Audi A5 – modele, generacje, historia

Audi A5 to samochód z segmentu coupe klasy średniej, choć do oferty producenta dołączyły także inne wersje nadwoziowe. Produkcja „piątki” rozpoczęła się w 2007 roku i trwa do dzisiaj. Sam debiut nastąpił podczas Targów Motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2007. Wówczas za wygląd Audi A5 pierwszej generacji odpowiadał Walter de Silva. Z kolei pod względem technologicznym „piątka” bazowała na Audi A4 czwartej generacji.

Audi A5 I (8T, 2007-2016) na początku dostępne było w sprzedaży jedynie w wersji coupe (w tym mocniejsza odmiana S5 oraz najmocniejsza RS5). Później do modelu dołączyła wersja pięciodrzwiowa Sportback oraz Cabriolet. Warto podkreślić, że Audi A5 Sportback było pierwszym w historii niemieckiego koncernu modelem o nadwoziu pięciodrzwiowego liftbacka.

Audi A5 II (8W6, 2016-teraz) zadebiutowało podczas wystawy samochodowej w Paryżu. Na początku zaprezentowano jedynie wersję A5 Coupe oraz A5 Cabrio, krótko później także pięciodrzwiową wersję Sportback. Audi A5 drugiej generacji również bazowało na technologii A4. Zasadniczą różnicę zrobiła jednak stylistyka auta. Auto ma piękne, dynamiczne linie nadwozia. Jego sportowy charakter podkreślają boczne szyby bez ramek okiennych oraz linia dachu schodząca z tyłu bardzo nisko.

Wnętrze to przede wszystkim eleganckie wykończenie i materiały wysokiej jakości. Bagażnik w obu wersjach ma zaskakująco przyzwoitą pojemność. Z kolei standardowe wyposażenie Audi A5 obejmuje m.in. elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, spryskiwacze z ogrzewanymi dyszami, światła przeciwmgłowe z przodu, elektrycznie regulowane przednie szyby, klimatyzację automatyczną, immobiliser.

Audi A5 – dostępne silniki

Audi A5 to prawdziwie dynamiczny i piekielnie silny samochód. Wybór silników jest ogromny, a ich pojemność spora. Gama jednostek benzynowych w Audi A5 zaczyna się od R4 1,8 TFSI o mocy 160 lub 170 KM. Popularne są silniki R4 2,0 TFSI (180–211 KM), a potem zaczynają się naprawdę poważne pojemności – V6 3,0 TFSI (272 KM), V6 3,0 TFSI (333 KM) w wersji S5 oraz V6 3,2 FSI (265 KM). I wreszcie prawdziwy silnik wyścigowy czyli V8 4,2 FSI (354–450 KM), który znajduje się pod maską wersji S5 i RS5. Z kolei silniki diesla to: R4 2,0 TDI CR o mocy 136, 143, 170 oraz 177 KM, V6 2,7 TDI CR (190 KM) i V6 3,0 TDI CR (240 KM). Większość silników Audi A5 ma doskonałe przyspieszenie, ale oczywiste jest, że większe pojemności są paliwożerne.

Audi A5 – opinie, wady i zalety

Audi A5 cieszy oko i sprawia frajdę. Jazda ze słynnym napędem quattro, wiatrem we włosach w kabriolecie, czy po prostu poczucie mocy sprawiają, że niektóre osoby zakochują się bezwarunkowo. Nieważna jest słaba praktyczność tego samochodu. Ma być sportowo, fantazyjnie i szybko. Audi A5 nie jest ani rodzinne, ani miejskie. Dlatego trafia do wąskiej grupy młodych klientów o określonych preferencjach. Co istotne, w aucie można czuć się naprawdę bezpiecznie, bo Audi A5 dostało 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Audi jest raczej bezawaryjne, ale właściciel musi zwracać uwagę na zawieszenie – trochę zbyt delikatne jak na polskie drogi – i na psującą się automatyczną skrzynię Multitronic. Na początku produkcji słabym punktem były silniki, ale ich awaryjność wyeliminowano. W samochodzie może wysiąść też coś z elektroniki, dotyczy to zwłaszcza multimediów.

Audi A5 – cena

Ile musimy zapłacić za Audi A5 8T? W zależności od rocznika, przebiegu, silnika i ogólnego stanu auta, jego cena kształtuje się od 16 800 zł do 125 000 zł za model z 2016 roku. Z kolei ceny Audi A5 drugiej generacji rozpoczynają się od 89 900 zł. Za roczne auto w wersji Sportback i silnikiem o mocy 245 KM musimy zapłacić 274 088 zł.

Audi A5 – ubezpieczenie

Ubezpieczenie OC bywa kosztowne. Zwłaszcza w przypadku dużej pojemności silników, jakie można znaleźć pod maską Audi A5. Jak zatem znaleźć najtańszą dostępną na rynku polisę? Najprościej korzystając online z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl.

Aby zobaczyć, jak to wygląda w praktyce, wyliczyliśmy ceny polis dla doświadczonego i młodego właściciela Audi A5 z różnych części kraju. Oto, ile zapłaci za OC kierowca mieszkający w Ciężkowicach w Małopolsce, Górowie Iławieckim na Warmii, w Łodzi oraz w Chorzowie.

Ile za OC Audi A5 z 2011 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca, ojciec rodziny, ma prawo jazdy od 18 lat. Codziennie wozi dzieci do szkoły i przedszkola. Jeździ bezszkodowo, to znaczy, że w ciągu ostatnich siedmiu lat nie spowodował żadnej stłuczki, wypadku ani kolizji. Stąd 60% zniżki na OC. Jego samochód to Audi A5 z silnikiem 1.8 z 2011 roku.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Ciężkowice450 złmtu24.pl
Górowo Iławieckie498 złmtu24.pl
Łódź740 złLINK4
Chorzów618 złLINK4

Pozostałe propozycje ubezpieczenia OC Audi A5 z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Górowa Iławieckiego:

Inne propozycje ubezpieczenia OC Audi A5 z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Chorzowa:

Ile za OC Audi A5 z 2011 roku zapłaci młody kierowca?

Nasz młody kierowca jest singielką, ma 25 lat i prawo jazdy od czterech. Wypracowała sobie 20% zniżki. Ile zapłaci za OC Audi A5 z 2011 roku z silnikiem 1.8 w poszczególnych miastach? Sprawdźmy.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Ciężkowice789 złmtu24.pl
Górowo Iławieckie914 złmtu24.pl
Łódź1407 złYou Can Drive Ergo Hestia
Chorzów1146 złmtu24.pl

Inne propozycje ubezpieczenia OC Audi A5 z 2011 roku dla młodego kierowcy z Ciężkowic:

Pozostałe oferty ubezpieczenia OC Audi A5 z 2011 roku dla młodego kierowcy z Łodzi: