Jeśli jeździsz bez OC w Polsce, w przypadku kontroli policyjnej narażasz się po pierwsze na 50 zł mandatu. Po drugie zaś jeśli policjant nie potwierdzi, że masz ubezpieczenie, powiadamia o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który nakłada na ciebie karę finansową (oprócz niej jesteś oczywiście zobowiązany do kupna polisy OC).

Kara może być nałożona także bez kontroli policyjnej, ponieważ UFG korzysta z pomocy tzw. „wirtualnego policjanta”, który przy pomocy specjalistycznej bazy zbiera informacje o zarejestrowanych, ale nie posiadających ubezpieczenia pojazdach. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj. 

Ile wynosi kara za brak OC?

Jej wysokość jest uzależniona od:

  • długości przerwy w ubezpieczeniu OC (im jest dłuższa, tym więcej zapłacisz)
  • rodzaju pojazdu (najmniej zapłacą właściciele motocykli, najwięcej – autobusów czy samochodów ciężarowych).

Wysokość kary zmienia się co rok. O tym, ile wynosi ona w 2018 r. pisaliśmy w artykule „Co grozi za brak polisy OC samochodu?” 

Co grozi za brak ubezpieczenia OC w Europie?

Najkrócej można podsumować to przysłowiem „co kraj, to obyczaj”. W niektórych krajach Europy kierujący nie mający OC zostanie obciążony karą finansową, w innych grozić mu może utrata prawa jazdy czy samochodu a nawet kara pozbawienia wolności. Jak wygląda to w poszczególnych krajach Europy? Sprawdziło to Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), które przygotowało raport na temat kar za brak OC w Europie.

Kara finansowa za brak OC

Mandat za brak ubezpieczenia OC możesz dostać od policji w 28 europejskich krajach. Są to m.in. Albania, Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Francja, Hiszpania, Irlandia, Niemcy, Wielka Brytania czy Włochy. Ile może wynieść kara finansowa?

  • w Belgii brak OC może cię kosztować od 600do nawet 6 000 euro
  • w Bułgarii za brak ubezpieczenia OC zapłacisz od 400do 600 lew (recydywa karana jest mandatem w wysokości 2 000 lew)
  • policja czeska może ukarać cię mandatem w wysokości od 5 000 do 40 000 koron
  • duńska policja brak obowiązkowego OC wycenia na 1 000 koron
  • we Francji brak obowiązkowej polisy będzie cię kosztował nawet 3 750 euro. PBUK informuje jednak, że najczęściej stosowaną karą jest unieważnienie prawa jazdy i zakaz ubiegania się o nowe przez 3 lata
  • drogówka w Hiszpanii może nałożyć na ciebie mandat w wysokości od 601 do 3 005 euro. Wysokość kary jest uzależniona od tego: czy samochód w momencie jej nałożenia znajdował się na drodze, czy jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, okresu przez jaki samochód nie był ubezpieczony i od tego czy jest to pierwsza czy kolejna kara
  • w Irlandii za brak OC zapłacisz karę do 5 000 euro
  • w Niemczech wysokość kary finansowej jest uzależniona od miesięcznych zarobków kierowcy, na którego kara jest nakładana. Jej maksymalna kwota to 180 stawek dziennych (stawka dzienna to 1/30 miesięcznych zarobków)
  • brytyjska policja może ukarać cię mandatem w wysokości 300 funtów
  • włoska policja może nałożyć karę wynoszącą od 841 do 3 287 euro. Kara ta może zostać obniżona o 25 proc. jeżeli od wygaśnięcia poprzedniej polisy nie upłynęło więcej niż 15 dni oraz w przypadku kasacji pojazdu w terminie do 30 dni od nieprzedłużenia polisy.

Trzeba pamiętać, że w niektórych krajach kara finansowa łączy (lub może się łączyć) z innymi karami – np. w Wielkiej Brytanii na konto kierowcy trafia jeszcze 6 punktów karnych, zapłaci on też wyższą składkę ubezpieczeniową, a jego samochód może zostać zajęty. Grozi mu też postępowanie sądowe, którego wynikiem może być dodatkowa nielimitowana kara lub odebranie prawa jazdy.

Konfiskata pojazdu za brak OC

Konfiskata lub zajęcie pojazdu – jako dodatkowa kara – jest stosowana w kilku krajach europejskich, m.in. w Albanii (w tym kraju pojazd jest zajmowany do czasu okazania ważnej polisy OC), Belgii, Francjii Irlandii. W Niemczech natomiast konfiskata pojazdu może mieć miejsce jeżeli sprawca jest jego właścicielem i działał umyślnie. W Portugalii kara ta jest stosowana zawsze, niezależnie od pozostałych kar. Z samochodem możesz też rozstać się w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

W Grecji natomiast kierowcy nie mającemu ubezpieczenia OC mogą zostać zabrane na 6 miesięcy tablice rejestracyjne (w przypadku wypadku komunikacyjnego – na 2 lata). Tablice rejestracyjne i/lub dowód rejestracyjny może też zatrzymać policja w Rumunii.

Pozbawienie wolności za brak OC

W sześciu europejskich państwach: w Belgii, na Cyprze, w Grecji, Irlandii, Niemczech czy Luksemburgu, za jazdę bez ubezpieczenia OC możesz trafić do więzienia. Na jak długo?

  • w Belgii na okres od 8 dni do 6 miesięcy
  • na Cyprze– do 1 roku
  • w Grecji– od 2 do 12 miesięcy
  • w Irlandii– do 6 miesięcy
  • w Niemczech– do 1 roku
  • w Luksemburgu– od 8 dni do nawet 3 lat.

Utrata prawa jazdy za brak OC

Z prawem jazdy za brak OC można pożegnać się:

  • na Cyprze
  • we Francji, gdzie możliwe jest zawieszenie prawa jazdy do 3 lat lub unieważnienie prawa jazdy i zakaz ubiegania się o nowe przez 3 lata
  • w Grecji, gdzie możliwe jest odebranie prawa jazdy na 6 miesięcy
  • w Irlandii z kolei sąd może zamiast nałożenia na kierowcę punktów karnych odebrać mu prawo jazdy na 2 lata. Jeśli natomiast kierowca ponownie zostanie złapany na jeździe bez OC i przydarzy mu się to w terminie do 3 lat od poprzedniego wykroczenia, prawo jazdy może mu być zabrane na 4 lata (lub nawet więcej)
  • w Portugalii  prawo jazdy można stracić na okres od 1 miesiąca do 1 roku
  • w Wielkiej Brytanii, gdzie o odebraniu prawa jazdy za jazdę bez OC decyduje sąd.

Punkty karne i droższe ubezpieczenie za brak OC

W porównaniu z pozbawieniem wolności punkty karne czy wyższa składka za ubezpieczenie mogą jawić się jako bardzo mało dotkliwe kary. Punkty karne są doliczane do konta kierującego nie mającego OC w Irlandii (5 punktów, które decyzją sądu mogą być zamienione na odebranie prawa jazdy), na Łotwie (2 punkty) i w Wielkiej Brytanii (6 punktów). Warto dodać, że w Wielkiej Brytanii wystarczy 12 punktów karnych zdobytych w ciągu 3 lat żeby pożegnać się z prawem jazdy, a punkty – w zależności od wagi przewinienia pozostają na koncie kierowcy przez 4 lub 11 lat (!).

W Wielkiej Brytanii kierujący złapany na jeździe bez OC będzie także płacił wyższą składkę za te ubezpieczenie.

Niezależnie od tego czy jeździsz po drogach Polski czy innych krajów europejskich, powinieneś zawsze mieć  ważne ubezpieczenie OC. Jego brak – w najlepszym przypadku może zakończyć się mandatem wystawionym przez funkcjonariusza policji, a w najgorszym – utratą samochodu czy nawet wolności…

Jak widać również, kary za brak OC w Polsce nie są wcale aż tak dotkliwe.

Czy Twoim zdaniem powinny być większe? Jak powinno karać się kierowców, którzy jeżdżą bez ubezpieczenia?