Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • Liberty
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

5 rzeczy, od których zależy, czy będziesz mieć tanie OC

5 rzeczy, od których zależy czy będziesz mieć tanie OC
mfind.pl

1. Rodzaj i marka pojazdu

Byłoby nielogiczne, gdyby towarzystwa ubezpieczeniowe przy OC nie brały pod uwagi rodzaju samochodu (osobowy czy ciężarowy) i jego marki. Właściciele takich aut jak Fiat, Opel, Toyota, Volkswagen czy Skoda są dla ubezpieczyciela mniej ryzykownymi klientami niż kierowcy, poruszający się Porsche czy Mercedesem. Właśnie dlatego klienci korzystający z rodzinnych pojazdów będą płacili mniejszą składkę niż właściciele sportowych czy luksusowych aut. Z naturalnej przyczyny są oni częściej narażeni na wypadek czy kolizję, a ubezpieczyciel, dbając o własne interesy, uwzględnia to przy ustalaniu wysokości OC.

Kolejną rzeczą, na którą zwraca się uwagę, jest pojemność silnika. Zazwyczaj jest ona przeliczana w przedziałach 1.0, 1.0-1.2, 1.2-1.4, 1.4-1.6, 1.6-2.0, 2.0>. Tak jak w przypadku sportowych aut, ubezpieczyciel uważa, że większa pojemność silnika oznacza szybszą jazdę, a ta zwiększa ryzyko wypadku. Nie można zaprzeczyć, że inne są straty przy kolizji, do której doszło przy prędkości 60 km/h, a inne przy 180 km/h. I tak, właściciel Forda Mondeo o pojemności silnika 1.8 zapłaci mniejszą składkę niż właściciel tego samego pojazdu o większym silniku. Różnica nie będzie gigantyczna i może oscylować w granicach 50-200 zł, ale pamiętaj, że to tylko jeden z czynników wpływających na cenę OC.

2. Rok produkcji pojazdu

Tutaj nie ma sprawiedliwości. Przeważnie właściciele nowych albo maksymalnie kilkuletnich samochodów otrzymują lepsze warunki OC niż posiadacze kilkunastoletnich aut. Jeśli auto jest nowe, naturalnie zmniejsza się prawdopodobieństwo spowodowania kolizji ze względu na usterkę techniczną, a ubezpieczyciel mniej ryzykuje niż w przypadku kierowców, którzy poruszają się wysłużonymi pojazdami. Z tego powodu oferuje na wstępie 10-20 procent rabatu.

3. Wiek i doświadczenie kierowcy

O tym, że młodzi kierowcy często płacą drożej za ubezpieczenie, pisaliśmy już w Akademii mfind. 

Czytaj także: Polisa OC młodego kierowcy. Sprawdź, jak oszczędzić i uniknąć zwyżek za wiek

Właściciele pojazdów, którzy mają mniej niż 26 lat, prawo mają krócej niż 3 lata i nie wypracowali sobie zniżek na OC i AC, mogą zapłacić nawet 4 razy więcej niż doświadczeni kierowcy. Ubezpieczyciele niestety nie ufają młodym kierowcom, doskonale zdając sobie sprawę z tego, że nie mają oni doświadczenia na drogach i chętnie szarżują za kierownicą. Inaczej podchodzą do starszych osób, a jeszcze lepiej do tych, które pozakładały rodziny i mają dzieci.

Czytaj także: Emeryt za kierownicą – zagrożenie czy stereotyp? [ANALIZA]

Jeśli młodzi kierowcy chcą uniknąć składki rujnującej ich kieszeń, wpisują w dowód rejestracyjny pojazdu współwłaściciela, którym najczęściej jest jeden z rodziców. Im z racji wieku i doświadczenia należą się zniżki, czasem sięgające nawet 60 procent. Mogą również poszukać ofert ubezpieczycieli, którzy oferują promocje dla młodych kierowców. 

4. Miejsce zamieszkania kierowcy

Wbrew pozorom jest to kolejna kluczowa rzecz. Inne ryzyko wypadku spoczywa na kierowcy, mieszkającym w Ustce, a inne na tym z Warszawy czy Krakowa. Ubezpieczyciel bierze pod uwagę natężenie ruchu i szacowaną możliwość spowodowania kolizji, kierowcy, poruszający się po dużych miastach, płacą więc wyższą składkę niż Ci z mniejszych miejscowości. Co ciekawe, wysokość składki nie zależy bezpośrednio od wielkości miasta, ale od statystyk dotyczących wypadków. Według ostatniego raportu porównywarki mfind.pl o cenach OC najwięcej za obowiązkową polisę w 2016 roku zapłacą mieszkańcy Wrocławia, Gdańska i Warszawy, a najmniej – mieszkańcy Rzeszowa, Kielc i Lublina.

Czytaj także: Wiemy już, kto oferuje najtańsze OC 2016! [RAPORT]

5. Dotychczasowy przebieg ubezpieczenia

Ten temat już trochę poruszyłam w punkcie o wieku kierowcy. Dla ubezpieczyciela ważna jest bezszkodowa jazda. Rozsądni kierowcy są w tym przypadku nagradzani, a nierozważni – karani. Ci pierwsi mogą liczyć na zniżki w wysokości nawet 60 procent, Ci drudzy – na zwyżki.

Jeśli kierowca ma na koncie kolizje, będzie płacił wyższą składkę niż ten, kto jeździ ostrożnie i nie spowodował żadnego wypadku. Przekaz jest jasny: jeździłeś nieuważnie, więc nie możemy liczyć na to, że teraz będzie inaczej. Musisz więc zapłacić więcej, bo ryzyko spowodowania wypadku jest w Twoim wypadku wyższe. Pomijając więc kwestie bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku, ostrożna i świadoma jazda jest też korzystniejsza dla Twojego portfela. Chyba nie chcesz płacić więcej z powodu własnej głupoty?

Podsumowując: OC jest naliczane indywidualnie i zależy od 5 czynników: rodzaju pojazdu, jego stanu technicznego i pojemności silnika, wieku i doświadczenia kierowcy, miejsca zamieszkania kierowcy oraz dotychczasowego przebiegu ubezpieczenia. Zasada jest banalna: jeśli jeździsz bezpiecznie, płacisz mniej.

Podsumowanie

  • Pamiętaj, że składka OC nie jest stała - jest naliczana indywidualnie.
  • Pod uwagę branych jest 5 czynników.
  • Zasada jest banalna: jeśli jeździsz bezpiecznie, płacisz mniej.
  • Możesz obniżyć składkę, opłacając ją z góry za cały rok.
 

Czytam, żeby pisać i piszę, żeby doczytywać. Chłonę setki stron, próbując przekonać samą siebie, że kiedyś nadążę i dobrnę do końca listy ;-) Wierzę w wartość słowa i w to, że internet jest znakomitym miejscem do przekazywania dobrych jakościowo treści. Interesuję się reportażem, w wolnych chwilach prowadzę blog o literaturze faktu

Zobacz także:

Dodaj komentarz

5 komentarzy do "5 rzeczy, od których zależy, czy będziesz mieć tanie OC"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
eme
Gość

Od niedawna jestem właścicielką samochodu, ale z różnych względów przez rok nie będę nim mogła jeździć. Czy w takim przypadku muszę mieć opłacone OC, które właśnie się skończyło ?

Akademia mfind
Gość

Witamy,

niestety tak, nawet nieużywany pojazd musi być ubezpieczony. O przypadkach, w których możemy wypowiedzieć OC, przeczyta Pani w innym naszym artykule: http://www.mfind.pl/polisa-oc-2/wypowiedzenie-umowy-oc-wypowiedziec-oc-pobierz-wzor/

Pozdrawiamy,
zespół Akademii mfind

Marcin Trzaska
Gość

Innymi słowy, jeśli jestem 40 letnim mieszkańcem Popidówki Dolnej, jeżdżącym nowym Fiatem Uno o pojemności 1.0, mam prawko od 20 lat i bezwypadkową karierę za kółkiem, to ubezpieczenie OC będzie dla mnie za grosze.

Jasny gwint, chyba czas na zmiany w moim życiu. 🙂

Stanisław
Gość

Pitu pitu.
Wzystko to nijak ma sie do rzeczywistości.
Kto mi wytłumaczy jakim cudem stawka oc w ciągu roku zminiła się z neicałych 300 PLN na niecałe 600 PLN?
To samo auto, żadnej szkody, to samo miejsce zamieszkania Ok auto rok starsze ale lepsze niż przed rokiem bo ma nowe hamulce i silentblocki.

Fakt jest taki, że kierowcy są dojnymi krowami i ta pzoorna konkurencja teraz jest w zmowie cenowej.

Łukasz Leus
Ekspert

Witam,
Dlaczego OC drożeje w zastraszającym tempie opisywaliśmy dokładnie w naszej analizie: https://www.mfind.pl/akademia/raporty-i-analizy/6-powodow-wzrostu-cen-oc-w-2016/
Jednak jeśli cena Twojego ubezpieczenia skoczyła 2 razy w górę należy się zastanowić czy problem nie leży po stronie konkretnego ubezpieczyciela. Jeśli chcesz się przekonać napisz do nas wiadomość na kontakt@mfind.pl, a zrobimy porównanie kilkunastu ofert dla Ciebie i postaramy się znaleźć jak najtańsze OC 🙂

Pozdrawiam,
Łukasz

wpDiscuz