Niekorzystna decyzja ubezpieczyciela nie jest ostateczna i wcale nie oznacza końca dochodzenia oczekiwanej kwoty. Niestety większość pokrzywdzonych rezygnuje i godzi się na odszkodowanie w przyznanej wysokości. Jeżeli znalazłeś się właśnie w takiej sytuacji lub możesz się w niej znaleźć, powinieneś wiedzieć jak zareagować. Prawie każdy z nas posiada przynajmniej jedno ubezpieczenie, chociażby obowiązkowe OC komunikacyjne czy polisę grupową w pracy, dlatego w takim położeniu może się znaleźć każdy z nas. Do pomocy każdemu ubezpieczonemu został powołany Rzecznik Ubezpieczonych (obecnie Rzecznik Finansowy).

Instytucja ta może pomóc Ci również w przypadku gdy zostaniesz poszkodowany w wypadku komunikacyjnym i będziesz chciał skorzystać z polisy OC sprawcy.

Kto to jest Rzecznik Ubezpieczonych (Finansowy)?

W starciu z potężnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi zatrudniającymi tysiące pracowników, sztaby prawników i dysponującymi olbrzymimi budżetami zwykły człowiek może poczuć się bezradny i bezbronny. Tym bardziej że przewaga ta jest bardzo często wykorzystywana. Właśnie w tym celu został powołany urząd Rzecznika Ubezpieczonych (określany również jako Rzecznik Praw Ubezpieczonych), który ma pomagać ludziom w sporach z dużo większym przeciwnikiem. Bezpośrednią przyczyną powstania tego urzędu była fala bankructw towarzystw ubezpieczeniowych w połowie lat dziewięćdziesiątych.

Funkcjonowanie Rzecznika Ubezpieczonych do czasu jego przekształcenia w Rzecznika Finansowego regulowała Ustawa z dnia 22 maja 2003 o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych. Obecnie obowiązującą ustawą jest Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Funkcję Rzecznika Ubezpieczonych sprawowali dotychczas:

  • Stanisław Rogowski w latach 1995 – 2007
  • Halina Olendzka w latach 2007-2011
  • Aleksandra Wiktorow, kadencja 2011 – 2015

Funkcję Rzecznika Ubezpieczonych (Finansowego) sprawuje obecnie Aleksandra Wiktorow (kadencja 2015-2019).

Biuro Rzecznika Praw Ubezpieczonych mieści się przy: ul. Aleje Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa.

Poniżej znajdziesz dane kontaktowe wraz z adresem mailowym:

biuro@rf.gov.pl

tel. +48 22 333-73-26 – Recepcja
       +48 22 333-73-27 – Recepcja

fax +48 22 333-73-29

Czym zajmuje się Rzecznik Finansowy?

Do zadań Rzecznika należy reprezentowanie interesów klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Rzecznik osób ubezpieczonych współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organizacjami konsumenckimi oraz Rzecznikiem Praw Obywatelskich.

Podstawowe zadania Rzecznika Finansowego:

  • rozpatrywanie wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
  • rozpatrywanie wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta;
  • opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego;
  • występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego;
  • informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów rynku finansowego;
  • inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego.

Kiedy możesz zwrócić się do Rzecznika o pomoc?

Do Rzecznika można się zwracać w sporach z instytucjami finansowymi, między innymi z ubezpieczycielami. Skarga do Rzecznika Ubezpieczonych powinna być drugim krokiem. Zanim wystosujesz skargę powinieneś zwrócić się z odwołaniem do towarzystwa ubezpieczeniowego. Pismo takie powinno być skierowane do jego zarządu. Najlepiej wyślij je listem poleconym, będziesz mieć wtedy pewność, że nie „zaginie”. Towarzystwo ma 30 dni na odpowiedź. W razie negatywnej odpowiedzi lub jej braku w ustawowym terminie zwróć się po pomoc do Rzecznika Finansowego.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Jak złożyć skargę?

Jeśli instytucja finansowa odrzuciła Twoją reklamację, możesz złożyć do Rzecznika Finansowego wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego. Wzór wniosku można znaleźć na stronie Rzecznika (w Bazie Wzorów Pism). Powinny się w nim znaleźć:

  • imię i nazwisko
  • adres zamieszkania
  • nr telefonu

We wniosku skierowanym do Rzecznika Finansowego powinieneś zawrzeć szczegółowy opis Twojej sprawy. Powinieneś wykazać, że wykorzystałeś drogę reklamacyjną z podmiotem rynku finansowego. Do wniosku dołącz kserokopię całej korespondencji z instytucją oraz inne dokumenty (np. pełnomocnictwo, jeśli osoba składająca wniosek występuje w czyimś imieniu). Tak przygotowany wniosek wyślij na adres:

Rzecznik Finansowy

Al. Jerozolimskie 87

02-001 Warszawa

Jeśli instytucja finansowa nie zmieniła stanowiska w wyniku interwencji Rzecznika Finansowego możesz złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania polubownego (instytucja finansowa ma obowiązek wziąć udział w sądzie polubownym przy Rzeczniku). Złożenie takiego wniosku kosztuje 50 zł.

W czym jeszcze może pomóc Biuro Rzecznika Ubezpieczonych?

Rzecznik Finansowy (Rzecznik do spraw ubezpieczonych) pełni również funkcję doradczą. Na jego stronie internetowej można znaleźć materiały na temat ubezpieczeń. W biurze możesz również uzyskać bezpłatną poradę telefoniczną. Najlepiej zrobić to jeszcze przed złożeniem skargi.

  • W sprawach ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych oraz ubezpieczeń na życie należy zadzwonić pod numer 22 333 73 28 (pn.–pt. 8.00–18.00).
  • Pytania związane z Otwartymi Funduszami Emerytalnymi oraz Pracowniczymi Programami Emerytalnymi należy kierować pod numer: 22 333 73 26, 22 333 73 27 (pn.–pt. 11.00–15.00).
  • dyżur telefoniczny z zakresu prawa bankowego i rynku kapitałowego odbywa się pod numerem: 22 333 73 25 (pn.-pt. 8.00-16.00)

Koszt takiego połączenia naliczany jest zgodnie z taryfami operatora.

Jaka jest skuteczność Rzecznika Finansowego?

Odkąd uczestnictwo w Sądzie Polubownym przy Rzeczniku Finansowym stało się obowiązkowe dla instytucji finansowych, skuteczność Rzecznika rośnie, a prawo ubezpieczeń jest częściej przestrzegane. Przedsiębiorcy chętniej akceptują taki sposób rozwiązania sporu dotyczącego ubezpieczenia między innymi dzięki zwiększonej poufności postępowania. W ciągu kolejnych kilku miesięcy ma pojawić się również możliwość rozwiązywania sporów online, dzięki specjalnej platformie internetowej ODR.

Czytaj także: Skarga do UOKiK – jak Urząd może Ci pomóc z ubezpieczycielem?

Czytaj także: KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?