OC Skoda Citigo. Do wyboru, do koloru

Koncern Volkswagena, który jest odpowiedzialny za pomysł skonstruowania Skody Citigo, stwierdził, że trzeba zapełnić lukę po wcześniejszym Lupo. W tym celu stworzył płytę podłogową wspólną dla wszystkich swoich marek i dał kierowcom „możliwość” wyboru pomiędzy trzema modelami. Na tej samej płycie powstały więc trojaczki – Skoda Citigo, Volkswagen Up oraz Seat Mii. Tak, by dopieścić miłośnika każdej marki.

Miejskie maleństwa dostępne są w szerokiej, zdecydowanie pozytywnej i ciekawej gamie kolorystycznej. Karoserie w pastelowych odcieniach na pewno mogą skusić kobiety. Ale docelowa grupa klientów czeskiej miniaturki to przede wszystkim młodzi i znacznie starsi kierowcy oraz rodziny, dla których będzie to drugie lub nawet trzecie auto.

OC Skoda Citigo. Narodziny maleństwa

Skoda Citigo należy do segmentu A, czyli najmniejszych dostępnych na rynku samochodów. Auto miało swoją premierę w 2011 roku. Produkowane jest jako najmniejsze auto czeskiego producenta w całej jego historii. Od swoich bliźniaków Citigo różni się przede wszystkim przednimi i tylnymi światłami oraz grillem, który jest także inny w pozostałych modelach Skody.

Co prawda stylistyka samochodu jest bardzo prosta, ale producent poszedł raczej w optymalne zagospodarowanie przestrzeni. I tu ciekawostka – wygląda na to, że do fabryki w Bratysławie tylne drzwi do auta dotarły dopiero rok później i dlatego zapewne wersja pięciodrzwiowa zadebiutowała w roku 2012. Nie jest to jakiś wielki minus, bo z tyłu i tak zmieści się tylko jedna noga pasażera. Do wyboru: lewa lub prawa.

OC Skoda Citigo. Mały, ale sprytny

Ale poważnie mówiąc, drzwi z tyłu jednak bardzo się przydają i sprawiają, że malec jest o wiele bardziej funkcjonalny. Skoda Citigo zdecydowanie należy do aut miejskich. Jeżeli tak jest postrzegana i traktowana, to będzie się z niej bardzo zadowolonym.

Nad wyglądem nie ma się co rozwodzić. Pudełeczko o 1,5-bryłowej formie ma przede wszystkim zapewnić maksymalną ilość miejsca w środku możliwą do uzyskania w tych warunkach. Konstruktorzy dokonali tego przy pomocy szeroko rozstawionych kół. Więc nie ma co marudzić, bo prostota zawsze się sprawdza, zwłaszcza, jeśli idzie w parze z praktycznym podejściem do jazdy. Czego chcieć więcej, skoro maluszek świetnie sobie radzi w miejskiej dżungli, jest sprytny, zwrotny, zrywny i wciśnie się na ciasny parking wszędzie tam, gdzie potężne SUV-y nie mają najmniejszych szans. Jego osiągi zaś są zdecydowanie wystarczające, by koegzystować w środowisku naturalnym ulicy z większymi i mocniejszymi egzemplarzami.

Czytała Krystyna Czubówna…

OC Skoda Citigo. Mały, ale potrafi

Co do wnętrza samochodu to trzeba przyznać, że projekt kabiny jest raczej skromny. Na środku usytuowano panel do sterowania wszystkim, co w aucie jest dostępne włącznie z radiem. Wygląda to dziwnie, jakby ktoś wcisnął tam radio z lat 90- tych z za dużymi przyciskami. Zawsze można to wytłumaczyć próbą dodania do stylistyki jakiegoś elementu retro. Aż korci, żeby przykleić na to naklejkę ze Smurfami.

Z tyłu, jak to zostało już wspomniane, nie zmieści się dużo. Jeżeli wybieramy się w dłuższą trasę, to wtedy niestety podróż nie będzie komfortowa. Na dwutygodniowe wakacje trudno byłoby się do Skody Citigo zapakować. Ale jak na tak małe auto bagażnik ma całkiem rozsądną pojemność 230 l. Z silników dostajemy do wyboru pojemności 1.0 i 1.0. Jak tu się zdecydować?… A nie, jednak w ofercie są 2 benzyniaki o mocy 60 i 75 KM. Nic innego się pod maską nie zmieściło, bo w sumie i po co. To auto do miasta, a nie do ścigania. A takie silniki średnio spalają około 5-5,5 litra na setkę.

OC Skoda Citigo. Przystosowanie do środowiska

Co do przyśpieszenia do setki – jest znośnie, aczkolwiek Chuck Norris pieszo zrobiłby to szybciej. Ale przecież nie jest to cel Skody Citigo. Ona ma po prostu sprawnie poruszać się po mieście. A do tego zawrotne szybkości nie są potrzebne.

Według właścicieli minusem jest działanie skrzyni biegów. Kolejną kiepską sprawą okazuje się wyciszenie, trzeba się więc niestety przyzwyczaić do hałasów z zewnątrz. Jeżeli jednak na co dzień ktoś pracuje jako saper lub przy testowaniu broni na strzelnicy, w Skodzie Citigo będzie całkiem zadowolony z życia. Ale głowa do góry – miejskie autko od Skody na pewno przesłoni te drobne niedociągnięcia swoją zwrotnością, dobrym układem jezdnym, doskonałą widocznością i bardzo korzystną ceną. A te cechy sprawiają, że Citigo, jak sama jej nazwa wskazuje, doskonale radzi sobie w środowisku miejskim.

Jeżeli więc potrzebujesz auta do miasta, nie przewozisz nic i chcesz łatwo zaparkować koło źle postawionego, rozlatującego się BMW na parkingu pod sklepem, to Skoda Citigo jest strzałem w dziesiątkę.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Skoda Citigo?

Ubezpieczenie małego auta z silnikiem akuratnym do przewiezienia z jednego końca miasta na drugi trzech toreb z zakupami nie zrujnuje posiadacza. A jeśli skorzystamy z kalkulatora ubezpieczeń Mfind.pl, możemy być pewni, że nie przepłacimy. Bo i po co? Według ustawy każdy ubezpieczyciel ma obowiązek oferować to samo w ramach polisy OC.

Ile za ubezpieczenie OC Skoda Citigo zapłaci doświadczony kierowca?

Doświadczony kierowca wie, jak trudno jest o miejsce do zaparkowania w mieście. Czy to nowe osiedle na obrzeżach, czy centrum – każdy kawałek parkingu jest na wagę złota. Skoda Citigo zmieści się wszędzie. Nasz kierowca prawo jazdy zdobył kilkanaście lat temu, bezszkodową jazda zasłużył na 60% zniżki. Skodą Citigo jeździ do pracy, po drodze podwożąc dziecko do przedszkola (na tylnym siedzeniu Citigo jest miejsca akurat dla czterolatka), a w drodze powrotnej robi zakupy. Stawka ubezpieczenia OC zależy od miejsca zamieszkania. Im mniejsze miasto, tym lepsza cena. Najwięcej za OC płacą mieszkańcy metropolii: Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia i Krakowa.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin427 złLink4
Olsztyn475 złLink4
Tarnów410 złLink4
Zakopane377 złLink4

Inne oferty ubezpieczenia OC Skoda Citigo z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Lublina:

Przykładowe oferty ubezpieczenia OC Skoda Citigo z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Olsztyna:

Ile za ubezpieczenie OC Skoda Citigo zapłaci młody kierowca?

Młody kierowca to osoba podwyższonego ryzyka. Doskonale wiedzą o tym policjanci – według corocznych raportów o ruchu drogowym, najwięcej wypadków powodują kierowcy w wieku 18-24. Ich brak doświadczenia w połączeniu ze skłonnościami do brawury przynoszą opłakane skutki. Bardzo często są sprawcami wypadków, w których ktoś traci życie.

Nic dziwnego, że młody kierowca zawsze zapłaci za OC dwa razy więcej niż jego doświadczony kolega. W Polsce te kwoty nie są jeszcze porażające, ale np. w Irlandii wielu młodych ludzi po prostu nie stać na opłacenie OC i dlatego nie mają samochodów.

Nasz młody kierowca ma prawo jazdy od czterech lat, wypracował sobie 20% zniżki za bezszkodową jazdę. Samochodem porusza się po mieście, do pracy, na zakupy, do kina. Zatem  ile kosztuje ubezpieczenie samochodu dla młodego kierowcy, jeśli zdecyduje się on na zakup Skody Citigo z 2012 roku?

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin818 złAXA Direct
Olsztyn815 złAXA Direct
Tarnów627 złAXA Direct
Zakopane823 złLink4

Przykładowe oferty ubezpieczenia OC Skoda Citigo z 2012 roku dla młodego kierowcy z Tarnowa:

Inne oferty ubezpieczenia OC Skoda Citigo z 2012 roku dla młodego kierowcy z Zakopanego: