OC Fiat 500. Samochód retro

Jego historia zaczyna się w połowie ubiegłego wieku, ponieważ pierwsza 500-tka była produkowana w latach 1957-1975 przez włoski koncern z Turynu. Urocze maleństwo przyczyniło się do zmotoryzowania całego kraju, a jego zadziorna uroda od razu wywoływała przypływ ciepłych uczuć. Na fali tego sentymentu w 2004 Fiat zaprezentował koncept, a w 2007 roku Włosi wypuścili na rynek pierwszy egzemplarz nowej 500-tki, a auto produkowane jest między innymi w tyskich zakładach Fiata. Narzucające się skojarzenie, jakie przychodzi do głowy, kiedy patrzymy na ten samochód, to wrażenie, że wygląda on jak espresso. Auto jest do bólu włoskie i jak kawa pobudza swoim widokiem, mimo że jest kieszonkowych rozmiarów.

Przepis na sukces konstruktorzy mieli prosty. Dodali do pierwowzoru szczyptę miejsca dla pasażerów, następnie dorzucili sporo modnych dodatków, wszystko zalali wiadrem kawy i oto jest on – Fiat 500. Poza tym, że jest uosobieniem Włoch, to dodatkowo ze względu na dostępną gamę kolorystyczną idealnie pasuje do kobiecych torebek, szpilek, paznokci czy biżuterii. W 2015 roku 500-tka została delikatnie przypudrowana, to znaczy przeszła facelifting, ale skoncentrujemy się tu przede wszystkim na pierwszej wersji. O sukcesie tego samochodu mogą świadczyć choćby same liczby. Otóż w tym roku zjechał z taśmy produkcyjnej dwumilionowy egzemplarz Fiata 500. Poza tym w 2008 roku stał się on europejskim samochodem roku, a podkreślić tu trzeba, że płytę podłogową ma – uwaga – z Pandy.

OC Fiat 500. Niebanalny styl

Nie ulega wątpliwości, że 500-tka wygląda spektakularnie, a połączenie stylu retro z aktualnym włoskim designem na zewnątrz i wewnątrz pojazdu robi wrażenie. Nie znajdziemy tu jakiś mocnych linii nadwozia, lecz im dłużej się patrzy na tego malucha, tym bardziej wpada w oko. To samo dotyczy wnętrza. Na początku rażą plastikowe panele na desce rozdzielczej – są tak gładkie, że wyglądają jak obudowa elektrycznego czajnika z hipermarketu. Ale gdy się dostrzeże, jak kontrastują z obszytą kierownicą, zegarami i panelem sterowania, dochodzi się do wniosku, że to genialne rozwiązanie.

Podobnie sytuacja ma się z dźwignią zmiany biegów, która jest usytuowana nieco wyżej niż normalnie, prawie jak w niektórych dostawczakach. Po prostu trzeba się wyzbyć standardowego podejścia do wykończenia samochodów. Ilość konfiguracji wyposażenia i designu jest oszałamiająca. Miało to sprawić, że nasza 500-tka będzie wyjątkowa w tłumie innych aut, ale w sumie już sam fakt posiadania tego samochodu jest powodem do tego, by czuć się wyjątkowo. Co prawda to nie jest raczej model, który można traktować jako pierwszy samochód w rodzinie, ale za to do poruszania się po mieście nadawać się będzie idealnie.

OC Fiat 500. Urok osobisty to nie wszystko

Ze względu na niepodważalny urok Fiata 500 wiele możemy mu wybaczyć. Ale trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych rzeczach. W żadnym wypadku nie możemy traktować naszego małego przyjaciela jako auta, w którym cztery osoby będą się przemieszczać w sposób komfortowy. Jest to zdecydowanie auto dwuosobowe i tylko bardzo awaryjnie, w wyjątkowych sytuacjach czteroosobowe. Podobnie sprawa się ma z bagażnikiem, do którego zmieścimy jedynie butelkę wina i ewentualnie jednego buta. 185 litrów pojemności nie pozwoli na więcej.

OC Fiat 500. Co kryje się pod uroczą aparycją?

Silniki, jakie ten cukierek dostał pod maskę w benzynie, to jednostki od 900 cm (podwójnie doładowany) do 1.4 w wersji Abarth. Trzeba przyznać, że przy wadze samochodu niewiele większej niż standardowa damska torebka, każdy z silników jakoś sobie radzi z przyspieszaniem, a najmocniejsze jednostki robią z tego auta wybuchowy drobiazg. W najmocniejszej wersji Abarth Sprint przyspieszenie do setki zajmuje niecałe 7 sekund. Ciekawostką jest tu nadal dostępny, konstrukcyjnie pamiętający Punto czy Bravo silnik 1.2 o ośmiu zaworach. To w ramach kontrastu do nowej konstrukcji silnika o pojemności 900 cm. Z wysokoprężnych jednostek mamy dostępną tylko jedną jednostkę 1.3. Ale w sumie kupowanie typowo miejskiego samochodu w dieslu jest niczym założenie stroju wieczorowego do gumiaków albo szatańskich klapków Kubota. Po prostu nie pasuje.

Fiat 500 nie jest jakoś wybitnie awaryjny, użytkownicy jedynie narzekają na twarde zawieszenie i dyskomfort podczas poruszania się po drogach o gorszej nawierzchni oraz stosunkowo duży promień skrętu. To akurat powinno być poprawione, bo to w końcu malutkie miejskie autko. Minusem może wydawać się też dość wysoka cena. Ale coś za coś – przecież 500-tka będzie nas cieszyć zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz. Ten samochód jest po prostu jak słoneczna Italia – pogodny i wesoły, nie można go nie polubić.

Ile kosztuje OC Fiat 500?

Ubezpieczenie OC pojazdów mechanicznych to ustawowy obowiązek każdego kierowcy i zaniedbanie go grozi bardzo poważnymi konsekwencjami finansowymi. Warto jednak szukać taniego OC, bo nie ma sensu przepłacać – każdy ubezpieczyciel oferuje dokładnie to samo.

Ile za OC Fiat 500 z 2010 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Jak już zostało powiedziane, fiat 500 to zdecydowanie nie jest auto rodzinne, ale jako miejskie sprawdza się znakomicie. Doświadczony kierowca nie zawiezie nim rodziny na wczasy, ale do pracy dojedzie i po drodze dziecko do przedszkola podrzuci. W bagażniku może nie upchnie zakupów na miesiąc, ale teczkę z klasówkami swoich uczniów zmieści. Zatem ile zapłaci za OC Fiat 500 z 2010 roku, jeśli przysługuje mu 60% zniżki i opłaca OC regularnie ponad 10 lat? Zależy, gdzie mieszka. W mniejszych miastach stawki OC są niskie, w większych metropoliach dużo wyższe. Z naszych wyliczeń w porównywarce ubezpieczeń mfind.pl wynika, że doświadczony kierowca za OC Fiat 500 z 2010 roku zapłaci od 389 zł w Turku do 479 zł w Olsztynie.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin461 złLink4
Olsztyn479 złAXA Direct
Turek389 złLink4
Zakopane402 złLink4

Inne propozycje stawek ubezpieczenia OC Fiat 500 z 2010 roku dla doświadczonego kierowcy z Lublina:

Inne oferty ubezpieczenia OC Fiat 500 z 2010 roku dla doświadczonego kierowcy z Olsztyna:

Ile za OC Fiat 500 z 2010 roku zapłaci młody kierowca?

Fiat 500 to idealne auto dla singla w mieście. Przyjrzyjmy się, ile młody kierowca zapłaci za OC Fiat 500. Jedno jest pewne: dużo więcej niż doświadczony. Młodzi kierowcy to sprawcy lwiej części wypadków na polskich drogach, za ich brawurę i lekkomyślność nader często ktoś płaci życiem lub zdrowiem. Policyjne raporty mówią jasno: najwięcej wypadków na polskich drogach powodują kierowcy z grupy wiekowej 18-24 lata. Nasz młody kierowca , który ma prawo jazdy od czterech lat i wypracował sobie 20% zniżki zapłaci od 840 zł w Turku do 1118 zł w Olsztynie.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin1025 złLink4
Olsztyn1118 złAXA Direct
Turek840 złLink4
Zakopane893 złLink4

Inne oferty ubezpieczenia OC Fiat 500 z 2010 roku dla młodego kierowcy z Turku:

Przykładowe propozycje ubezpieczenia OC Fiat 500 z 2010 roku dla młodego kierowcy z Zakopanego: