Mazda 3. Japońska historia

Historia japońskiego modelu może nie jest zbyt długa, ale za to intensywna, bo obejmuje aż 4 generacje. To na pewno efekt dążenia producenta do ciągłego doskonalenia. Mazda niczym buddyjski mnich wytrwale i regularnie co 5 lat przechodzi na wyższe stopnie wtajemniczenia.

Zacznijmy od nowicjusza, czyli I generacji. Mazda 3 czyli samochód osobowy klasy kompaktowej segmentu C pojawił się na rynku w 2003 roku jako następca Mazdy 323. W 2008 roku Mazda 3 przeszła przemianę i zadebiutowała jako II generacja.

Kolejny etap doskonalenia czyli III generacja obejmował lata 2013 – 2018. W czasie jego trwania nasz model osiągnął nowy duchowy wymiar – pojawiły się wersja na gaz ziemny oraz wersja hybrydowa.

I wreszcie w 2018 roku Mazda 3 przeobraziła się w IV generację, a wewnętrzna przemiana naszego Japończyka skutkuje wprowadzeniem nowego silnika Skyactiv X.

Mazda 3 – stylistyka

Trzeba zacząć od tego, że żadna z poprzednich trzech generacji Mazdy 3 nie opatrzyła się ani nie zestarzała. Każda wygląda interesująco i sprawia dynamiczne, sportowe wrażenie. Chociaż najnowsza powala muskularną sylwetką i drapieżną maską, to poprzednie wcale nie ustępują jej urodą. II generacja dość często widywana na naszych ulicach to zgrabne i nie tak groźne z wyglądu auto. Przód z uśmiechniętym grillem, wąskimi światłami i dużymi wlotami powietrza sprawia sympatyczne wrażenie. Sylwetka jest interesująca również z tyłu. Przez jego środek biegnie linia, która wygląda, jak załamanie na łodzi i jakby auto, nawet stojąc, posuwało się do przodu. Po obu stronach znajdują się wyraziste, skośne lampy.

Całości tej aerodynamicznej konstrukcji dopełniają ciekawe przetłoczeni oraz wystający nad tylną szybę daszek. Czyli zdecydowanie nie wieje nudą. W 2011 model przeszedł facelifting, ale zmiany okazały się czysto kosmetyczne. A co najlepsze, ta sportowa sylwetka sprawia, że zmniejszony opór powietrza wpływa na niższe zużycie paliwa. Jest atrakcyjnie i taniej.

Mazda 3 – wnętrze samochodu

Patrząc na dynamiczną sylwetkę auta, możemy się spodziewać ciasnej sportowej kabiny dla dwóch osób z przodu. Tymczasem Mazda 3 bardzo pozytywnie zaskakuje. Dzięki szerokiemu rozstawowi osi w środku komfortowo podróżuje 5 osób. Miejsca nie brakuje, a wygodne fotele z dużą możliwością regulacji czynią jazdę jeszcze przyjemniejszą.

Dla wszystkich przygotowano spore i łatwo dostępne schowki i uchwyty na napoje. Deska rozdzielcza ma elegancki wygląd, a wnętrze wykonane jest w większości z materiałów wysokiej jakości.

Kokpit Mazdy 3 jest funkcjonalny, poszczególne jego elementy łatwo odnajdujemy podczas jazdy. Szczególnie pozytywne wrażenie robią zegary osłonięte przez głębokie metalowe brzegi. W II generacji pojawił się też czytelny wyświetlacz wielofunkcyjny. Również kierownica daje możliwość sterowania urządzeniami pokładowymi. Bagażnik modelu ma pojemność 340 litrów w wersji hatchback i 430 w sedanie.

Wyposażenie – Mazda 3

Mazda 3 oferowana była w kilku wersjach wyposażeniowych. W wersji standardowej można było się spodziewać, że auto zadba o nasze bezpieczeństwo. Pozwalały na to systemy ABS z EDB i TSC i 4 poduszki powietrzne. Dzięki temu auto faktycznie jest bezpieczne, o czym świadczy 5 gwiazdek otrzymanych w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Do tego samochód chętnie współpracuje z kierowcą, bo ma elektryczne sterowanie przednich szyb oraz klimatyzację. Jazdę uprzyjemnia radio z CD. Jeśli dla kogoś to mało, może sobie dobrać coś z wyposażenia opcjonalnego. Do dyspozycji ma m.in. system wspomagający parkowanie, nawigację satelitarną, elektryczne sterowanie lusterek, tempomat, podgrzewane przednich foteli oraz komputer pokładowy.

Mazda 3 – silniki

Wybór silników oferowanych przez Mazdę 3 II generacji jest niewielki, bo na polskim rynku pojawiły się tylko 4. Za to trzeba przyznać, że jednostki napędowe w benzynie są nie do zdarcia. Spośród nich można wybrać trzy. Najsłabszy silnik ma pojemność 1.6 i moc 105 KM. Większe silniki to 2.0 w dwóch wariantach mocy w okolicy 150 KM. Jeden z nich pracuje ze zwykłą skrzynią biegów, a drugi na automacie i jest nieco mniej dynamiczny.

Kto chce Mazdę 3 z dieslem, znajdzie pod maską silnik produkcji koncernu PSA. Jest to jednostka 1.6 o mocy 115 KM z common railem. W przypadku Mazdy 3 wybór jednostki napędowej silnie wiąże się z ceną samochodu, ponieważ auto z silnikiem wysokoprężnym jest droższe o ponad 10 tysięcy. Dlatego warto dobrze zastanowić się nad swoją decyzją.

Mazda 3 – opinie

Może rozpoczniemy od narzekania. Przede wszystkim można je usłyszeć od osób, które mają w swoich egzemplarzach system i-Stop, który okazuje się mułowaty i sprawia wrażenie, jakby się musiał zastanowić, czy ruszyć. Do tego ulubiony temat mazdowiczów, czyli rdza czająca się na ich piękne samochody. Faktycznie ruda psotnica upodobała sobie tę markę, ale tylko w przypadku niewłaściwego serwisowania. Jeśli dbamy o auto, pozostanie nietknięte.

I jeszcze jedno – Japończycy nie przewidzieli stanu polskich dróg, dlatego twarde zawieszenie daje o sobie znać na dziurach. Za to w innych przypadkach Mazdą 3 jeździ się po prostu doskonale. Jest dynamiczna i posłuszna. Do jej największych zalet można zaliczyć też bezawaryjność. Akurat ta cecha w przypadku Mazdy jest niemal legendarna. Warto też zwrócić uwagę na niezły poziom wyposażenia. Ale właściwie po co to wszystko wymieniać? Przecież Mazdę 3 widzimy, zakochujemy się w jej wyglądzie i po prostu musimy ją mieć. Wystarczy w przypadku II generacji mieć do dyspozycji od 24 do 40 tysięcy złotych.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Mazda 3?

Co roku na każdego właściciela pojazdu mechanicznego nadchodzi moment opłacenia obowiązkowej składki ubezpieczenia OC. Nawet dla zakochanego w swojej Mazdzie 3 kierowcy będzie to trudny moment i spory wydatek. W jaki sposób można sprawić, by koszty były jak najniższe? Otóż najlepiej skorzystać online z porównywarki ubezpieczeń mfind.pl.

Dzięki niej dowiemy się, ile zapłaci za OC doświadczony i dla porównania początkujący kierowca. Poznajmy więc oferty dla użytkowników Mazdy 3 z miejscowości: Rokietnica na Podkarpaciu, Bisztynek w województwie warmińsko-mazurskim, Biały Bór w województwie zachodniopomorskim oraz dolnośląski Złoty Stok.

Ile za OC Mazda 3 z 2011 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz doświadczony kierowca ma prawo jazdy od 18 lat. Za bezszkodową jazdę przysługuje mu 60% zniżki. Regularnie od ponad dekady opłaca OC. Ma dwójkę dzieci, które codziennie odwozi do szkoły, a to jest najlepsza gwarancja, że jeździ ostrożnie i przewidująco.

MiejscowośćStawka OCU kogo najtaniej?
Biały Bór 455 złLink4
Bisztynek448 złLink4
Rokietnica411 złLink4
Złoty Stok501 złLink4

Inne oferty OC Mazda 3 z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Białego Boru:

Propozycje OC Mazda 3 z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Bisztynka:

Ile za OC Mazda 3 z 2011 roku zapłaci młody kierowca?

Stylistyka i osiągi auta sprawiają, że Mazdę 3 chętnie wybierają młodzi ludzie. Niestety, kiedy zobaczą cenę polisy przygotowaną dla początkującego kierowcy bez zniżek, na pewno nie uda im się utrzymać wewnętrznego spokoju buddyjskiego mnicha. Dlatego, by odzyskać równowagę psychiczną, warto poszukać oszczędności. W tym celu warto skorzystać z porównywarki mfind.pl. Dzięki niej każdy łatwo znajdzie najlepszą cenę.

Nasz młody kierowca to bezdzietna singielka, która prawo jazdy ma piąty rok, a za bezszkodową jazdę przysługuje jej 20% zniżki na OC.

MiejscowośćStawka OCU kogo najtaniej
Biały Bór 857 złLink4
Bisztynek842 złLink4
Rokietnica760 złLink4
Złoty Stok958 złLink4

Pozostałe oferty OC Mazda 3 z 2011 roku dla młodego kierowcy z Rokietnicy:

Inne propozycje OC Mazda 3 z 2011 roku dla młodego kierowcy ze Złotego Stoku: