Renault Laguna. Jak to się stało?

Laguna – rodzinny samochód marki Renault produkowany był w trzech generacjach od 1994 do 2015 roku. Wtedy to ostatecznie zastąpił go model Talisman. Debiutująca I generacja była następcą Renault 21. To sporych rozmiarów auto od początku robiło wrażenie swoim wyposażeniem. W czasach siermiężnych aut na polskich drogach Laguna szokowała wspomaganiem, ABS-em, automatyczną klimatyzacją, immobiliserem, komputerem pokładowym. Dziś takie wyposażenie to standard. Ale wtedy powodowało opad szczęki.

Po faceliftingu zmieniono modelowi światła, skrzynię biegów i silniki. W 2001 roku z taśm zjechała II generacja. Do bogatego wyposażenia doszła w jej przypadku jeszcze karta, która zastępowała kluczyk. I niestety wszystko to okazało się zbyt piękne, by było możliwe. W II generacji automatyka psuła się na potęgę. Auto odmawiało posłuszeństwa tak często, że zyskało sobie niechlubne miano „królowej lawet”.

Renault Laguna III

Trzecia generacja modelu zaprezentowana została we Frankfurcie w 2007 roku. Nowa generacja miała przede wszystkim zatrzeć złe wrażenie, które pozostawiła po sobie dwójka. Producenci popracowali nad elektroniką i Laguna przeszła prawdziwą przemianę. Klienci do wyboru dostali 6 bogatych wersji wyposażenia liftbacka, wersję GT w hatchbacku oraz kombi, a także coupe.

W 2009 i 2013 roku auto przeszło liftingi. Po pierwszym zmieniono lekko wnętrze samochodu. Po drugiej zmianie odświeżono przednią część auta, pojawiły się światła dzienne w technologii LED, siedmiocalowy ekran dotykowy i szcześciobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC.

„Renówka” była nie tylko świetnie wyposażonym, ale i bezpiecznym autem, o czym świadczy wynik – 5/5 gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP. Aż żal, że ten naprawdę udany model w 2015 roku zakończył swoją przygodę na pierwotnym rynku motoryzacyjnym.

Stylizacja Renault Laguna

Priorytetem w poprawie dobrej opinii Laguny była nie tylko jakość podzespołów, ale także jej wygląd, który powinien przyciągać wzrok. III generacja to duży i atrakcyjny samochód, który zgodnie z ogólną tendencją urósł w porównaniu z poprzedniczką. Nie wpłynęło to jednak negatywnie na wagę pojazdu. Wręcz przeciwnie, wykorzystane materiały sprawiły, że Renault jest o około 15 kg lżejszy.

Już nadwozie wersji podstawowej prezentuje się bardzo elegancko i zarazem nowocześnie. Grill jest prawie niewidoczny, ale za to ciekawie załamuje się linia boczna auta. Do tego świetną wizualnie robotę wykonują lampy – wyraziste z przodu i minimalistyczne z tyłu. Jeszcze lepiej wyglądają usportowione odmiany GT i coupe. Do dziś ich dynamiczne sylwetki robią wrażenie.

Wnętrze Renault Laguna

W przypadku tego modelu mamy do czynienia z segmentem D, więc z założenia wnętrze auta jest przestronne. Nikomu nie zabraknie więc miejsca na nogi, a jazda Laguną jest komfortowa. Dzieje się tak również za sprawą wyjątkowo wygodnych foteli z regulacją zagłówków.

Oczywiście w zależności od wersji wyposażenia środek samochodu może być wykonany bardziej lub nieco mniej „na bogato”. Na pewno świetnie prezentują się wersje ze skórzaną tapicerką. Z kolei wykonanie kokpitu może nieco rozczarowywać przy ogólnym dobrym wrażeniu, bo plastiki trzeszczą i nie są najlepszej jakości. Jednak wynagradza nam to funkcjonalność deski rozdzielczej. Zegary i wszystkie przyciski do obsługi auta są umieszczone w przyjazny dla kierowcy sposób. Dzięki temu łatwo i intuicyjnie steruje się bogatym wyposażeniem Laguny. Wyświetlacz też jest na tyle wysoko, że kierowca nie musi spuszczać wzroku z drogi.

Sprawdza się także duża przestrzeń bagażowa. Laguna w liftbacku ma 462-1377 l, w kombi 508-1593 l, a w coupe 423-873 l pojemności bagażnika.

Renault Laguna III – silniki

Renault lubi eksperymentować z silnikami, dlatego w swoich autach oferuje duży wybór jednostek.

W przypadku silników benzynowych można się zdecydować na pojemność 1.6 l o mocy 110 KM lub 2-litrowy motor o mocy 140 KM. Ta druga pojemność jest też dostępna z turbodoładowaniem i mocą 170 lub 205 KM. I wreszcie pozostaje dla miłośników większych osiągów opcja 3.5 l silnika 240-konnego. Rozpędza on to duże auto do setki w 7,4 sekundy. Jeśli ktoś lubi oszczędzać i jeździć „w gazie”, to dobra wiadomość – wszystkie te silniki dobrze się sprawdzają w wersji LPG.

W dieslu wybór jest jeszcze większy. Rozpoczyna go silnik wysokoprężny 1.5 dCi o mocy rzędu 110 KM. Najbardziej polecany jest jednak silnik 2.0 dCi dostępny w kilku wariantach mocy: 120, 130, 150, 175 oraz 180 KM. Jazda każdą z wersji silnikowych jest dynamiczna i nie rozczarowuje.

Renault Laguna – wady i zalety –  królowa serwisu?!

W przypadku Laguny trzeba mieć na uwadze, że lakier czasem może gdzieś odprysnąć znienacka. Bywa też, że posłuszeństwa odmówi radio lub niektóre czujniki. Warto jednak podkreślić, że w ramach poprawy wizerunku modelu producent bardzo postawił na jakość.

Za tym poszły nie tylko obietnice, ale i realne poczucie bezpieczeństwa. Renault objęło więc III generację modelu gwarancją na 3 lata lub do 150000 km przebiegu.

Układ kierowniczy auta jest naprawdę precyzyjny, a zawieszenie komfortowe. Bardzo ciekawym rozwiązaniem w Lagunie był opcjonalnie dostępny układ 4Control. Jest to układ skrętny tylnych kół, który zapewnia precyzyjne pokonywanie zakrętów i poprawiający właściwości jezdne. I oczywiście na koniec największe zalety tego samochodu – świetne wyposażenie i bardzo przystępna cena.

Jeżeli ktoś nie upiera się dla zasady, że musi mieć niemieckie lub japońskie auto, Laguna jest bardzo dobrym wyborem. To komfortowy i naprawdę ładny samochód, który bardzo korzystnie wypada na rynku wtórnym. Tym bardziej, że III generacja nie zaliczyła żadnej poważnej wpadki.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Renault Laguna?

Ubezpieczenie OC, obowiązkowe dla każdego posiadacza pojazdu, wylicza się na podstawie wielu danych. O wysokości składki decyduje historia ubezpieczeniowa kierowcy, a więc to, ile szkód ma na swoim koncie, to, od ilu lat ma prawo jazdy, jak długo opłaca regularnie OC a także to, gdzie mieszka. Im większe miasto, tym większe ryzyko stłuczki, a więc droższe OC. Im kierowca bardziej doświadczony, tym mniej szkód powoduje, a więc płaci mniej.

Ile za OC Renault Laguna z 2012 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca jest ojcem dwójki dzieci, które codziennie odwozi do szkoły. Z rodziną wyjeżdża na weekendy i wakacje. W ciągu ostatnich siedmiu lat nie spowodował żadnej szkody, zatem przysługuje mu maksymalne 60% zniżki na ubezpieczenia. Jego samochód to Renault Laguna z 2012 roku.

Jak widać z naszych wyliczeń, dokonanych za pomocą wyszukiwarki ubezpieczeń mfind.pl, najmniej – 394 zł – zapłaci mieszkaniec świętokrzyskiego Pacanowa, a najwięcej – 457 zł – kierowca z pomorskiej Kobylnicy.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Kobylnica457 złAXA Direct
Pacanów394 złLink4
Siedlce438 złLink4
Zakliczyn450 złmtu24.pl

Inne propozycje OC Renault Laguna z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Kobylnicy:

Pozostałe oferty OC Renault Laguna z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Pacanowa:

Ile za OC Renault Laguna z 2012 roku zapłaci młody kierowca?

Młody kierowca zawsze musi być przygotowany na duży wydatek związany z OC, ponieważ to właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej szkód na drogach. I to począwszy od niegroźnych stłuczek, a skończywszy na wypadkach, w których giną ludzie.

Nasz młody kierowca to singielka, która dojeżdża samochodem do pracy i wyjeżdża na weekendy i wakacje. Ma prawo jazdy piąty rok, jeździ bezszkodowo, regularnie opłaca OC od dwóch lat. Przysługuje jej 20% zniżki na OC. Jej samochód to Renault Laguna z 2012 roku.
Jak widać, młody kierowca płaci za OC prawie dwa razy więcej niż doświadczony, ale tu także duże znaczenie ma miejsce zamieszkania.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Kobylnica830 złAXA Direct
Pacanów727 złAXA Direct
Siedlce779 złAXA Direct
Zakliczyn739 złAXA Direct

Inne propozycje OC Renault Laguna z 2012 roku dla młodego kierowcy z Siedlec:

Pozostałe oferty OC Renault Laguna z 2012 roku dla młodego kierowcy z małopolskiego Zakliczyna: