Fiat 126p. Niezniszczalny –  ile za ubezpieczenie „maluszka”?

Maluch, malczan, kaszlok, kaszel… Nadano mu wiele mniej lub bardziej złośliwych nazw. Poza wszystkimi swoimi wadami pojazd ten miał jedną zasadniczą zaletę: znosił wszystko i wszystkich. W porównaniu do cudów współczesnej motoryzacji, wsiadając do Fiata 126p, mogliśmy mieć pewność, że jak już gdzieś się nim wybierzemy, to jeżeli po drodze nie wybuchnie akurat bomba atomowa, to jakoś dojedziemy do celu. A gdyby jednak maluch zastrajkował, to zawsze można go było sprawnie dopchać, przenieść w kilku chłopa albo naprawić przy użyciu śrubokręta, ewentualnie damskich rajstop w charakterze paska klinowego.

Fiat 126p. Wierny towarzysz

Fiat 126p to samochód osobowy skonstruowany w zakładach Fiata. Produkowany był we Włoszech w latach 1972–1980, a w naszym kraju w Bielsku-Białej i Tychach od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku na włoskiej licencji jako Polski Fiat 126p. Jego poprzednikiem był Fiat 500, a następcą Fiat Cinquecento. Chyba dla każdego z nas maluch jest symbolem albo poprzedniego ustroju, albo przemian gospodarczych, albo też wczesnych lat nowego milenium. Nie ma najmniejszego sensu opisywać jego osiągów, bo takowych z punktu widzenia współczesnej motoryzacji nie posiadał.

Mówimy przecież o samochodzie z pojemnością silnika 652 cm3, czyli tylko trochę większą niż połówka, która niedawno wypiliście ze szwagrem czy też butelka wina wypita z koleżanką. Z jego konstrukcją silnika też nie dało się za wiele osiągnąć. Od 0 do setki maluch rozpędzał się albo z przepaści albo, jeżeli miało się na tyle czasu, to w około dwa kwartały i tylko na prostej. Ale nie o osiągi przecież w przypadku Fiata 126p chodziło. Miało to być małe autko do miasta na miarę swoich czasów. W tym spisywał się świetnie. Nie potrzeba było w nim instalować kamer cofania czy czujników, bo gdy przypadkiem w coś się uderzyło, to po prostu podjeżdżało się delikatnie do przodu i nie było nawet śladu. Z kolei jeżeli trzeba było przewieźć cement czy też stemple na budowę, maluch też świetnie sobie radził. To prawdziwy pojazd każdego Polaka. W każdej życiowej sytuacji był niezbędny i nieoceniony.

Fiat 126p. Bohater swoich czasów

W Polsce wyprodukowano ponad 3 mln egzemplarzy Fiata 126p i ta spora ilość w czasach jego świetności rzucała się w oczy. Od momentu wejścia polski do UE rozpoczął się masowy import zachodnich pojazdów i liczba maluchów zaczęła drastycznie spadać. Obecnie Fiat 126p powoli staje się białym krukiem na naszych drogach. Jego osobliwą aparycję i niezłomny charakter docenił nawet Tom Hanks, który stał się dumnym właścicielem jednego egzemplarza. Fiat 126p od wielu lat pojawia się także jako bohater popkultury w filmach, komiksach i teledyskach, a młodzież chętnie nosi koszulki z jego wizerunkiem en face lub z profilu. Jego wartość sentymentalna z każdym rokiem rośnie. Egzemplarze z ostatniej serii, które zjechały z taśmy produkcyjnej w 2000 roku, znajdują się w polskich muzeach motoryzacji (np. w krakowskim Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. św. Wawrzyńca) jako cenne eksponaty i są celami pielgrzymek młodych fanów rodzimego przemysłu motoryzacyjnego.

Fiat 126 p. Metamorfoza bohatera

Maluch przeszedł w Polsce długą drogę. Najpierw informował wszem i wobec o wysokim statusie właściciela, potem stał się raczej autem dla mniej zarabiających, a teraz jest prawdziwym smaczkiem dla koneserów i pasjonatów. Jeszcze niedawno Fiata 126p można było kupić za przysłowiową flaszkę. Obecnie ceny zadbanych modeli nietkniętych zgubnymi skutkami czasu idą w górę, więc jeżeli ktoś posiada malucha, niech go trzyma pod poduszką, ponieważ jego druga młodość nadchodzi. Dla przykładu, odrestaurowany egzemplarz z 1978 roku właściciel wystawił na jednym z portali sprzedażowych za 60 tys. złotych. Za kilka lat kierowcy pamiętający go z czasów swojej młodości i pasjonujący się motoryzacją będą w stanie zapłacić niemałe pieniądze, aby choć na chwilę poczuć się jak dawniej. Ot taka magia naszego małego Fiata 126p.

Fiat 126p. Ubezpieczenie OC

Załóżmy, że dobiegający czterdziestki kierowca zapragnie właśnie poczuć bluesa i chce sprawić sobie malucha. Zatem ile będzie kosztować ubezpieczenie OC Fiat 126p z 2001 roku?

Najniższe stawki dla wspomnianego kierowcy wynoszą od 436 zł w Zakopanem do 450 zł w Lublinie. Takie oferty przygotowano dla kierowcy, który ma prawo jazdy od 17 lat, 60% zniżek za bezszkodową jazdę, żadnych stłuczek na koncie, opłaca OC od ponad 10 lat i regularnie wozi dziecko.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin450 złmtu24.pl
Tarnów437 złGothaer
Zakopane436 złProama

Inne propozycje ubezpieczenia OC Fiat 126p dla doświadczonego kierowcy z Tarnowa:

Inne oferty ubezpieczenia OC Fiat 126p dla doświadczonego kierowcy z Zakopanego: