Mazda 6 – modele, generacje, historia

Mazda 6 to samochód obecny na rynku od 2002 roku, który doczekał się dotąd 3 generacji: pierwszej produkowanej w latach 2002-2008 (określanej także jako generacja GG), drugiej produkowanej w latach 2007-2012 (GH) oraz trzeciej – najnowszej, bo dostępnej w sprzedaży od 2012 roku do chwili obecnej. Mazda 6 jest modelem z segmentu D, a więc reprezentuje klasę średnią. Seria szósta zastąpiła popularną serię 626, jednak modele maja wiele wspólnego ze sobą, m.in płytę podłogową G-platform opracowaną we współpracy z Fordem.

Mazda 6 I ma 4690 mm długości, 1780 mm szerokości oraz 1435 mm wysokości (kombi ma 1480 mm wysokości). Mazda 6 drugiej generacji w zależności od modelu ma od 4735 do 4920 mm długości, od 1795 do 1839 mm szerokości oraz od 1440 do 1490 mm wysokości. Samochód produkowano w czterech wersjach wyposażeniowych: Comfort, Exclusive, Exclusive Plus oraz Sport, a także w opcji 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej oraz 5- lub 6-biegowej skrzyni automatycznej.

Mazda 6 trzeciej generacji w zależności od modelu ma 4870 lub 4800 mm długości, 1840 mm szerokości oraz 1450 lub 1480 mm wysokości. Auto ma przedni napęd lub napęd AWD (All Wheel Drive). Maksymalna moc silnika Mazdy 6 wynosi od 120 do 272 KM (pojemność od 1,8 do 3,7 l). Z tego względu maksymalna prędkość, jaka może osiągnąć samochód to 189 do 240 km/h. Średnie spalanie Mazdy 6 waha się w zależności od modelu od 4,9 litra do 9,1 litra na 100 km, z czego najmniej spalają Mazda 6 Kombi oraz Mazda 6 Sedan (5,4 l/100 km).

Mazda 6 – opinie, wady i zalety

Opinie na temat Mazdy 6 są w znakomitej większości pochlebne. Auto uznawane jest za niezawodne i solidnie wykonane. Stąd zapewne popularność „szóstki” na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Kierowcy jeżdżący Mazdą 6 wskazują, aby pamiętać o terminach wymiany oleju, aby nie zapchać sitka. Wśród wad samochodu wymieniają najczęściej głośny silnik benzynowy (a wyciszenie w samochodzie nie zdaje egzaminu), wysoki koszt utrzymania oraz problemy z karoserią. Zalety? Wysoki komfort jazdy, przestronność auta, design. Do tego znakomita ergonomia i układ jezdny.

Mazda 6 – cena

Ceny używanej Mazdy 6 trzeciej generacji wahają się w przedziale od 20 / 30 tysięcy złotych do 172 tysięcy złotych za model z 2019 roku. Średnia cena Mazdy 6 I to 13 tys. zł., z kolei za Mazdę 6 drugiej generacji zapłacić trzeba średnio 24 tys. zł.

Mazda 6 – ubezpieczenie

Przy poszukiwaniu taniej oferty ubezpieczenia OC bardzo pomocny jest kalkulator ubezpieczeń. Wykorzystaliśmy go dla przeprowadzenia kalkulacji ubezpieczenia OC Mazdy 6 z 2009 roku (Hatchback, 5 drzwi, 1.8 Benzyna, 88 kW/120 KM) dla dwóch kierowców – doświadczonego i młodego, który doświadczenie za kółkiem dopiero zdobywa. Cena polisy zależeć będzie oczywiście od kilku czynników, w tym wspomnianego doświadczenia kierowcy i zniżek, jakie mu przysługują za bezszkodową jazdę, a także m.in. miejsca zamieszkania.

Nasz pierwszy kierowca ma lat 45 lat, żonę i dwoje dzieci. Potomstwo podwozi do szkoły w drodze do pracy, z rodziną wyjeżdża na weekendy i wakacje. Ma prawo jazdy od dwudziestu lat, 60% zniżki, przejeżdża około 7000 km rocznie. Ile zapłaci za OC w zależności od miejsca zamieszkania?

MiastoWysokość składkiU kogo najtaniej
Białystok564 złAXA
Gniezno529 złAXA
Jackowo500 złAXA
Toruń525 złAXA

Inne propozycje dla kierowców z Białegostoku:

doswiadczony kierowca Mazda 6 Bialystok - kalkulacja

Oraz Gniezna:

doswiadczony kierowca Mazda 6 Gniezno - kalkulacja

Młody kierowca zawsze płaci wyższą stawkę OC niż doświadczony, bo młody wiek to jeden z podstawowych czynników ryzyka na drodze. Nasz młody kierowca jest singlem, prawo jazdy ma od czterech lat, przysługuje mu 20% zniżki. Samochodem jeździ do pracy i wyjeżdża na weekendy. Ile zapłaci za OC?

MiastoWysokość składkiU kogo najtaniej
Białystok1356 złAXA
Gniezno1097 złmtu24.pl
Jackowo1297 złAXA
Toruń1187 złAXA

Inne propozycje dla młodego kierowcy z Torunia:

mlody kierowca Mazda 6 Torun - kalkulacja

Oraz z Jackowa:

mlody kierowca Mazda 6 Jackowo - kalkulacja