BMW 3 E90 – modele, generacje, historia

BMW serii 3 E90 to samochód produkowany w latach 2005-2011, największy spośród wszystkich propozycji w rodzinie „trójki”. Choć stylistycznie auto mocno nawiązuje do swojego poprzednika, to jest to z pewnością propozycja bardziej dynamiczna i agresywna. W 2006 roku E90 został nagrodzony prestiżowym tytułem Światowego Samochodu Roku, co w zestawieniu z innymi otrzymanymi wyróżnieniami wyraźnie podkreśla popularność auta.

E90 dostępne było w kilku wersjach nadwozia, tj. E90 to sedan, natomiast E91 to combi, E92 – coupe, a E93 – kabriolet. W kwestii dostępnych silników oferta jest jeszcze mocniej zróżnicowana. BMW serii 3 E90 można nabyć w wersji z silnikiem benzynowym 4, 6 i 8- cylindrowym. 4-cylindrowe jednostki 1.2 i 2.0, natomiast 6-cylindrowe 2.0 i 3.0. Modele z silnikiem Diesla to przede wszystkim bazowe wersje z jednostkami 4-cylindrowymi o pojemności 1995 cm3, oznaczone odpowiednio 316d, 318d, 320d. Z kolei 6- cylindrowe Diesle to pojemność 2993 cm3 i kolejne oznaczenia 325d, 330d, 335d. Za najtrwalsze jednostki benzynowe uważa się R4 2.0 oraz R6 2.5 wyprodukowane przed 2007 rokiem. Tutaj niestety szeroka gama oferty silnikowej nie idzie w parze z niezawodnością jednostek. Silniki BMW 3 E90 w wielu wersjach mają opinię awaryjnych.

BMW 3 E90 – opinie, wady i zalety

Wśród najczęściej wymienianych zalet BMW 3 E90 wymienia się przede wszystkim atrakcyjny design i jakość wykończenia, bardzo dobre właściwości jezdne, szeroki wybór jednostek napędowych, a także sam komfort podróżowania samochodem (wygodne fotele, funkcjonalność). Lista wad samochodu nie jest szczególnie długa. Na minus z pewnością zapiszemy awaryjne silniki 2.0d, niewiele przestrzeni w kabinie i bagażniku, brak napędu 4×4.

BMW 3 E90 – cena

Za najtańsze BMW serii 3 E90 zapłacimy ok. 15 tys. złotych. Warto jednak sięgać po egzemplarze nieco droższe, których cena plasuje się w przedziale 20-24 tys. złotych. Takie propozycje będą z pewnością bardziej zadbane i nie będą wymagały natychmiastowej naprawy. Dodatkowo, tutaj mamy szansę na 6- cylindrową jednostkę napędową (zarówno w wersji benzynowej, jak i diesla). Najrzadsze a zatem i najdroższe w ofercie są modele coupe oraz kabriolety. Ich cena to ok. 80 tys zł.

BMW 3 – ubezpieczenie

W naszym wyliczeniu składki OC, którą musi zapłacić kierowca BMW, wzięliśmy pod uwagę chętnie kupowany model BMW E90 320d sedan z 2005 roku o mocy 163 KM. Przeprowadziliśmy analizę dla dwóch kierowców, doświadczonego i młodego oraz dla czterech polskich miast średniej wielkości, są to bowiem istotne czynniki przy obliczaniu wysokości składki OC. Doświadczenie za kierownicą przynosi korzyści w postaci zniżek za bezszkodową jazdę, a im mniej wypadków zdarza się w naszym mieście, tym mniej zapłacimy za ubezpieczenie OC. Duże znaczenie ma także marka i model samochodu – im mocniejszy silnik, tym większa skłonność kierowcy do brawury, która nader często jest przyczyną wypadków. Nic dziwnego, że stawka ubezpieczenia BMW jest znacznie wyższa niż np. Fiata Pandy.

Nasz pierwszy kierowca to doświadczony za kierownicą mężczyzna lat 45, który ma prawo jazdy od dwudziestu lat, 60% zniżki, przejeżdża około 4000 km rocznie. Żonaty, ojciec dwójki dzieci, które podwozi do szkoły. Z rodziną wyjeżdża na weekendy i wakacje.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin770 złLINK4
Władysławowo808 złLINK4
Kalety670 złLINK4
Zielona Góra785 złLINK4

Inne propozycje dla kierowcy z Lublina:

doswiadczony kierowca BMW E90 Lublin - kalkulacja

Nasz drugi kierowca to młody człowiek, kawaler lat 27, posiadacz prawa jazdy od lat pięciu, który uzyskał zniżkę 20%. Używa samochodu na dojazdy do pracy i na weekendy, przejeżdża około 6500 km rocznie.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin1660 złYou Can Drive ERGO Hestia
Władysławowo1537 złYou Can Drive ERGO Hestia
Kalety1394 złYou Can Drive ERGO Hestia
Zielona Góra1784 złYou Can Drive ERGO Hestia

Inne propozycje ubezpieczenia OC dla młodego kierowcy z Zielonej Góry:

mlody kierowca kierowca BMW E90 Zielona Gora - kalkulacja