Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

Najbardziej zakorkowane polskie miasta. Wrocław „stolicą” korków!

Najbardziej zakorkowane polskie miasta. Wrocław
mfind.pl

Korki – zmora każdego dojeżdżającego do pracy mieszkańca większych miast lub ich peryferii. Godziny szczytu – czas, w którym możesz gruntownie przemyśleć swoje życie, jednocześnie tracąc minuty i złotówki w ogonku aut. Cierpliwość wrocławskich kierowców jest wystawiana na największą próbę. Najbardziej zakorkowane polskie miasta to jednocześnie te, w których jest najwięcej wypadków, a ceny ubezpieczenia OC są najwyższe.

Godziny szczytu i wąskie gardła – ile czasu tracimy w korkach?

Deloitte z pomocą Targeo.pl zmierzyło prędkość przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg w dni powszednie w godzinach od 6.00 do 20.00 w październiku 2015 roku (przyjęto, że ten miesiąc jest najbardziej miarodajny pod względem natężenia ruchu), ze szczególnym uwzględnieniem godzin szczytu, to znaczy 7.30 – 9.30 oraz 15.00 – 18.00. W ten sposób ustalono średnie opóźnienie spowodowane zatorami w konkretnych przedziałach czasowych w siedmiu polskich miastach – w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Łodzi i Katowicach. Przykład: opóźnienia spowodowane przez korki w godzinach największego natężenia ruchu w godzinach porannych w Warszawie wyniosły najwięcej prawie 14 minut na 10 km, w Katowicach – około 8 minut.

Najbardziej szokujące liczby krystalizują się jednak po podsumowaniu opóźnień w skali miesiąca:

Miesięczne opóźnienia spowodowane przez korki
w godzinach szczytu w 2015 roku
miastoopóźnienie
Wrocław8 godz. 52 min
Kraków8 godz. 36 min
Warszawa8 godz. 12 min
Poznań8 godz. 09 min
Łódź6 godz.
Gdańsk5 godz.
Katowice4 godz. 57 min

Dane: Deloitte, Targeo.pl, Raport o korkach w 7 największych miastach Polski, marzec 2016 r.

Do natężenia korków w dużych miastach przyczyniają się tak zwane wąskie gardła, czyli odcinki systemu komunikacyjnego o długości co najmniej 500 metrów, na których łączny czas utrudnień w porannym i popołudniowym szczycie wynosi minimum 1,5 godziny dziennie a prędkość przejazdu nie przekracza 10 km/h.

Najbardziej problematycznym wąskim gardłem w Warszawie jest ulica Świętokrzyska/ Tamka na odcinku Marszałkowskiej w stronę Kruczkowskiego (długość: 1367 m, średnie opóźnienie; 15,5 min, średnia prędkość: 4,5 km/h, największe utrudnienia w godzinach 15.00 – 18.00).

Dla Krakowa jest to ulica Dietla/Grzegórzecka w stronę Ronda Grzegórzeckiego (długość: 1604 m, średnie opóźnienie: 13,4 min, średnia prędkość: 5,8 km/h, duże utrudnienia zarówno w godzinach porannych, jak i popołudniowych).

W niechlubnym rankingu Top3 najwolniejszych odcinków dróg w Polsce znalazły się drogi Wrocławia, Warszawy i Łodzi.

najwolniejsze-odcinki-drog-deloitte

Źródło: Deloitte, Targeo.pl, Raport o korkach w 7 największych miastach Polski, marzec 2016 r.

Nic za darmo – ile pieniędzy tracimy w korkach?

Osoba pracująca, poruszająca się Fiatem Panda z silnikiem benzynowym o pojemności 1,1 litra, stojąc w korkach jest narażona na koszty, które można oszacować w oparciu o średnie wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w poszczególnych miastach oraz średnią roczną cenę benzyny. Tym sposobem obliczono, że osoby podróżujące do i z pracy transportem indywidualnym łącznie w siedmiu miastach straciły stojąc w korkach w 2015 roku 3,8 mld zł (321 mln zł miesięcznie, czyli 14, 6 mln zł dziennie). Kierowcę z Warszawy korki kosztowały 335 zł miesięcznie, kierowcę z Poznania – 282 zł, kierowcę z Gdańska – 187 zł.

Roczny koszt stania w korkach w przeliczeniu na kierowcę
w 2015 r.
miastokoszt
Warszawa3 976 zł
Wrocław3 549 zł
Kraków3 430 zł
Poznań3 350 zł
Katowice2 317 zł
Gdańsk2 223 zł
Łódź2 187 zł

Dane: Deloitte, Targeo.pl, Raport o korkach w 7 największych miastach Polski, marzec 2016 r.

Gdy zestawimy te dane ze średnimi wynagrodzeniami w każdym z miast, okaże się, że najwyższy relatywnie koszt korków ponoszą Wrocławianie – aż 81 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia rocznie.

Wrocław – zakorkowany, drogi i niebezpieczny

Kierowcy z miasta nad Odrą nie nie mają powodów do zadowolenia: nie dość że poruszają się (powoli) po najbardziej zakorkowanym mieście, to w dodatku z raportu mfind o cenach ubezpieczenia OC w miastach wojewódzkich wynika, że średnio najwięcej w Polsce płacą za OC. Również w statystykach wypadków drogowych w poszczególnych miastach Wrocław jest na wysokiej, czwartej pozycji. Na drogach stolicy Wielkopolski i powiatu wrocławskiego w 2014 roku zginęło 41 osób.

Czytaj także: Gdzie kupisz najtańsze OC w 2016 roku? [RAPORT]

Czytaj także: Wypadki drogowe w polskich miastach w 2014 roku. W Łodzi znowu najniebezpieczniej! [RAPORT]

Podsumowanie

  • Mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Poznania miesięcznie tracą na stanie w korkach ponad 8 godzin.
  • Najgorzej w tym zestawieniu wypada Wrocław, gdzie kierowcy spędzają w korkach średnio prawie 9 godzin w miesiącu.
  • W niechlubnym rankingu Top3 najwolniejszych odcinków dróg w Polsce znalazły się drogi Wrocławia, Warszawy i Łodzi.
  • Mieszkańcy 7 miast uwzględnionych w raporcie Deloitte stracili stojąc w korkach w 2015 roku łącznie aż 3,8 mld zł.
  • Najwyższy relatywnie koszt korków ponoszą Wrocławianie – aż 81 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia rocznie.

Moją pracą jest zarządzanie, planowanie i dbanie o kontakt z klientem. W swoich czterech kątach piszę, czytam i gram na konsoli, a w większych przestrzeniach pływam i jeżdżę na łyżwach. Ale ponad wszystko jestem kinomaniakiem.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
wpDiscuz