Ford Focus – modele, generacje, historia

Ford Focus to jeden z najpopularniejszych przedstawicieli segmentu C, a zatem samochodów zaliczanych do niższej klasy średniej. Auto zadebiutowało w 1998 roku jako następca Forda Escorta i z powodzeniem utrzymuje się na rynku do dzisiaj (najnowsza, czwarta generacja Focusa miała swoją premierę w Genewie w 2018 roku), oferując wersję hatchback i kombi, a na wybranych rynkach także sedan. Focus to samochód nie tylko popularny, ale i wielokrotnie doceniony. Auto zdobyło wiele nagród, w tym tytuł Samochodu Roku, zarówno na rynku amerykańskim, jak i europejskim.

Pierwsza generacja Focusa produkowana była w latach 1998-2005. Kolejne generacje przypadały na lata 2003-2011 (II) oraz 2011-2018 (III). Najnowsza IV generacja weszła na rynek w 2018 roku.

Samochód dostępny jest z silnikami o pojemności od 1.0 do 2.5 l oraz odpowiednio mocy od 75 do 350 KM. Jednostki benzynowe spalają od 5,7 do 14,8 l paliwa na 100 km, diesle 4,3-8,5 l/100, natomiast jednostki LPG wykazują spalanie na poziomie 6,9 – 14,3 l/100 km.

Ford Focus to samochód przestronny, wyposażony w zależności od wariantu w cztery lub pięć siedzeń. Pojemność bagażnika wynosi tutaj od 534 do 1580 litrów, dlatego auto sprawdza się jako rozwiązanie dla rodziny.

Ford Focus – opinie, wady i zalety

Wśród najczęściej wymienianych zalet Focusa pojawiają się przede wszystkim układ jezdny, ergonomia jazdy oraz spora przestrzeń zarówno dla kierowcy, jak i wszystkich pasażerów. Na minus użytkownicy wskazują kiepskie wyciszenie oraz problemy z karoserią. Do wad należałoby także dopisać stosunkowo wysoki koszt utrzymania samochodu.

Ford Focus, zwłaszcza modele II generacji, miewa również problemy z silnikiem. Chodzi tutaj o jednostkę diesla. W modelach z manualną skrzynia biegów zdarzają się wycieki oleju. Przy większym przebiegu wymiany wymaga wahacz oraz łącznik stabilizatora. Przed zakupem Focusa warto sprawdzić jego elektronikę, bo jedna z częstszych usterek dotyczyła właśnie elektroniki, w tym radia, czy regulacji szyb.

Ford Focus – cena

Używanego Forda Focusa III generacji można kupić za 30 000 do 50 000 zł. Starsze egzemplarze to koszt zakupu na poziomie od kilku tysięcy złotych do 27 900. Z kolei najświeższe modele dostępne na rynku wtórnym to średnia cena 100 000 zł.

Ford Focus – ubezpieczenie

Za pomocą kalkulatora OC i AC przygotowaliśmy kilka ofert ubezpieczenia OC dla dwóch kierowców – posiadaczy Forda Focusa z 2010 roku w wersji Hatchback (5 drzwi, 1.6 Benzyna, 74 kW/100 KM). Różnice w cenie wynikają z faktu, że ubezpieczyciele biorą pod uwagę wiek kierowcy i jego doświadczenie, przysługujące mu zniżki oraz miejsce zamieszkania.

Nasz pierwszy kierowca ma 45 lat, jest żonaty, ma dwoje dzieci. Jeździ od 20 lat i przysługuje mu 60% zniżki, samochodem jeździ do pracy i z rodziną na weekendy i wakacje, przejeżdża około 7000 km rocznie.

MiastoWysokość OCNajtańsza oferta
Warszawa570 złAXA Direct
Gliwice453 złAXA Direct
Kruszyniany460 złLINK4
Zielona Góra493 złAXA Direct

Inne propozycje ubezpieczenia dla kierowcy z Warszawy:

doswiadczony kierowca Focus Warszawa - kalkulacja

Oraz dla kierowcy z Gliwic:

doswiadczony kierowca Focus Gliwice - kalkulacja

Drugi kierowca ma 27 lat, jest kawalerem. Prawo jazdy zrobił 5 lat temu, za bezszkodową jazdę przysługuje mu 20% zniżki. Kupuje auto na dojazdy do pracy i na weekendowe wypady z przyjaciółmi, przejeżdża około 6500 km rocznie.

MiastoWysokość OCNajtańsza oferta
Warszawa1285 złYou Can Drive Ergo Hestia
Gliwice828 złAXA Direct
Kruszyniany845 złYou Can Drive Ergo Hestia
Zielona Góra1095 złYou Can Drive Ergo Hestia

A oto co jeszcze proponują ubezpieczyciele młodemu kierowcy z Zielonej Góry:

mlody kierowca Focus Zielona Gora - kalkulacja

Oraz z Kruszynian:

mlody kierowca Focus Kruszyniany - kalkulacja