Opel Zafira. Rodzinna historia

Opel Zafira to samochód osobowy typu minivan produkowany przez niemieckiego Opla od 1999 roku. Po 20 latach pojawiła się czwarta generacja auta, które zmieniło formułę i stało się dużym vanem klasy wyższej. To już kompletnie inne auto, do którego można wpakować drużynę piłkarską.

Ale wróćmy do historii tego rodzinnego auta sprzed awansu do wyższej ligi. Opel pomyślał, by spakować do jednego pojazdu trochę większą rodzinę niż klasyczne 2+1 lub 2+2. Dlatego w Zafirze mieści się 7 osób i żadna z nich nie musi chować się w bagażniku. Pierwsza generacja sygnowana literą A produkowana była w latach 1999-2005. Jej konstrukcja to wariacja na temat Opla Astry G. W 2003 roku auto zyskało przezroczyste kierunkowskazy, wymieniono mu grill i kilka drobiazgów. Zafira zyskała popularność i nawet rok po debiucie wskoczyła na ostatni stopień podium w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Ale, hmmm, jak by to powiedzieć… Przegrała z Multiplą.

Opel Zafira. Druga i trzecia generacja

Druga generacja Opla Zafiry oznaczona symbolem B, pojawiła się na rynku w 2005 roku. Jej produkcja w zakładach w Bochum i Gliwicach trwała do 2014 roku. Czyli właściwie spora część, bo prawie pół miliona Zafir urodziło się w Polsce.

W 2008 roku auto przeszło facelifting, ale skupiono się przede wszystkim na światłach. Ciekawe, że w 2012 roku ruszyła produkcja trzeciej generacji modelu, a wersja B powstawała nadal do 2014 roku. Oznacza to, że przez 2 lata nakładała się na siebie produkcja dwóch generacji tego samego modelu. Żeby jakoś rozróżnić je, nowsza Zafira C dostała dodatkowe oznaczenie Tourer. Oplowski minivan oferuje kilka wersji wyposażenia oraz sportową OPC line.

Opel Zafira. Nienachalna uroda

To auto nie ma wyglądać. Ma zadanie do wykonania i na tym się skupia. Jest nim oczywiście wygodne i praktyczne podróżowanie z rodziną na trasie szkoła, praca, dom, ale także na prawdziwej trasie. Zafira z przodu przypomina inne Ople i kiedy widzi się ją od strony maski, można jej nie rozpoznać. Dopiero, kiedy patrzymy z innej perspektywy, dostrzegamy, że dzięki kształtowi słupków B, dach wspina się, a potem nieco opada. Więc przód sprawia raczej dynamiczne wrażenie, ale za to tył auta to przestrzeń, przestrzeń i jeszcze raz przestrzeń. Ta rodzinna ciężarówka przy złożonych siedzeniach dysponuje bagażnikiem o pojemności 1860 litrów. Jednak przy trzech rzędach siedzeń bagażnik jest raczej symboliczny. No cóż – coś za coś.

Opel Zafira. Wnętrze Zafiry

I tu znów nie poraża urodą kokpit i jego wykonanie. Plastiki są słabej jakości i mogą nawet po pewnym czasie żyć swoim życiem, a to gdzieś hałasować, a to się poluzować. Zafira sprawia trochę wrażenie, jakby siedziało się w którymś ze starszych Opli. Ratuje jednak sytuację wyposażenie, w tym spory wyświetlacz. Część modeli może pochwalić się już na przykład wmontowaną na stałe nawigacją.

Jednak nie ma chyba osoby, która nie doceniłaby przestronności wnętrza tego samochodu. Dla 5 osób miejsca jest naprawdę bardzo dużo. Fotele okazują się wygodne i nawet wysokie oraz dobrze zbudowane osoby komfortowo podróżują na długich trasach. Wiadomo, że najciaśniej będzie się siedziało na trzeciej kanapie, ale tam przecież zazwyczaj siedzą mniejsi pasażerowie.

Auto można kupić w dwóch wersjach – z trzema lub z dwoma rzędami siedzeń. W tej drugiej wersji Zafira jest tańsza o ok. 2,5 tysiąca złotych. Jednak warto zauważyć, że ostatnia kanapa bardzo sprawnie chowa się w podłodze. Nawet jeśli na co dzień jej nie potrzebujemy, to takie czary mary i 7 miejsc w aucie może czasem okazać się bardzo przydatne. Jak na rodzinne auto przystało, Zafirę wyposażono też w mnóstwo funkcjonalnie rozmieszczonych schowków.

Opel Zafira. Silniki

Opel oferuje spory wybór silników. Jeśli chodzi o jednostki benzynowe, to można się zdecydować na jedną z trzech pojemności 1.6 o mocy od 95 do 150 KM. Gdyby to było dla kogoś za mało, to istnieją większe jednostki: 1.8 (140 KM), 2.0T (200 KM), 2.2 (150 KM) oraz w wersji OPC 2.0T o mocy 240 koni. Diesle dają wybór między CDTI: 1.7 (110–125 KM) oraz jednostkami 1.9 (100, 120–150 KM).

Minivany nie są autami dla kierowców Formuły 1, choćby z racji swojej wagi i przeznaczenia, jednak jednostka 1.6 w tym przypadku naprawdę wydaje się za słaba. Najbardziej polecane przez znawców są 1.8 w benzynie i 150-konny diesel o pojemności 1.9. Zafira spala ok. 7 litrów na 100 km w dieslu i ok. 8 litrów w przypadku silnika benzynowego. Wszystko zależy oczywiście od konkretnego silnika i stylu jazdy.

Opel Zafira. Opinie o Zafirze

Zafira to duże i ciężkie auto, więc część elementów z tego powodu zużywa się szybciej. Kiedy już coś się psuje, to dostęp do części jest łatwy, a ceny do przyjęcia. Zafiry najczęściej cierpią na typowe dolegliwości Opli, czyli choroby koła dwumasowego, filtra DPF w wyłącznie miejskim użytkowaniu, czy zaworu EGR. Problemy mogą dotyczyć także ręcznej skrzyni biegów. Zafira jak na minivana ma też nieco zbyt sztywne zawieszenie i czuć w niej wszystkie pokonywane nierówności.

Jednak niedoskonałości te na pewno wynagrodzi nam ogrom przestrzeni w środku samochodu oraz prawdziwa wygoda podróżowania. Auto nie smakuje też rdzy, co jest jego niewątpliwą zaletą. Zafira C kosztuje w 2019 roku od 22 do 60 tys. w zależności od wersji i stanu.
Jeśli szukasz samochodu rodzinnego, Zafira jest idealnym kandydatem. To auto z nierzucającym się w oczy designem, ale przestronne wygodne, funkcjonalne i przystosowane do rodzinnego podróżowania. Służy wiernie i nie naciąga na koszty.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Opel Zafira?

Ubezpieczenie OC jest dla wszystkich koniecznym, a dla niektórych wyjątkowo przykrym obowiązkiem. Jednak OC nie musi boleć, jeśli skorzystamy z porównywarki ubezpieczeń Mfind. Tu znajdziemy najtańsze ubezpieczenie dla swojego pojazdu.

Ile za ubezpieczenie OC Opel Zafira z 2012 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Doświadczenie ma znaczenie w każdej branży, również za kierownicą. Doświadczony kierowca jest rozsądnym i przewidującym użytkownikiem drogi. Niejedno widział, a zapewne miał okazję oglądać smutne skutki brawury.

Kierowca, dla którego wyliczyliśmy OC, od lat jeździ bezwypadkowo, przysługuje mu 60% zniżki, a jego prawo jazdy jest już pełnoletnie. Jest ojcem rodziny, ma dwoje dzieci, które wozi do szkoły, jeździ po mieście, z rodziną wyjeżdża na wakacje. Rocznie przejeżdża ok. 7 tys. kilometrów. Ile zapłaci za OC w poszczególnych miastach?

Miasto

Stawka OC

U kogo najtaniej

Chojnice

476 zł

Link4

Łowicz

431 zł

Link4

Przeworsk

390 zł

Link4

Siemiatycze

414 zł

Link4

Pozostałe propozycje ubezpieczenia OC Opel Zafira z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Chojnic:

Inne propozycje ubezpieczenia OC Opel Zafira z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Łowicza:

Ile za ubezpieczenie OC Opel Zafira z 2012 roku zapłaci młody kierowca?

Będąc młodym kierowcą należy być przygotowanym na duże wydatki na OC. U młodych kierowców brak doświadczenia często idzie w parze z brawurą, a to zabójcze, nomen omen, zestawienie. To młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków na polskich drogach. Choć nie dotyczy to wszystkich młodych bez wyjątku, to jednak cała grupa wiekowa płaci wysokie stawki.

Nasz młody kierowca stanu wolnego ma prawo jazdy piąty rok. Od dwóch lat opłaca OC i przysługuje mu 20% zniżki. Jeździ głównie po mieście, bardzo lubi weekendowe wyjazdy z przyjaciółmi. Zafira okazuje się przydatna się nie tylko dużej rodzinie. Ile nasz młody kierowca zapłaci za OC w poszczególnych miastach?

Miasto

Stawka OC

U kogo najtaniej

Chojnice

813 zł

AXA Direct

Łowicz

816 zł

AXA Direct

Przeworsk

769 zł

Link4

Siemiatycze

826 zł

Link4

Inne propozycje ubezpieczenia OC Opel Zafira z 2012 roku dla młodego kierowcy z Przeworska:

Pozostałe oferty ubezpieczenia OC Opel Zafira z 2012 roku dla młodego kierowcy z Siemiatycz:

Poszukujesz ubezpieczenia dla swojego OPLA? Sprawdź u nas!