Renault Scenic. Szukanie własnej tożsamości

Renault Scenic – francuski samochód osobowy o nadwoziu typu mini van nie od razu był osobnym modelem. Francuzi na początku produkcji nie mogli się zdecydować, o co im chodzi. Dlatego pierwsze trzy lata, czyli okres od 1996 do 1999 roku, Scenic był tylko odmianą nadwoziową modelu Megane. Dopiero kiedy razem z całą swoją rodziną przeszedł gruntowny facelifting, zyskał osobną tożsamość.

Pierwsza generacja pojazdu produkowana była do 2003 roku. Wtedy to w Genewie zadebiutowała druga odsłona modelu. Postawiono go na płycie Renault Megane, żeby pamiętał o swoich korzeniach.

Auto urosło w porównaniu z poprzednikiem, zmieniło się też jego wnętrze. Kokpit dostał na sam środek nowe elektroniczne zegary, rzecz gustu i zdecydowanie nie dla konserwatystów. Nerwowi kierowcy cierpieli, odpowiadając na nieustanne pytania dociekliwych dzieci: „A jak szybko jedziemy”? I nie mogli rzucić na odczepne, żeby sobie popatrzyły na licznik. II generacja odniosła ogromny sukces na rynku, idealnie wpasowując się w modę na minivany.

Renault Scenic III

III generacja Scenica pojawiła się w 2009 roku. Podobnie jak w poprzedniej wersji produkowana była ona w dwóch odmianach nadwozia jako krótki 5-osobowy Scenic oraz dłuższy 5- lub 7-osobowy Grand Scenic. Ten pierwszy z wersji Grand przeznaczony jest dla mniejszej rodziny z wózkiem, na który miejsce zostawiono za siedzeniami w płaskim bagażniku. Drugi z kolei ma trzy rzędy siedzeń.

Projektanci wypracowali dla modelu tak charakterystyczny styl, że nie sposób go pomylić z autami konkurencji. Wyszukany francuski design rzuca się w oczy przede wszystkim w dynamice sylwetki. Jednak nowoczesne nadwozie wcale nie robi wrażenia agresywnego. Raczej artystycznego, co podkreślają detale, np. klamki w nierównej linii. Dach auta opada ku dołowi, a tylne światła wznoszą się wzdłuż klapy bagażnika.

W 2013 roku model przeszedł facelifting, po którym zmieniono przedni i tylny pas pojazdu. Wprowadzono też na rynek pseudoterenową wersję XMOD.

Renault Scenic III – wnętrze, zalety i wady

Renault Scenic III to sprawne połączenie auta i komputera. Obsługa dostępnych urządzeń okazuje się bardzo łatwa i intuicyjna. Deska rozdzielcza zmieniła się w porównaniu z dwójką. Przede wszystkim zegary przesunęły się w stronę kierowcy, dzięki czemu są znacznie bardziej przyjazne.

Kabina wygląda elegancko, ale może drażnić fakt, że z czasem ściera się w środku ekologiczna skóra. Oczywiście nie robi to dobrego wrażenia. Za to miejsca w aucie jest bardzo dużo.

A do tego Renault w szczególny sposób zadbał o ilość i pojemność schowków. Cała rodzina może upchać w nie mnóstwo skarbów. Funkcjonalność i komfort podróżowania zwiększa jeszcze spora pojemność bagażowa. Grand Scenic dla 7 osób ma 475-litrowy bagażnik po złożeniu ostatniego rzędu foteli.

Wyposażenie Renault Scenic III

W zależności od wersji wyposażenia francuski minivan potrafi wiele oferować. Warto wśród najciekawszych elementów wymienić m.in. skórzaną tapicerkę, reflektory bi-ksenonowe, czy światła w technologii LED. W samochodach, które posiadają nagłośnienie marki Bose, kabina w jednaj chwili może przeobrazić się w salę koncertową.

To w kwestii przyjemności, ale do tego dochodzi wiele pożytecznych opcji. Należą do nich komputer pokładowy, system głośnomówiący, podgrzewane fotele, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja czy elektrycznie otwierany panoramiczny dach.

Z kolei w prowadzeniu wspomagają kierowcę tempomat, czujniki parkowania oraz systemy bezpieczeństwa. Renault bardzo dba o bezpieczeństwo, więc w standardzie oferuje układy ABS, ESP, ASR, poduszki i kurtyny powietrzne, a strefy zgniotu są dokładnie przemyślane. I na koniec robiący wrażenie gadżet – karta umożliwiająca bezkluczykowy dostęp do auta. Jeśli ktoś jednak bardzo lubi bawić się kluczykiem, wystarczy otworzyć kartę. Tam schowany jest taki zwykły, tradycyjny. Na wszelki wypadek…

Silniki Renault Scenic

Renault ma w swojej ofercie szeroką gamę silników. Tylko na niektóre rynki produkowano silnik benzynowy 1.4 z turbo doładowaniem o mocy 130 KM. Znacznie popularniejsze są jednostki o mocy 1.6 (110 KM) oraz 2.0 o mocy 140 KM. Właśnie ten ostatni silnik z łańcuchem rozrządu produkowany we współpracy z Nissanem uznawany jest za najlepszy i najtrwalszy.

Jeszcze większy wybór dotyczy jednostek wysokoprężnych. Tu mamy do dyspozycji 1.5 o mocy 110 KM, 1.6 oraz 1.9 o mocy 130 KM i wreszcie największy silnik –
2.0 l, który charakteryzuje się mocą 160 KM. Akurat w przypadku diesli od Renaulta trochę za mocno słychać klekotanie na wolnych obrotach. Średnie spalanie w przypadku Scenica to ok. 6,6 litra paliwa.

Renault Scenic – opinie

Scenic, jeśli nie przyłożył w tył innego auta lub nie był ofiarą powodzi, a do tego jest odpowiednio serwisowany, generalnie raczej się nie psuje. Jednak gdy auto miało za sobą przygody, to wtedy będzie odmawiało posłuszeństwa i generowało koszty. Samochód bardzo źle reaguje na wilgoć, a kiedy ją poczuje, choruje elektronika pokładowa. Psuć lubi się też elektryczny hamulec ręczny.

Zdecydowaną zaletą tego rodzinnego auta jest fakt, że w dobrej cenie można kupić naprawdę bogato wyposażoną wersję. Za egzemplarz z 2011 roku zapłacimy jedynie około 30 tysięcy zł. Warto, bo do tego trzeba jeszcze doliczyć wysoką jakość wykonania, bezpieczeństwo i funkcjonalność.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Renault Scenic?

Stawka, którą płacimy za OC, jest zależna od wielu czynników. Duży wpływ ma na nią doświadczenie kierowcy i jego historia ubezpieczeniowa, a także miejsce zamieszkania. Za OC takiego samego pojazdu inną stawkę zapłaci doświadczony kierowca z dużego miasta, a inną młody z małej miejscowości. Jak znaleźć najlepsze, czyli najtańsze, ubezpieczenie OC? Szalenie pomocna jest dostępna przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu porównywarka ubezpieczeń mfind.pl. To za jej pomocą przygotowaliśmy dla Was poniższe symulacje.

Ile za ubezpieczenie OC Renault Scenic z 2011 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca, ojciec rodziny, ma prawo jazdy od 18 lat. Od ponad dekady regularnie opłaca OC, jeździ bezszkodowo, czyli przysługuje mu 60% zniżki na ubezpieczenie. Ma dwoje dzieci, które codziennie dowozi do szkoły.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Ełk431 złAXA Direct
Jasło403 złAXA Direct
Ozorków493 złAXA Direct
Połczyn-Zdrój416 złAXA Direct

Inne propozycje ubezpieczenia OC dla doświadczonego kierowcy z Ełku:

Pozostałe oferty ubezpieczenia OC dla doświadczonego kierowcy z Jasła:

Ile za ubezpieczenie OC Renault Scenic z 2011 roku zapłaci młody kierowca?

Odpowiadając krótko na to pytanie, należałoby napisać: sporo. Młody kierowca zawsze jest na cenzurowanym, ponieważ to młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków na polskich drogach. Ubezpieczyciele wiedzą to na podstawie raportów policji. Zanim młody kierowca nabierze wprawy, doświadczenia i pokory na drodze, musi upłynąć kilka lat. Dobrze, by były to lata bezszkodowe, bo każdy rok bez stłuczki to dodatkowe procenty zniżki na OC.

Nasz młody kierowca to singielka, która ma prawo jazdy piąty rok. Przysługuje jej 20% zniżki. Oto jakie propozycje wyszukała dla niej nasza porównywarka ubezpieczeń mfind.pl:

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Ełk716 złAXA Direct
Jasło632 złAXA Direct
Ozorków954 złmtu24.pl
Połczyn-Zdrój734 złAXA Direct

Inne propozycje OC Renault Scenic z 2011 roku dla młodego kierowcy z Ozorkowa:

Młody kierowca Renault Scenic z 2011 roku, mieszkaniec Połczyna-Zdroju, może wybierać spośród ofert OC: