Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

Części oryginalne czy zamienniki, gdy likwidujesz szkodę z OC?

Części oryginalne czy zamienniki, gdy likwidujesz szkodę z OC?
mfind.pl

Swoją wiedzę na temat jakości części zamiennych, zdecydowana większość kierowców czerpie ze spotów telewizyjnych, gdzie najczęściej przedstawiane są kampanie reklamowe stworzone przez producentów samochodów. Zależy im na tym, byśmy wszyscy uwierzyli, że jedynie podzespoły z logo producenta pojazdu są tymi o „najlepszej jakości” i tylko one mogą pozytywnie wpłynąć na nasze bezpieczeństwo. Cała reszta dostępnych na rynki części to tylko „zamienniki”. Efekt? Jak potwierdzają badania, słowo to ma zdecydowanie negatywne konotacje. Kojarzy się nam ono z „bublem”, a nawet „złem koniecznym”. Takie skojarzenia mają swój początek jeszcze w czasach PRL, gdzie części zamienne były zdecydowanie gorszej jakości niż obecnie. Były to produkty wytwarzane rzemieślniczo, a producenci aut osobowych wykorzystują to i utrzymują przeświadczenie o „zamiennikach” jako produktach wciąż odbiegających jakościowo od elementów oryginalnych. Nie zapominajmy jednak, że od tamtej pory minęło już kilka dekad, a producenci aut, nawet ci najwięksi, już dawno nie wytwarzają większości podzespołów swoich samochodów, skupiając się niemal wyłącznie na karoserii i blokach silników.

Ale nie zmieniło się jedno – ceny. Zamienniki wciąż są zdecydowanie tańsze od elementów oryginalnych, co skrzętnie wykorzystują ubezpieczyciele. Często zdarza się, że w kosztorysie naprawy firma ubezpieczeniowa bierze pod uwagę najtańsze części zamienne. Załóżmy, że uszkodzeniu uległ przedni zderzak Forda Focusa. Cena zamiennika to 250 zł, oryginału z ASO – 1000 zł. Co w sytuacji, gdy w kosztorysie pojawi się taki zamiennik? Czy warto, abyś dochodził swoich racji?

Warto! Rzecznik Finansowy, Komisja Nadzoru Finansowego, a nawet Sąd Najwyższy opowiadają się po Twojej stronie. Co takiego mówią?

Skupiają się na tym, że ubezpieczyciel musi brać pod uwagę Twój interes. Jeżeli w samochodzie miałeś zamontowane części oryginalne i uległy one uszkodzeniu, w Twoim interesie będzie naprawa na takich samych częściach. Wtedy auto nie straci na wartości.

A już na pewno nie bierz pod uwagę najtańszych zamienników!

Kiedy części oryginalne?

W razie czego powołaj się na postanowienie Sądu Najwyższego (sygn akt III CZP 85/11) w którym Sąd jasno wskazał sytuacje, w jakich odszkodowanie powinno być ustalane na podstawie nowych, oryginalnych części producenta pojazdu. Sąd twierdzi, że:

ubezpieczyciel nie może odmówić Ci zwrotu kosztów naprawy na oryginałach wtedy, gdy:

1) samochód jest jeszcze objęty gwarancją producenta i w okresie gwarancji był serwisowany w oparciu o części oryginalne bezpośrednio pochodzące od producenta;

2) przemawia za tym szczególny interes poszkodowanego, np.

  1. a) auto nie znajduje się już na gwarancji producenta, ale poszkodowany serwisował go
    w oparciu o części oryginalne, a kontynuacja takiej „historii” może wpłynąć na jego wartość handlową;
  2. b) poszkodowany naprawi samochód z wykorzystaniem części oryginalnych i przedstawi fakturę lub rachunek za naprawę;

Także Komisja Nadzoru Finansowego w swoich wytycznych dla ubezpieczycieli wskazuje kiedy wycena szkody ma zostać sporządzona w oparciu o wartość oryginałów.

Wymienione wyżej sytuacje nie są jedynymi, w których ubezpieczyciel musi stosować w wycenie ceny części oryginalnych. Wszystko zależy od konkretnych okoliczności.

Najłatwiej będzie dla Ciebie, jak zapamiętasz ogólną zasadę – jeśli w aucie miałeś zamontowane oryginały, w kosztorysie naprawy muszą być oryginały.

NIE CHCE CI SIĘ CZYTAĆ? OBEJRZYJ:

Kiedy części nieoryginalne

Ubezpieczyciel ma prawo skalkulować szkodę według cen części nieoryginalnych, jeżeli przed szkodą części oryginalne w Twoim samochodzie były maksymalnie wyeksploatowane i jakościowo znacznie gorsze od zamienników, Nie może brać pod uwagę cen najtańszych zamienników. W wycenie muszą znaleźć się części, które są objęte gwarancją producenta.  

Kiedy najtańsze zamienniki?

Najtańsze zamienniki mogą pojawić się w kosztorysie tylko wtedy, gdy uszkodzeniu uległy tej klasy części.  

Części zamienne – jakie rodzaje wyróżniamy?

Zgodnie z przepisami, na terenie Unii Europejskiej obowiązują specjalne regulacje związane z nazewnictwem części zamiennych. Ściśle określa to rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 461/2010. Tym samym wyróżniamy następujące elementy:

  • OE – Oryginal Equipment, czyli część na pierwszy montaż. Jest to element, w który samochód wyposażony jest w fabryce i trafia do salonu sprzedaży. Taka część posiada logo producenta i można ją kupić w ASO danej marki, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi, choć nie wyprodukował jej producent pojazdu.
  • OEM – Oryginal Equipment Manufacturer, czyli identyczna część niezależnego producenta. Takie elementy powstają na tych samych taśmach montażowych, co elementy OE, ale są dostępne w niezależnych warsztatach i ich opakowanie nie posiada logo producenta samochodu, a producenta części. Co ważne, pomiędzy elementami OE i OEM nie ma różnic technologicznych – pod względem jakości są to te same części.
  • OEQ – Original Equipment Quality, czyli części porównywalnej jakości z oryginałem. Elementy te są wytwarzane najczęściej przez producentów, którzy nie produkują części na pierwszy montaż do fabryk samochodów dla tego konkretnego modelu, lecz najczęściej innego pojazdu. Dla przykładu, firma X wytwarza filtr powietrza OEQ dla modeli Opla, choć jest dostawcą filtrów na pierwszy montaż dla Fiata.
  • AM – Aftermarket, czyli klasyczny zamiennik. Takie elementy najczęściej pochodzą spoza Unii Europejskiej, a konkretnie z krajów Dalekiego Wschodu (Chiny, Wietnam, Indie) a ich producentami są firmy, które nie dostarczają części na pierwszy montaż do żadnego z europejskich, japońskich czy koreańskich producentów aut osobowych.

 

 

Autor artykułu:

Absolwentka prawa i socjologii. Ukończyła również podyplomowe studia prawno-ubezpieczeniowe. Ze światem ubezpieczeń związana od 9 lat. Pracowała jako prawnik u Rzecznika Finansowego, od lutego odpowiada na pytania i rozwiązuje sprawy użytkowników mfind. Interesuje się również marketingiem internetowym, w mfind wspiera komunikację na Facebooku. Łączy więc prosty przekaz i bardzo trudne treści, by jak najlepiej odpowiadać na pytania czytelników. Prywatnie miłośniczka podróży, tańca i doskonałej kuchni.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

11 komentarzy do "Części oryginalne czy zamienniki, gdy likwidujesz szkodę z OC?"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
robson
Gość

Ja bym pod tym kontem nie patrzyl, wazne zeby trwale. ja po stluczce zony zamienniki z [reklama] wybralem do ukladu hamowania, tanio wyszlo w robociznie, a nie widze zmian w porownaniu do orginalow

Mikołaj
Gość

Konto to masz w banku Mistrzu…. A patrzeć, to można pod kĄtem… :/

Marcin
Gość

Części oryginalne ok, ale zamienniki też mogą być dobre.
Wiem to z własnego doświadczenia, po naprawach w [reklama].

Tomek
Gość

Witam, wycena uszkodzonego auta według Ubezpieczalni w raz z robocizną i częściami, na poziomie 4016zł gdzie ceny OE częsci samych blacharskich są droższe. Robocizna strasznie zaniżona 5.60zł za 1H (w sumie 200zł-a jest uszkodzony lewy przód auta, 4 el. do malunku, koło cofnięte, uszk.zawieszenie), a gdzie części mechaniczne, robocizna (a co jak przy demontażu uszk. elementów wyjdą inne rzeczy do wymiany?). Mój kosztorys według części fabrycznych to ok 7500, bez ich wymiany, a na zamiennikach dobrej jakości to ok 5500zł. Jak i gdzie się odwoływać?

Grzegorz Bujański (mfind)
Ekspert

Witam. Odwoływać należy się do ubezpieczyciela. Proszę wysłać kosztorys wykonany przez warsztat naprawczy. Ubezpieczyciel zweryfikuje go i odpowie, czy akceptuje koszty. Jeśli podczas demontażu okaże się, że uszkodzenia są poważniejsze, zawsze istnieje możliwość wykonania ponownych oględzin i uwzględnienia tych uszkodzeń.

Adrian
Gość
Dzień dobry, pragnę dołączyć do dyskusji. Posiadam audi a1 i uczestniczyłem w wypadku, w którym samochód został poszkodowany z przodu jak i tyłu i postanowiłem robi-ć naprawę z oc sprawcy. Z racji tego, że samochód jest z 2013 roku postanowiłem by naprawiać go w autoryzowanym serwisie audi. Podczas oględzin samochodu serwis audi stwierdził, że koszt naprawy samochodu będzie sięgał kwoty porównywalnej wartości czyli około 50tys złotych i powoedział, że nie będą go naprawiać. Podczas tych oględzin był również pracownik pzu, który porobił zdjęcia. Dwa dni temu dostałem kosztorym, w którym pzu policzyło, że samochód naprawi za 12tys złotych, czyli kupi… Więcej »
Rafał Kalinowski
Ekspert

Dzień dobry,
Tak jak Pan wspomniał, na start należy zająć się odwołaniem – Tutaj widnieje nasz artykuł na ten temat. Co do rzeczoznawcy – można byłoby napisać wiadomość mailową w tej sprawie do ubezpieczyciela – coś w rodzaju reklamacji.

GRZEGORZ
Gość

Witam,ja miałem lekka stłuczkę tzn uszkodzone drzwi,ubezpieczyciel sprawcy stwierdził że są one do wymiany, ale auto jest z 2010 roku i zamontowany będzie nie tylko zamiennik ale element używany.CZy to w ogóle możliwe,ubezpieczyciel to Warta.

Rafał Kalinowski
Ekspert

Co do zasady ubezpieczyciel powinien przywrócić pojazd do stanu sprzed szkody. Jeśli firma ubezpieczeniowa sprawcy stwierdziła, że elementy te były wcześniej wyeksploatowane może zastosować w kosztorysie niższe ceny części. Warto odwołać się od kosztorysu przesłanego przez ubezpieczyciela oraz przesłać kosztorys sporządzony przez warsztat.

Monika
Gość

Dzień dobry. Czy przy wykupieniu ubezpieczenia trzeba zaznaczyć że w razie stłuczki chce żeby części były oryginalne lub w zbliżonej cenie? Rzeczoznawca z PZU wycenił części z najniższej półki. Strach je montować. Chce się zabezpieczyć „odpukać” przed następna taka wpadka.

Rafał Kalinowski
Ekspert

Dzień dobry, jeżeli mowa o autocasco, to należy zaznaczyć, że mają to być oryginalne części, lub zamienniki. Od tego, jaki wariant wybierzemy, zależy cena ubezpieczenia AC. W przypadku zgłoszonej szkody z OC sprawcy, jeśli Towarzystwo wycenia odszkodowanie na częściach z „najniższej półki” to należy odwołać się od wyceny i zażądać naprawy uwzględniając części oryginalne. Zawsze można powołać się na postanowienie Sądu Najwyższego (sygn akt III CZP 85/11) w którym Sąd wskazał sytuacje, w jakich odszkodowanie powinno być ustalane na podstawie nowych, oryginalnych części producenta pojazdu. (Można to sprawdzić w powyższym artykule).

wpDiscuz