Dlatego warto przyjrzeć się dokładnie temu przełomowemu dla rumuńskiego producenta modelowi Ducia Duster?

Burzliwe początki Ducia Duster

Dacia od dziesięcioleci współpracuje z Renault, jednak rumuńsko-francuski związek był burzliwy i w pewnym momencie zakończył się rozwodem. Samochody nazwane tak od historycznej rumuńskiej krainy Dacji przez kilka dziesięcioleci dumnie krążyły po wyboistych drogach bratnich krajów socjalistycznych. Upadek systemu o mało nie doprowadził do zakończenia produkcji, ale na jednak odżył sentyment i odezwał się były partner.

W 1999 roku Renault przejął władzę w Dacii i rozpoczął się tym samym całkiem nowy rozdział w jej historii. Początki odbudowanej relacji, jak to w życiu bywa, były trudne i usiane wieloma problemami. Słabo przyjęto pierwsze modele. Prawdziwy sukces przyszedł dopiero po zaprezentowaniu rewolucyjnej Dacii Logan. Koncern Renault zakładał, iż model ten będzie mieścił się cenowo w granicy 5 tysięcy euro, ale nie udało się tego osiągnąć. Mimo to samochód wzbudził wielkie zainteresowanie nie tylko w Rumunii, ale również we Francji, a to dzięki niskiej cenie oraz francuskiej technologii.

Dacia Duster. SUV od Dacii

Po sukcesie Dacii Logan rumuński producent zafundował prawdziwy wstrząs wszystkim fanom oraz znawcom motoryzacji w Europie. Powodem owego wstrząsu stał się przedstawiony na targach w Genewie w 2009 roku koncepcyjny SUV o napędzie na wszystkie koła. Była to wielka niespodzianka od Dacii. Mało kto spodziewał się takiego ruchu jak również i tego, że koncept ten już w następnym roku czyli w 2010 przerodzi się w wersję produkcyjną, a w 2017 roku doczeka się młodszego brata, czyli Dacii Duster II generacji.

Dacia Duster. Sylwetka

Mimo iż koncept różnił się znacząco od wersji produkcyjnej, dalej była to ciekawa stylistycznie konstrukcja oparta o Logana, a konkretnie o jego płytę podłogową. Poza nią w oczy rzuca się również przeniesiona z Logana cała deska rozdzielcza. Zdecydowanie jest auto ze stylistycznym pazurem. Masywna sylwetka z dwukolorowymi relingami i uwypuklonymi nadkolami sprawia wrażenie większego auta, niż jest w środku. Charakterystyczny przód pojazdu z rzucającym się w oczy grillem oraz wpasowanymi sporymi światłami wyróżnia go spośród modeli tej samej klasy. Dzięki tej nietuzinkowej aparycji w końcu można było być dumnym, że posiada się Dacię. Wyniki sprzedaży modelu też mówią same za siebie – wraz z tą po liftingu, która weszła do produkcji w 2013 roku, pierwsza wersja Dustera sprzedała się w ilości ponad 1 150 000 egzemplarzy! Wynik godny podziwu.

Dacia Duster. Rozwiązania technicznie

Najtańsza wersja posiadała wersję z napędem tylko na przednią oś, a wersja 4×4 napęd otrzymała od Nissana. Konstrukcja nie jest przekombinowana, nie znajdziemy tutaj nie wiadomo jakich rozwiązań technicznych, wszystko oparte zostało w większości o dobrze znane standardy, czyli np. niezależne zawieszenie wszystkich kół w wersji 4×4 oraz belkę skrętną w wypadku wersji z napędem na przednią oś. Gama silników nie porywała – mieliśmy do wyboru albo wersję benzynową 1.6 i mocy 105km, tę samą jednostkę z instalacją LPG lub też silnik wysokoprężny o pojemności 1.5. Po liftingu doszedł silnik 1.2 TCe o mocy 125km.

Dacia Duster. Eksploatacja

Ze względu na sprawdzone rozwiązania techniczne koszty eksploatacji nie są wygórowane, zawieszenie bez większych problemów wytrzymuje ponad 100 tysięcy km, nawet gdy jeździmy po słabej jakości drogach lub szalejemy w terenie. Oczywiście nie można powiedzieć, że auto się nie psuje. Zdarzają się usterki cewek zapłonowych w silnikach benzynowych, czy też pojedynczych części zawieszenia nie przekreślające jednak jego żywotności. Minusem bywa również pasowanie elementów karoserii, które może po czasie skutkować przetarciami lakieru i jego następstwami. Wielu użytkowników wskazuje jako duży minus hałasującą skrzynię biegów oraz słabe wyciszenie.

Dacia Duster przebojem weszła do świata SUV’ów. Dzięki swojemu wyglądowi pomimo upływu już 8 lat od premiery ciągle wygląda świeżo i może się podobać, co więcej, cena sprawia, że jej najbogatsze wersje są porównywalne cenowo z najsłabiej wyposażonymi wersjami innych producentów. Na pewno w cenie Dacii nie kupimy podobnego samochodu z prześwitem 20cm. Poza tym rumuński model dobrze radzi sobie w terenie, tak więc jeżeli mamy do czynienia z drogami leśnymi czy też innymi słabo uczęszczanymi drogami, wybór Dacii będzie strzałem w dziesiątkę. Pomimo swoich wad wynikających z niskich kosztów produkcji, (jakość plastików czy skromne wykończenie wnętrza) jest to samochód nowoczesny, przyciągający uwagę, no i co najważniejsze – nie obciąży za bardzo naszego budżetu.

Dacia Duster. Ubezpieczenie OC

Ubezpieczenie OC to obowiązek każdego posiadacza pojazdu mechanicznego. Niedopełnienie go grozi poważnymi konsekwencjami. Kierowca bez opłaconego OC naraża się na wysokie kary finansowe, które rosną z każdym rokiem (w 2019 wyniosą do 4500 zł dla posiadaczy samochodów osobowych), a ponadto ryzykuje, że wpadnie w długi do końca życia, bowiem z własnej kieszeni będzie musiał pokryć koszty naprawy uszkodzonych samochodów, a także koszty leczenia, rehabilitacji i nawet dożywotniej renty dla ofiar wypadku. Opłacajmy OC, ale nie przepłacajmy. Porównujmy oferty i korzystajmy z najlepszej na rynku porównywarki ubezpieczeń. To za jej pomocą wyliczyliśmy przykładowe stawki ubezpieczenia OC Dacia Duster, rocznik 2011, silnik benzynowy 1.6.

Ile za ubezpieczenie OC Dacia Duster zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca ma prawo jazdy od 20 lat, wypracował 60% zniżek. Codziennie jeździ do pracy, odwozi dzieci do szkoły, z rodziną wyjeżdża na wakacje. Ile zapłaci za ubezpieczenie OC?

Miasto

Stawka OC

U kogo najtaniej

Olszyn

494 zł

AXA Direct

Katowice

519 zł

AXA Direct

Leszno

494 zł

Benefia

Tarnów

437 zł

Benefia

Inne stawki ubezpieczenia OC dla doświadczonego kierowcy z Olsztyna:

Inne przykłady wysokości stawek ubezpieczenia OC dla doświadczonego kierowcy z Katowic:

Ile za ubezpieczenie OC Dacia Duster zapłaci młody kierowca?

Nasz młody kierowca to singielka, posiadaczka prawa jazdy od 4 lat, ma na koncie 20% zniżek. Samochodem jeździ do pracy, wyjeżdża na weekendy i wakacje. Ile zapłaci za ubezpieczenie OC Dacia Duster? Na pewno więcej, niż doświadczony kolega. Stawki dla młodych kierowców są wyższe, ponieważ według policyjnych statystyk to właśnie młodzi kierowcy najczęściej powodują wypadki na polskich drogach.

Miasto

Stawka OC

U kogo najtaniej

Olszyn

1022 zł

AXA Direct

Katowice

908 zł

AXA Direct

Leszno

850 zł

AXA Direct

Tarnów

708 zł

AXA Direct

Inne stawki ubezpieczenia OC dla młodego kierowcy z Leszna:

Inne stawki ubezpieczenia OC dla młodego kierowcy z Tarnowa:

 

Średnie ceny OC po trzecim kwartale 2018 roku – jest DUŻO taniej!