Dowiedz się, dlaczego Dacia Duster jest tak popularna i czy warto zainwestować w ten model.

Pierwsze skojarzenia z Rumunią to dla przeciętnego Polaka piękne plenery i hrabia Dracula. Jednak po chwili zastanowienia przychodzą następne – w tym rumuńskie samochody, których produkcja ma długą tradycję. Jednym z najbardziej znanych producentów tego kraju jest Dacia. Na swoim koncie ma między innymi model Duster, który przez lata zdobył swoich sympatyków, będąc kompaktowym i budżetowym SUV-em. Dowiedz się, dlaczego Dacia Duster jest tak popularna i czy warto zainwestować w ten model.

Dacia Duster. Jak zmieniały się generacje na przestrzeni lat?

Jak w przypadku większości samochodów, pierwsze wersje nieco się różniły od tych produkowanych w późniejszych latach. Dacia Duster ma dwie generacje, z czego druga pojawiła się na rynku dosyć niedawno, bo w 2017 roku.

Dacia Duster I. Pierwsza generacja, produkowana w latach 2010-2017. Początkowo model był dostępny w dwóch wersjach silnikowych: wolnossącym benzynowym 1.6l oraz dieslem 1.5l. W 2013 roku dołączono do tego modele z silnikiem 1.2 TCe oraz 1.6 SCe. Największą popularnością i najlepszymi osiągami cieszy się silnik o najmniejszej pojemności. Wariant z 1.2 TCe posiada bowiem turbodoładowanie, dzięki czemu Dacia Duster dużo szybciej zbiera się przy starcie, a dodatkowo mniejsza pojemność to tańsze ubezpieczenie OC. Każda wersja jest dostępna z napędem 4×4 oraz przednim.

Oczywiście pierwsza generacja ma swoje wersje, różniące się wyposażeniem: podstawowa Duster, Ambiance oraz Laureate. Ta ostatnia cechuje się najbogatszym wyposażeniem – posiada m.in. komputer pokładowy, ręcznie sterowaną klimatyzację czy ogrzewane lusterka.

Dacia Duster II. Druga generacja zaczęła swój żywot w 2017 roku i jest produkowana do teraz. Karoserią i stylem nawiązuje do poprzednika, bo kompaktowość SUV-a od Dacii bardzo przypadła do gustu kierowcom. To tak naprawdę najtańszy SUV na polskim rynku, co wcale nie znaczy, że najgorszy. Znów jest duży wybór w kwestii silnika. Dacia Duster II kusi niewielkim silnikiem 1.0l TCe, dzięki czemu OC i koszty paliwa nie będą tak wysokie. Ten model posiada napęd na przednie koła. Nieco większy, bo benzynowy 1.3l TCe to już wybór wariantu z napędem 4×4 lub tylko przednim. Do wyboru jest także wersja dieslowa z silnikiem o pojemności 1.5l, także z podziałem na napęd 4×4 i przedni.

W drugiej generacji również istnieje 5 różnych wersji wyposażenia. Każda Dacia Duster II ma takie same wymiary – 4,34 m długości x 1,8 m szerokości x 1,69 m wysokości – ale różnią się wyposażeniem. Najbardziej okazałe, czyli SL Celebration i Prestige mają dodatkowo m.in. regulator-ogranicznik prędkości, wykończenia wnętrza skórą ekologiczną, kamerę cofania czy opony o niskim oporze toczenia. To wszystko czyni te wersje bardziej prestiżowymi, przez co również droższymi, także pod kątem OC i AC.

Dacia Duster – poznaj opinie kierowców, wady i zalety

Najlepszą miarą oceny pojazdu są zdania samych kierowców. Jakie opinie wśród nich ma Dacia Duster? Zacznijmy od pierwszej generacji. Jakie zalety i wady ma Dacia Duster I?

Zalety:

  • Duży prześwit – łatwość w pokonywaniu kolein, bezpieczeństwo przy wysokich krawężnikach i dziurach w drodze.
  • Wysoko położony fotel – dobra widoczność drogi.
  • Duży, przestronny SUV w stosunkowo niskiej cenie.
  • Ekonomiczny, niezawodny silnik 1.5l diesel z niezłym momentem obrotowym.

Wady:

  • Nieintuicyjne rozmieszczenie przycisków i niewygodna zmiana biegów.
  • Ciężkie manewrowanie w ciasnych miejscach, np. przepełnionych parkingach miejskich.

Niemniej, na rynku wtórnym Dacia Duster nadal cieszy się dużym powodzeniem z uwagi na swój ekonomiczny silnik, atrakcyjną cenę i wygodę.

A jakie opinie zbiera Dacia Duster II, czyli młodsza siostra?

Zalety:

  • Pojemność – dużo miejsca zarówno dla pasażerów, jak i bagażu.
  • Głośność silnika i samochodu – bardzo mało dźwięków przedostaje się z zewnątrz, nawet przy wyższych prędkościach.
  • Plastiki z deski rozdzielczej wykonane bardzo solidnie.
  • Solidny i ekonomiczny silnik w wersji dieslowej 1.5l.

Wady:

  • Dość słabe wykończenie detali.
  • Głośno działająca elektryka np. szyb.
  • Sporadyczne awarie silników 1.6l.

Dacia Duster – ile kosztuje SUV od Dacii?

Najważniejsze dla potencjalnych kierowców – cena. Ile kosztuje SUV od Dacii? Cena oczywiście uzależniona jest od generacji – Dacia Duster I jest dostępna już tylko na rynku wtórnym, natomiast druga generacja wciąż jest dostępna w salonach.

Dacia Duster I (roczniki od 2010 do 2017):

  • Używane: ceny od ok. 15 000 zł do ok. 45 000 zł.

Dacia Duster II (roczniki od 2018 do 2020):

  • Używane: ceny od ok. 35 000 zł do ok. 80 000 zł.
  • Nowe: ceny od 42 000 zł do 80 000 zł.

Jak widać, zwłaszcza pierwsza generacja Dacii Duster jest opcją atrakcyjną cenowo. Osoby chcące prawdziwego SUV-a, a nie tylko crossovera, powinny zwrócić uwagę właśnie na ten model. Bezpieczne, duże auto, dzięki któremu da się uniknąć wielu uszkodzeń na miejskich drogach.

Dacia Duster – ubezpieczenie OC

Jak wiadomo, każdy kierowca posiadający samochód musi mieć wykupione ubezpieczenie OC. Nawet jeśli nim nie jeździ. Cena składki jest uzależniona od wieku, doświadczenia i miejsca zamieszkania kierowcy, ale też samego samochodu. Dlatego zanim Dacia Duster stanie się Twoim nowym nabytkiem, warto sprawdzić ile będzie kosztowała polisa OC.

Poniższy przykład dotyczy doświadczonego kierowcy z Wrocławia, który posiada 60% zniżek na OC dzięki poprzednim polisom. Jego Dacia Duster I to rocznik 2010 z silnikiem 1.6l.

Kolejny przykład to ten sam kierowca, ale jego samochód to Dacia Duster II, rocznik 2018 z silnikiem 1.6l DCi.