Mazda Premacy czyli dawna „5”

Rodzinny model od Mazdy czyli Mazda Premacy to kompaktowy minivan produkowany w latach 1999-2015. W tym czasie na rynek weszły trzy generacje, po czym produkcja samochodu została zakończona. Tłumaczy się to ogólną wizją rozwoju firmy, która skupia się raczej na produkcji samochodów osobowych i crossoverów. Do tego faktycznie minivany wypierane są z rynku przede wszystkim przez SUV-y i właśnie crossovery.

Jednak wróćmy do złotej ery minivanów. Mazda Premacy dopiero od drugiej generacji czyli w 2006 pojawiła się na światowych rynkach i wszędzie poza Japonią znana jest jako Mazda 5. Przez pięć lat model dobrze sobie radził, po czym w 2010 roku zastąpiła go III generacja.

Mazda 5 – stylistyka

Japończycy wszystko robią po swojemu, więc i to auto wyróżnia się spośród innych propozycji. Rodzinne auta konkurencji są do siebie bardzo podobne wizualnie, tymczasem Mazda jeździ sobie po drogach i przyciąga wzrok ciekawymi rozwiązaniami stylistycznymi. Przede wszystkim rzuca się w oczy lekkość i dynamika jej karoserii.

Po faceliftingu zmienił się zarówno przód jak i tył auta. Światła tylne z pionowych przerobiono na poziome, a auto dzięki temu jest lepiej widoczne na drodze. Świetnie wygląda zwłaszcza boczne przetłoczenie karoserii w formie zalotnej fali.

To wszystko sprawia, że nowa sylwetka auta ma zdecydowanie sportowy wygląd. A kiedy jeszcze do tego otworzą się automatycznie tylne drzwi, nawet największym twardzielom w podziwie może drgnąć brew. Kontrowersje budzi jedynie grill auta, który wygląda, jakby Mazda 5 szeroko się do nas uśmiechała, ale nie była przy tym zbyt rozgarnięta.

Mazda 5 – wnętrze

Mazda 5 to auto bardzo przestronne i funkcjonalne. Jednym z wielu przykładów jest fakt, że ten duży i pakowny samochód znacznie ułatwia nam życie na parkingu. Odsuwane tylne drzwi oszczędzają przecież nerwów i niepotrzebnej gimnastyki podczas wsiadania i wysiadania. Zajmowanie miejsc na tylnej kanapie stało się dzięki temu niezwykle wygodne.

Auto może się pochwalić, że oferuje bardzo dużo przestrzeni dla wszystkich podróżujących. Miejsce na nogi, wygodne fotele, mnóstwo schowków – to wszystko pozwala poczuć komfort jazdy.

Do tego dochodzą bardzo sprytnie składane fotele, które pozwalają na „urządzenie” wnętrza po swojemu. Chcemy trzeci rząd siedzeń? Proszę bardzo. Podłokietnik? Jeden ruch i wyciągamy go spod siedzenia. I wreszcie deska rozdzielcza. Okrągłe zegary sprawiają dobre wrażenie, a przyciski w panelu do obsługi zestawu audio i klimatyzacji są intuicyjne. Tymi funkcjami da się też bez problemu posterować z kierownicy. Aha, a dla równowagi można ponarzekać trochę na plastiki.

Mazda 5 – wyposażenie

Oferta Mazdy 5 w Polsce obejmuje cztery wersje wyposażenia. Już w najniższym standardzie model oferuje elektrycznie sterowanie wszystkich szyb i lusterek. Do tego dochodzą jeszcze podgrzewane przednie fotele i manualna klimatyzacja.

Mały van od Mazdy dba o bezpieczeństwo użytkowników, więc jest wyposażony w boczne i przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, system ABS z EBD, ESP oraz ASR. W bogatszych wersjach jest jeszcze lepiej, ponieważ można liczyć na automatyczną klimatyzację, aluminiowe felgi czy reflektory ksenonowe.

Auto pomaga także kierowcy w prowadzeniu i parkowaniu, do czego bardzo przydają się czujniki parkowania, zmierzchu i deszczu. A całością zarządza komputer pokładowy.

Silniki – Mazda 5

Japończycy nie zmuszają klientów do łamania sobie głowy, jaki silnik wybrać. Wkładają do swojego modelu tylko trzy wersje. Można się więc zdecydować na którąś z jednostek benzynowych czyli silnik 1.8 o mocy 115 KM lub 2.0, który oferuje 150 KM. Pierwszy z nich spala średnio 7,2 l paliwa na 100 km, drugi jest nieco oszczędniejszy. Potrzebuje ok. 6,9 l benzyny. Jeśli ktoś jednak szuka prawdziwej oszczędności przy tankowaniu, to nie rozczaruje go diesel Mazdy. Jednostka o pojemności 1.6 i mocy 115 KM zużywa tylko 5,2 l oleju napędowego. Tym bardziej robi to wrażenie, że Mazda 5 to dość duże i ciężkie auto.

Mazda 5 – opinie użytkowników

Mazdy 5 nie wybierają poszukiwacze motoryzacyjnych przygód, tylko rodzice z gromadką dzieci. To japońskie auto świetnie sobie radzi z przewożeniem dużej rodziny. Dlatego nikt nie wymaga od niego oszałamiających osiągów na drodze. Auto z rodziną w środku może ważyć ponad 2 tony, więc nie przyspiesza w 6 sekund do setki. Potrzebuje na to prawie 12 sekund, ale potem pozostaje już tylko przyjemność płynnej, wystarczająco dynamicznej jazdy.

Jak zawsze w przypadku rodzinnych minivanów, cierpi na tej konstrukcji przestrzeń bagażowa. Kiedy wszystkie siedzenia są rozłożone, bagażnik ma tylko 112 l. Jeśli jednak poskładamy fotele, zyskujemy odpowiednio 426 lub nawet 1486 l pojemności. W kwestii narzekania to w dieslach problemy sprawia filtr DPF i zawieszenie źle znosi dziurawe drogi. A złośliwi twierdzą, że rdza tak bardzo lubi Mazdę 5, że zaczynała ją podgryzać już wtedy, kiedy stała w salonie.

Podsumowując, warto podkreślić, że Mazda 5 jest interesującym modelem w swoim segmencie. Ma bardzo bogate wyposażenie, sporą przestrzeń i jest niezwykle funkcjonalna. Dlatego to doskonały wybór dla statecznych matek i ojców, którzy nie tylko chcą spakować do środka rodzinę z całym dobytkiem, ale także mieć po prostu ładne auto.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Mazda 5?

Ubezpieczenie OC to obowiązek z gatunku świętych, którego dopilnowanie spoczywa na barkach każdego posiadacza pojazdu. Najlepsze OC to najtańsze OC, zatem trzeba szukać polisy według tego właśnie klucza. Jak najtaniej. Po to jesteśmy w portalu mfind.pl, by wybór polisy nie nastręczał Ci trudności, byś szybko, łatwo i przyjemnie mógł dopełnić tego obowiązku, a przy okazji zaoszczędził pieniądze. Lepiej wydać je na coś przyjemnego.

Stawka OC zależy od wielu czynników. To m.in. moc silnika samochodu, doświadczenie kierowcy, ilość stłuczek na koncie w ciągu ostatnich siedmiu lat. Kalkulator mfind.pl wyliczy stawkę OC indywidualnie dla każdego kierowcy.

Ile za OC Mazda 5 z 2011 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca to ojciec rodziny z dwójką dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Odwozi dzieci do szkoły, z rodziną wyjeżdża na wakacje i weekendy. Przysługuje mu 60% zniżki za bezszkodową jazdę, polisę OC opłaca regularnie od ponad dekady, od kilkunastu lat jeździ samochodem.

Miasto

Stawka OC

U kogo najtaniej

Grajewo

432 zł

AXA Direct

Lwówek Śląski

512 zł

Link 4

Sanok

408 zł

Link 4

Zduńska Wola

498 zł

AXA Direct

Inne propozycje ubezpieczenia OC Mazda 5 z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Grajewa:

Pozostałe oferty ubezpieczenia OC Mazda 5 z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy ze Zduńskiej Woli:

Ile za OC Mazda 5 z 2011 roku zapłaci młody kierowca?

Młody kierowca szczególnie powinien szukać oszczędności na OC, bo stawki dla niedoświadczonych prowadzących są wysokie z założenia. Przyczyną tego jest duża szkodowość młodych kierowców. Potwierdzają to policyjne raporty. To właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków na polskich drogach. Gubi ich brawura i chęć zaimponowania rówieśnikom.

Miasto

Stawka OC

U kogo najtaniej

Grajewo

831 zł

AXA Direct

Lwówek Śląski

948 zł

AXA Direct

Sanok

806 zł

Link 4

Zduńska Wola

1030 zł

Link 4

Inne propozycje ubezpieczenia OC Mazda 5 z 2011 roku dla młodego kierowcy z Lwówka Śląskiego:

Pozostałe propozycje ubezpieczenia OC Mazda 5 z 2011 roku dla młodego kierowcy z Sanoka: