Citroen C3. Historia miejskiego klasyka

Citroen C3 to typowy mieszczuch. Przemawiają za tym wszystkie jego parametry. Auto nie ma nawet 4 m długości, a promień skrętny pozwala mu na sprawne manewry w jego naturalnym środowisku czyli przestrzeni miejskiej. Ten pięciodrzwiowy hatchback klasy B od koncernu PSA produkowany jest już od 2002 roku. Model postawiono na platformie PF1 wspólnej z innymi modelami Citroena i Peugeota.

Auto od początku było filigranowe, zwrotne i miało zadziorny wygląd. Zdecydowanie to właśnie kobiety wybierały go na stylowy dodatek do miasta. Nadwozie rzucało się w oczy przez fakt, że było wyjątkowo wysokie, a do tego dochodził bardzo krótki tył i niewiele dłuższy przód. Razem stanowiło to urocze, przyjazne i oryginalne połączenie. Do tego C trójka została bogato wyposażona jak na swój segment. Tak zaprojektowane i wyposażone auto spodobało się miejskim elegantom, a model w 2003 roku zajął 3 miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku.

Citroen C3. Druga generacja

Od 2016 roku po ulicach jeżdżą Citroeny C3 trzeciej generacji. Trzeba przyznać, że to prawdziwy hit, bo ich przeprojektowane awangardowe nadwozie nie pozostawia nikogo obojętnym. Kolorowe, całkowicie spersonalizowane auta pokazują, że Francuzi wiedzą, co to styl. Jednak zanim pojawiła się trzecia generacja, całkiem dobrze radził sobie w Polsce poprzednik.

Produkowana w latach 2009-2016 dwójka urosła nieco w porównaniu z jedynką. Te dwie generacje nie różnią się jakoś szczególnie wyglądem. Ale warto zauważyć, że dolna część drzwi dostała ciekawe przetłoczenia. Nieźle prezentuje się też duży wlot powietrza na atrapie zderzaka. Jednak to, co robi największe wrażenie w dwójce, to intrygująca panoramiczna przednia szyba Visiodrive (Zenith). Nie dość, że zwiększa ona pole widzenia o 80 stopni do góry, to jeszcze świetnie się prezentuje. W środku auta mamy wrażenie jazdy pod gołym niebem, a wnętrze jest idealnie doświetlone.

Citroen C3. A co w środku?

Dwukolorowa deska rozdzielcza Citroena wygląda gustownie i wesoło jednocześnie. Design jest przemyślany, a kontrast świetnie prezentuje się w tym niewielkim aucie. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są całkiem dobrej jakości i nie niszczą się od samego patrzenia. Ale wygląd i materiały to nie jedyne zalety deski rozdzielczej. Przede wszystkim jest ona nowoczesna, intuicyjna i łatwa w obsłudze.

Przyczepić można się jedynie do przycisków za kierownicą. Trudno je znaleźć podczas jazdy, a służą do obsługi tempomatu i telefonu, więc jednak się przydają. Schowków jest sporo, ale miejsca na napoje nie powalają funkcjonalnością. Wygłuszenie za to nie budzi zastrzeżeń. Z przodu auta miejsca zdecydowanie wystarcza dla kierowcy i pasażera. Trochę gorzej wypada tył, ale przypominamy, że znajdujemy się w klasie B aut. Biorąc to pod uwagę, też nie ma co narzekać. Do tego dochodzi przyzwoity jak na swoją klasę bagażnik o pojemności 300 litrów.

Citroen C3. Wyposażenie

Wyposażenie francuskiego malucha jest naprawdę bogate. Oczywiście jak na segment, który reprezentuje. Francuzi stwierdzili, że Citroenowi C3 powinny pozazdrościć nawet auta w wyższych segmentów. Dlatego w wersji podstawowej model oferuje ABS, radio CD, gniazdo USB i zestaw głośnomówiący Bluetooth.

Do tego auto dba o komfort użytkownika, bo nie tylko potrafi podgrzać fotel, ale może też uwodzić zapachem. To nie żart. W C trójce nie trzeba wieszać dyndających zapachowych choinek, bo projektanci zadbali o rozpylacz zapachów wbudowany w okolice nawiewu. W aucie znalazły się też elektrycznie ustawiane i składane lusterka, czujniki parkowania oraz deszczu i zmierzchu. Za dopłatą można doposażyć Citroena także w nawigację satelitarną i zestaw car audio. A od 2013 roku można korzystać z kamery cofania.

Citroen C3. Silniki na miasto

Gama silników zdecydowanie przygotowana została przede wszystkim do jazdy po mieście. Tam przecież właśnie najlepiej sprawdza się i wygląda C3. Ale gdyby jednak ktoś chciał tym maluszkiem poszaleć po autostradzie, to powinien wybrać najsilniejszą jednostkę oferowaną przez Citroena C3 czyli diesla 1,6. Jednak w przypadku miejskiego użytkowania mniejsze silniki doskonale sobie radzą i są naprawdę oszczędne.

Citroen daje wybór między cztero- i trzycylindrowymi silnikami. Jednostki 1,0, 1,1 oraz 1,2 w benzynie może nie pozwalają na osiągi Formuły 1, ale za to są trwałe i bezawaryjne. W dieslu możne wybierać pojemności 1,4, w której nie ma uciążliwego dwumasowego koła zamachowego oraz silnik 1,6. W tym silniku z kolei wyeliminowano wcześniejsze problemy. Diesle również są oszczędne i godne polecenia. Tym bardziej, że Citroen C3 drugiej generacji znacznie zredukował ilość dwutlenku w spalinach do poziomu 95-90 g/km.

Citroen C3. Opinie o modelu

Citroen C3 nie dość, że jest ładny, to jeszcze grzeczny. Nie zawodzi, dobrze się prowadzi, uprzyjemnia życie. Jeśli coś w nim zawodziło, to zdarzały się kłopoty z rozruchem w benzyniakach, ale nowe oprogramowanie uporało się z tym. Zamieszanie mogły też robić egzemplarze uparcie wyświetlające błędy. Okazało się, że winne były słabe akumulatory. Do tego skrzynia może czasem drażnić podczas wrzucania biegów.

A na koniec informacji o wadach modelu, warto zwrócić uwagę, że auto jest dość wysokie i może przechylać się na zakrętach. Z ewidentnych zalet z kolei trzeba wymienić całkowity brak zainteresowania autem ze strony rdzy. C3 jej po prostu nie smakuje. Zawieszenie świetnie sprawdza się nawet na nierównych drogach. I co ważne, prosta konstrukcja sprawia, że auto jest tanie w utrzymaniu.

Początkowo te nietuzinkowe auta kosztowały powyżej 40 tysięcy. Ale odkąd pojawiła się trzecia generacja, zadbane egzemplarze dwójki można kupić teraz za naprawdę dobre pieniądze i zadawać nim miejskiego szyku.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Citroen C3?

W sprawie ubezpieczenia OC, obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów mechanicznych, mamy cenną informację: korzystając z naszego kalkulatora OC znajdziesz najtańszą z możliwych polisę OC i kupisz ją szybko i sprawnie przez Internet.

Stawka ubezpieczenia OC zależy od kilku czynników, m.in. pojemności silnika, doświadczenia kierowcy, wysokości zniżek za bezszkodową jazdę, a także miejsca zamieszkania. Najdrożej za ubezpieczenie OC płacą mieszkańcy Warszawy, bo według statystyk właśnie w stolicy najczęściej dochodzi do wypadków i stłuczek.

Wyliczyliśmy, ile za ubezpieczenie OC Citroen C3 zapłaci młody, a ile doświadczony kierowca z kompletem zniżek w różnych miastach Polski. Zapraszamy do lektury naszego zestawienia.

Ile za ubezpieczenie OC Citroen C3 z 2012 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Doświadczony kierowca z naszego wyliczenia ma 38 lat, prawo jazdy dostał 18 lat temu. W ciągu ostatnich siedmiu lat nie spowodował żadnej szkody, zatem przysługuje mu maksymalna zniżka na OC. Samochodem jeździ do pracy, codziennie odwozi dwoje dzieci do szkoły, z rodziną wyjeżdża na wakacje. Jego samochód to Citroen C3 z silnikiem 1.4 w benzynie z 2012 roku.

Według naszych wyliczeń, najniższą stawkę OC ubezpieczyciele oferują mieszkańcowi Tomaszowa Lubelskiego. Najwięcej zapłaci kierowca z Koszalina.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Koszalin482 złAXA Direct
Łomża453 złAXA Direct
Starachowice438 złAXA Direct
Tomaszów Lubelski382 złAXA Direct

Inne oferty ubezpieczenia OC Citroen C3 z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Koszalina:

Przykładowe stawki ubezpieczenia OC Citroen C3 z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Łomży:

Ile za ubezpieczenie OC Citroen C3 z 2012 roku zapłaci młody kierowca?

Jedno jest pewne. Młody kierowca zawsze zapłaci za OC swojego samochodu dużo więcej niż doświadczony. Dlaczego? Cóż, to właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków na polskich drogach. Młodzieńcza brawura bywa zgubna.

Nasz młody kierowca nie ma żyłki rajdowca, ale i tak zapłaci słono za OC. Gdzie szukać oszczędności? Po pierwsze, korzystać z kalkulatora OC Mfind.pl, który szybko i sprawnie wyliczy dla nas najtańsze ubezpieczenie. Po drugie, poczytać w Akademii Mfind o sprawdzonych sposobach na obniżenie OC https://www.mfind.pl/akademia/abc-zakupu/oc-mlodego-kierowcy/.

Nasz kierowca to singielka, rocznik 93, która prawo jazdy ma od pięciu lat. Jej samochód to Citroen C3 z 2012 roku. Jeździ nim głównie po mieście, ale także za miasto.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Koszalin838 złAXA Direct
Łomża815 złAXA Direct
Starachowice779 złAXA Direct
Tomaszów Lubelski722 złAXA Direct

Inne oferty ubezpieczenia OC Citroen C3 z 2012 roku dla młodego kierowcy ze Starachowic:

 

Przykładowe stawki ubezpieczenia OC Citroen C3 z 2012 roku dla młodego kierowcy z Tomaszowa Lubelskiego: