Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

Ubezpieczyciel nie płaci. Jak nie iść do sądu a dostać odszkodowanie?

Ubezpieczyciel nie płaci. Jak nie iść do sądu a dostać odszkodowanie?
mfind.pl

Ja należę do tych szczęśliwców, którym do tej pory (odpukać!) nie zdarzył się poważny wypadek.  Ale znam wiele narzekań na to, jak ciężko jest dostać solidne odszkodowanie za szkodę z polisy sprawcy. Szczerze mówiąc wydaje mi się, że to przekonanie oparte na stereotypach, albo rozpowszechniane na niezadowolonych z tego, że na wypadku nie zarobili kilku tysięcy na czysto. Ubezpieczenia w Polsce działają – odszkodowania raczej są wypłacane. Ale jeśli miałeś pecha i Twój zakład ubezpieczeniowy nie kwapi się do wyłożenia gotówki i wykorzystuje najdrobniejszy szczegół, by zaniżyć wartość szkody, w nieskończoność przeciąga termin wypłaty lub w ogóle jej odmawia, zasłaniając się na przykład tym, że poszkodowany dopuścił się rażącego niedbalstwa, powinieneś przeczytać poniższe.

Wiele osób po otrzymaniu niekorzystnej decyzji zakładu ubezpieczeń, rezygnuje z dalszej walki, bo wychodzi z założenia, że z wielką i bogatą firmą nie wygra. A ja Ci mówię, że może wygrać. Nie poddawaj się.

Odwołanie

Jeśli poczujesz się oszukany i uznasz, że sytuacja jest niedorzeczna, a argumenty ubezpieczyciela absurdalne, możesz odwołać się od jego decyzji.

Pismo w tej sprawie trzeba skierować do zarządu danego towarzystwa ubezpieczeniowego. Powinno zawierać podstawowe dane (m.in. numer szkody  i numer polisy) oraz zastrzeżenia co do podjętej decyzji. W piśmie odwoławczym trzeba wnieść o powtórne rozpatrzenie sprawy. Konieczne są przy tym mocne argumenty, a najlepiej dowody, na przykład niezależna wycena szkód sporządzona przez warsztat samochodowy. To może zadziałać, bo wiele odpowiedzi przychodzi z szablonu, bo likwidatorzy to też ludzie i mogli nie zauważyć czegoś, co świadczy na Twoją korzyść.

Gdy takie odwołanie nie poskutkowało, możesz powołać niezależnego rzeczoznawcę. Najlepiej osobę zrzeszoną w Polskim Związku Motorowym. Jego opinia będzie istotnym argumentem. Jeśli rozstrzygnie rozbieżności na Twoją korzyść, ubezpieczyciel powinien zwrócić zarówno różnicę w wycenach, jak i koszt opinii rzeczoznawcy.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Skarga do Rzecznika Finansowego

Gdy i ten krok nie przyniesie zmiany decyzji, możesz wystosować skargę do Rzecznika Finansowego (wcześniej był to Rzecznik Ubezpieczonych). To instytucja powołana specjalnie do tego celu. Nie może co prawda niczego ubezpieczycielowi nakazać, ale może wystąpić w Twoim imieniu i zażądać wyjaśnień.

Pisemna skarga do Rzecznika powinna zawierać dokładny opis sprawy oraz kopie niezbędnych dokumentów. Jej rozpatrzenia trwa około miesiąca. Kolejnych 30 dni to czas na odpowiedź ubezpieczyciela. W roku 2014 skuteczność interwencji podejmowanych przez Rzecznika wynosiła 28%. Nie jest to może wiele, bo firmy ubezpieczeniowe bardzo bronią swoich decyzji, jednak zawsze jest to jakaś szansa na uzyskanie lepszego odszkodowania. W razie czego dokumentem z interwencji Rzecznika będziesz mógł potem podeprzeć swoje argumenty w sądzie.

Sąd polubowny przy Rzeczniku Finansowym

Spór możesz próbować rozwiązać również w sądzie polubownym działającym przy Rzeczniku Finansowym. Jego decyzje mają taką samą moc prawną, jak wyroki sądów powszechnych, a koszty postępowania są dużo niższe. Jeszcze niedawno na postępowanie polubowne musiało wyrazić zgodę towarzystwo ubezpieczeń – teraz dla instytucji finansowych jest ono obligatoryjne. Taką prokliencką zmianę wprowadziła Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji.

Czytaj także: 30 dni na rozpatrzenie reklamacji – inaczej dostaniesz to, czego chcesz. Nowa ustawa o reklamacjach

Skarga do Komisji Nadzoru Finansowego

Skargę na ubezpieczyciela możesz skierować także do  Komisji Nadzoru Finansowego, która zgodnie z nazwą nadzoruje funkcjonowanie rynku ubezpieczeniowego i w razie stwierdzenia nieprawidłowości może nakazać ubezpieczycielowi dostosowanie się do zaleceń lub nałożyć karę pieniężną. KNF jednak nie podejmie interwencji w Twoim pojedynczym przypadku, lecz może zainteresować się tym, czy stwierdzona przez Ciebie nieprawidłowość nie jest powszechna praktyką danej firmy.

Pamiętaj, że jeśli jesteś poszkodowany w wypadku, nie ma żadnych powodów, żebyś miał za cokolwiek płacić. Należą Ci się pieniądze za wszystkie straty. A co robić, kiedy żadna z tych interwencji nie jest w stanie wpłynąć na decyzję ubezpieczyciela? Pozostaje skierowanie sprawy na drogę sądową.

Czytaj także: KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?

Podsumowanie

  • Napisz odwołanie (reklamację) do firmy ubezpieczeniowej.
  • Jeśli ubezpieczyciel podtrzyma swoje stanowisko, możesz zgłosić skargę do Rzecznika Finansowego.
  • Przy Rzeczniku Finansowym działa też Sąd Polubowny, a ubezpieczyciele mają obowiązek udziału w postępowaniu.
  • Jesli podejrzewasz, że szkodliwe działanie ubezpieczyciela jest jego powszechna praktyką, możesz poskarżyć się do Komisji Nadzoru Finansowego.

Piszę, bo lubię. Nie tylko o ubezpieczeniach, ale o różnych, czasem baaardzo dziwnych rzeczach. Na tym polega moja praca. A w ramach hobby czytam, bo lubię – zwłaszcza internetowe blogi poświęcone designowi, diy, kuchni i modzie.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

7 komentarzy do "Ubezpieczyciel nie płaci. Jak nie iść do sądu a dostać odszkodowanie?"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
Filip Przestarz
Gość

Czy istnieje jakiś ustawowy czas na ustosunkowanie się firmy ubezpieczeniowej/ubezpieczyciela do naszego odwołania? 2 tygodnie, 30 dni? Czy to zależy już od zakładu?

Akademia mfind
Gość

Ubezpieczyciel ma 30 dni na odpowiedź.

Dagmara Deska
Gość

Bardzo przydatny artykuł! W jednym miejscu wymienione zostały instytucje, z pomocy których możemy korzystać w razie kłopotów, a o których przeciętny zjadacz chleba może nie mieć zielonego pojęcia. Szczerze polecam lekturę 🙂

Patryk Morawski
Gość

Jak zwykle kryje się za tym wszystkim zwykła statystyka 🙂

większość osób rezygnuje z dalszej batalii po otrzymaniu negatywnego rozpatrzeniu wniosku. Proszę zwrócić uwagę, że taka procedura odwoływania się, rozpatrywania wniosków nie jest dla zakładu ubezpieczeń darmowa. Cały system należy utrzymać, pracownikom opłacić pensję, dodatkowe koszty (przesyłki listowe itp.). Gdy ktoś odwołuje się od decyzji, ZU już wie, że czeka go dłuższa walka, w tej sytuacji ubezpieczyciel odpuszcza i w zależności od kwoty wypłaca należne pieniądze.

Dagmara
Gość

Polecam [reklama], najlepsi specjaliści w branży, gwarantuja nam stały kontakt z adwokatem, prowadzacym sprawe. Bardzo mi pomogli, gdy po wypadku w pracy, nie chciano wypłacić mi pieniędzy.

Ania
Gość

ja tam jak chodzi o ubezpieczenia do tylko z [reklama] i przynajmniej nie muszę się niczego obawiać bo z nimi zawsze wszystko pyka elegancko

jaaaaa
Gość
Przestrzegam przed PZU! Miałam ubezpieczone mieszkanie w PZU. Po zalaniu mieszkania nie zwrócono mi środków (NIC). Uznano, że rury w ścianie pękły z mojej winy… Przy zakupie oczywiście nikt nie wspomniał o wyjątkach. Miałam mieć ubezpieczone wszystko od wszystkiego, niezależnie od winy. Wykupiłam również opcję dom – czyli fachowcy mieli przyjść i naprawić mi szkodę w mieszkaniu. Po 3 dniach przyszedł i powiedział, że nic nie da się zrobić, szkoda jest za duża i że ktoś się do mnie odezwie. Potem nikt się do mnie nie odzywał, musiałam wydzwaniać i stracić kilka dni urlopu. Przez PZU byłam ponad 1,5 tygodnia… Więcej »
wpDiscuz