokpicie.

Ibiza to normalne auto. Jest w jego wnętrzu wszystko, czego nam potrzeba i tyle. Na środku deski znajdziemy świetnie działający, intuicyjny ekran dotykowy, a pod nim panel klimatyzacji. Do tego dochodzą czytelne zegary o sportowym wyglądzie. A wszystko niezwykle funkcjonalne. Całość utrzymana w ciemnej tonacji, rozświetlona złotawymi wstawkami. Złotawe… a skromne.

A serio to w Seacie przede wszystkim jest elegancko. Taki charakter ma właśnie wnętrze Ibizy IV – budzi zaufanie i jest funkcjonalne. Fotele w Ibizie są wygodne, ale samo wnętrze niezbyt przestronne. Zwłaszcza ciasnawo jest na tylnej kanapie. W bagażniku też nie ma szału. Ale przecież to nie auto rodzinne, ale miejskie i na dodatek o sportowym zacięciu. Więc 292 litry pojemności muszą wystarczyć. Po złożeniu siedzeń dostajemy do dyspozycji 938 litrów.

Seat Ibiza. Silniki

Ibiza IV doczekała się w faceliftingu zmian w ofercie silnikowej. Na początek można było wybierać pomiędzy silnikami benzynowymi: 1.2 (69 KM), 1.4 (86 KM) i 1.6 (105 KM) oraz turbodieslami 1.4 TDI (80 KM), 1.9 TDI (90 KM), 1.9 TDI (105 KM). W 2009 r. do gamy dołączyły kolejne jednostki benzynowe: 1.2 (60 KM), 1.4 TSI (150 KM, dla wersji FR) oraz 1.4 TSI (180 KM, dla wersji Cupra) oraz dodatkowe turbodiesle – 1.6 TDI CR (90 KM), 1.6 TDI CR (105 KM) i 2.0 TDI CR (143 KM, dla wersji FR).

W 2015 tak zmodernizowano silniki, by wszystkie spełniały wyśrubowane normy diesla. Jeśli ktoś się zastanawia, co wybrać dla siebie z tej szerokiej oferty, to oczywiście mocne silniki pozwalają na silne depnięcie, ale oprócz frajdy z jazdy łączą się z wydatkami. Z kolei słabsze silniki są zdecydowanie ekonomiczne, ale nieco mułowate. Co kto lubi…

Seat Ibiza. Opinie o Ibizie

Na pewno w większości przypadków Ibiza to niekłopotliwe auto niezbyt drogie w eksploatacji. Ma jak widać bardzo szeroką gamę silnikową i wersje sportowe, w których można dowolnie wybierać.

Auto się świetnie prowadzi. Jest posłuszne i dynamiczne. Jadąc Ibizą, czujesz, że żyjesz. Podrasowane modele nie tylko genialnie wyglądają, ale sprawiają dużo frajdy. Wnętrze jest bardzo praktyczne i funkcjonalne. Części zamienne z racji przynależności do wielkiej, kochającej się rodziny VW też okazują się łatwo dostępne i w miarę tanie.

Z kolei w kwestii wad to w środku jest trochę ciasno i w niektórych egzemplarzach sypie się elektronika. Wysiadają zwłaszcza klimatyzacja, sterowanie szybami, a nawet pokładowy komputer. No i cena Seata też może być problemem. Mimo wszystko warto się zdecydować na Ibizę ze względu na jej żywiołowy, hiszpański temperament.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Seat Ibiza?

Jeśli chcemy wiedzieć, ile z grubsza zapłacimy za ubezpieczenie OC naszego samochodu, musimy sobie odpowiedzieć na kilka istotnych pytań. Po pierwsze, jakie jest nasze doświadczenie za kierownicą i czy w ciągu ostatnich siedmiu lat spowodowaliśmy jakąś szkodę komunikacyjną – mieliśmy stłuczkę czy wypadek z naszej winy. Po drugie, czy mieszkamy w mniejszym, czy w większym mieście. Po trzecie, czy nasz samochód to potwór z mocnym silnikiem, czy małe miejskie autko, rozpędzające się do setki z górki i tylko wtedy, gdy ścigają je dziki.

Jeśli jeździmy od lat bezszkodowo, mieszkamy w niewielkim mieście i nie zainwestowaliśmy w paliwopijcę, to nie musimy się obawiać, że OC nas zrujnuje. Jeśli mamy niewielkie doświadczenie za kółkiem, mieszkamy w wielkim mieście i jeździmy krążownikiem szos – sorry Batory. Można oczywiście siąść i płakać nad podłym losem, ale lepiej zajrzeć do porównywarki ubezpieczeń mfind.pl. Tu jest tanie ubezpieczenie OC dla każdego kierowcy.

Ile za ubezpieczenie OC Seat Ibiza zapłaci doświadczony kierowca?

Jako się rzekło wyżej – stawka OC zależy od doświadczenia kierowcy, od miejsca zamieszkania i od możliwości samochodu. Nasz przykładowy kierowca ma prawo jazdy od 18 lat, jeździ już długo i bezszkodowo. Rano odwozi dzieci do szkoły, co na pewno wpływa na styl jego jazdy. Jego samochód to Seat Ibiza 1.4 z silnikiem benzynowym.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Ełk450 złmtu24.pl
Jasło406 złLink4
Ozorków490 złAXA Direct
Połczyn-Zdrój440 złLink4

Inne propozycje ubezpieczenia OC Seat Ibiza z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Ełku:

Pozostałe oferty ubezpieczenia OC Seat Ibiza z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Jasła:

Ile za ubezpieczenie OC Seat Ibiza zapłaci młody kierowca?

Młody kierowca zawsze zapłaci za OC więcej niż doświadczony, właśnie dlatego, że jest młody. Według policyjnych statystyk to właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, gubi ich brawura i chęć popisania się. Nasz młody kierowca, choć sam jeździ bezszkodowo, cierpi razem ze wszystkimi młodymi kierowcami za grzechy milionów. Jego cierpienie będzie jednak mniejsze, jeśli skorzysta z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl. Ceny polis OC dla naszego młodego kierowcy, które wskazała porównywarka mfind, są umiarkowane, zatem nie będzie skazany na suchy chleb do końca miesiąca, kiedy przyjdzie mu opłacić polisy.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Ełk744 złAXA Direct
Jasło657 złAXA Direct
Ozorków1047 złLink4
Połczyn-Zdrój716 złAXA Direct

Inne oferty ubezpieczenia OC Seat Ibiza z 2012 roku dla młodego kierowcy z Ozorkowa:

Pozostałe propozycje ubezpieczenia OC Seat Ibiza z 2012 roku dla młodego kierowcy z Połczyna-Zdroju: