BMW 5 – modele, generacje, historia
Modele pierwszej generacji BMW serii 5 produkowane były w latach 1972 – 1981. Następcą E12 był model E28 produkowany od 1981 do 1988 roku. E34 to generacja, która nie schodziła z taśm produkcyjnych w latach 1988-1997, z kolei BMW 5 E39 produkowany był w latach 1995-2004.
BMW 5 kolejnych generacji to samochody wciąż dostępne na rynku i trzymające się całkiem nieźle. E60 produkowany w latach 2003-2010 cieszy się niezmiennym zainteresowaniem kupujących. F10-F11 (2010-2017) oraz G30-G31 (2016-teraz) to z kolei „świeżynki”. Siódma generacja jest o 100 kg lżejsza od swojej poprzedniczki, dostępna jedynie w wersji sedan oraz kombi. Szósta generacja nawiązuje za to stylistycznie do tradycyjnego designu BMW. Projektantem odpowiedzialnym za BMW serii 5 szóstej generacji był Adrian van Hooydonk, szef designerów marki, jednak duży udział w pracach nad stworzeniem auta miał też Polak, Jacek Frohlich.
BMW Serii 5 jest limuzyną należącą do klasy średniej wyższej i segmentu E. Na początku samochody występowały jedynie w wersji z nadwoziem typu sedan. Dopiero w 1991 roku zaprezentowano model w wersji kombi (Touring), a w 2009 roku pojawił się 5-drzwiowy fastback.
Moc silników Serii 5 sięga 560 KM, a maksymalna prędkość poszczególnych wersji tego modelu może wynosić 200–250 km/h. Do wyboru mamy wersje z silnikiem benzynowym, dieslem lub łączące benzynę i napęd elektryczny. Spalanie aut z silnikiem diesla kształtuje się w granicach 6–10 l/100 km, z kolei używane auta korzystające z silnika benzynowego mogą palić nawet 12 l/100 km.
BMW 5 – opinie, wady i zalety
Auta BMW Serii 5 cieszą się opinią sprawnych, bezawaryjnych, w zasadzie niezawodnych. Jednak BMW serii 5 to tylko samochód i tutaj także zdarzają się usterki. W serii E39 najczęstsze awarie dotyczyły pompy wtryskowej, układu chłodzenia oraz amortyzatorów. Ogólnie seria 5 miewa problemy z elektryką, która może okazać się wadliwa w przypadku np. radia czy wyświetlacza pokładowego. Często niemieckie auto na polskich drogach oznacza problemy. Tak i tutaj w BMW 5 uszkodzeniom mogą ulegać wahacze, łączniki stabilizatora i przeguby półosi napędowych.
BMW Serii 5 jest autem dość drogim w utrzymaniu i w zależności od wersji silnika może sporo palić. Na plus oczywiście design, dostęp do nowoczesnych funkcji, komfort prowadzenia i bardzo dobre osiągi.
BMW 5 – cena
Najtańsze samochody BMW Serii 5 znajdziemy w cenach od ok. 25 000 (rocznik 2001), natomiast najświeższe używane modele mogą kosztować nawet do 460 000 zł.
BMW 5 – ubezpieczenie
Nasze zestawienie przygotowaliśmy za pomocą porównywarki ubezpieczeń mfind. Ile zatem za OC BMW serii 5 zapłaci doświadczony kierowca, który prawo jazdy ma od kilkunastu lat i za bezszkodową jazdę przysługuje mu 60% zniżek, a do tego regularnie wozi rodzinę? Zależy, gdzie mieszka. Ubezpieczyciele analizują statystyki wypadków w poszczególnych miastach i tam, gdzie ryzyko stłuczki jest wyższe, OC jest droższe. Wysokość składki OC zależy także od wieku samochodu.
Oto zestawienie cen polis OC dla modelu E60 z 2006 roku.
Miasto | Wysokość składki OC | U kogo najtaniej |
Zakopane | 526 zł | AXA Direct |
Olsztyn | 569 zł | AXA Direct |
Kąty Bystrzyckie | 624 zł | AXA Direct |
Gorzów Wielkopolski | 592 zł | AXA Direct |
Inne propozycje ubezpieczenia OC dla doświadczonego kierowcy z Zakopanego:
Pozostałe oferty OC BMW E60 z 2006 roku dla doświadczonego kierowcy z Olsztyna:
A co, jeśli BMW E60 ma zamiar kupić młody, niedoświadczony kierowca? Niestety zapłaci nieco więcej za ubezpieczenie OC. Nasz młody kierowca jest singlem, prawo jazdy ma od czterech lat, przysługuje mu 20% zniżki. Samochodem jeździ do pracy i wyjeżdża na weekendy. Ile zapłaci za ubezpieczenie OC?
Miasto | Wysokość składki OC | U kogo najtaniej |
Zakopane | 1582 zł | Ergo Hestia |
Olsztyn | 1763 zł | AXA Direct |
Kąty Bystrzyckie | 1842 zł | Ergo Hestia |
Gorzów Wielkopolski | 1705 zł | Ergo Hestia |
Inne oferty OC BMW E60 z 2006 roku dla młodego kierowcy z Gorzowa Wielkopolskiego:
Inne oferty OC dla kierowcy z Kątów Bystrzyckich:
Podsumowanie
- BMW serii 5 to limuzyna klasy średniej z segmentu E - nowe generacje wciąż są produkowane i łatwo dostępne na rynku.
- Za ubezpieczenie OC BMW E60 z 2006 roku doświadczony kierowca zapłaci od 526 zł w Zakopanem do 626 zł w Kątach Bystrzyckich.
- Za polisę OC BMW E60 z 2006 roku młody kierowca zapłaci od 1582 zł w Zakopanem do 1842 zł w Kątach Bystrzyckich.
Autor artykułu: Małgorzata Dawid
Redaktor naczelna, content manager i specjalista ds. marketingu sieciowego z 10- letnim doświadczeniem w branży internetowej. Tworzy treści na strony internetowe, prowadzi bloga, pisze do prasy i doradza w zakresie social media.
Dodaj komentarz