Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

Rzecznik Ubezpieczonych – Twój sprzymierzeniec w sporze z ubezpieczycielem

Rzecznik Ubezpieczonych
mfind.pl

Niekorzystna decyzja ubezpieczyciela nie jest ostateczna i wcale nie oznacza końca dochodzenia oczekiwanej kwoty. Niestety większość pokrzywdzonych rezygnuje i godzi się na odszkodowanie w przyznanej wysokości. Jeżeli znalazłeś się właśnie w takiej sytuacji lub możesz się w niej znaleźć, powinieneś wiedzieć jak zareagować. Prawie każdy z nas posiada przynajmniej jedno ubezpieczenie, chociażby obowiązkowe OC komunikacyjne czy polisę grupową w pracy, dlatego w takim położeniu może się znaleźć każdy z nas. Do pomocy każdemu ubezpieczonemu został powołany Rzecznik Ubezpieczonych (dziś jest to Rzecznik Finansowy).

Instytucja ta może pomóc Ci również w przypadku gdy zostaniesz poszkodowany w wypadku komunikacyjnym i będziesz chciał skorzystać z polisy OC sprawcy.

Kto to jest Rzecznik Finansowy?

W starciu z potężnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi zatrudniającymi tysiące pracowników, sztaby prawników i dysponującymi olbrzymimi budżetami zwykły człowiek może poczuć się bezradny i bezbronny. Tym bardziej że przewaga ta jest bardzo często wykorzystywana. Właśnie w tym celu został powołany urząd Rzecznika Ubezpieczonych, który ma pomagać ludziom w sporach z dużo większym przeciwnikiem. Bezpośrednią przyczyną powstania tego urzędu była fala bankructw towarzystw ubezpieczeniowych w połowie lat dziewięćdziesiątych. Funkcjonowanie Rzecznika Ubezpieczonych do czasu jego przekształcenia w Rzecznika Finansowego regulowała Ustawa z dnia 22 maja 2003 o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych. Obecnie obowiązującą ustawą jest Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Funkcję Rzecznika Ubezpieczonych sprawowali dotychczas:

  • Stanisław Rogowski w latach 1995 – 2007
  • Halina Olendzka w latach 2007-2011
  • Aleksandra Wiktorow, kadencja 2011 – 2015

Funkcję Rzecznika Finansowego sprawuje obecnie Aleksandra Wiktorow (kadencja 2015-2019).

Czym się zajmuje Rzecznik Finansowy?

Do zadań Rzecznika należy reprezentowanie interesów klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Rzecznik współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organizacjami konsumenckimi oraz Rzecznikiem Praw Obywatelskich.

Podstawowe zadania Rzecznika Finansowego:

  • rozpatrywanie wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
  • rozpatrywanie wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta;
  • opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego;
  • występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego;
  • informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów rynku finansowego;
  • inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego.

Kiedy możesz zwrócić się do Rzecznika?

Do Rzecznika można się zwracać w sporach z instytucjami finansowymi, między innymi z ubezpieczycielami. Skarga do Rzecznika Finansowego powinna być drugim krokiem. Zanim wystosujesz skargę powinieneś zwrócić się z odwołaniem do towarzystwa ubezpieczeniowego. Pismo takie powinno być skierowane do jego zarządu. Najlepiej wyślij je listem poleconym, będziesz mieć wtedy pewność, że nie „zaginie”. Towarzystwo ma 30 dni na odpowiedź. W razie negatywnej odpowiedzi lub jej braku w ustawowym terminie zwróć się po pomoc do Rzecznika Finansowego.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Jak złożyć skargę?

Jeśli instytucja finansowa odrzuciła Twoją reklamację, możesz złożyć do Rzecznika Finansowego wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego. Wzór wniosku można znaleźć na stronie Rzecznika (w Bazie Wzorów Pism). Powinny się w nim znaleźć:

  • imię i nazwisko
  • adres zamieszkania
  • nr telefonu

We wniosku skierowanym do Rzecznika Finansowego powinieneś zawrzeć szczegółowy opis Twojej sprawy. Powinieneś wykazać, że wykorzystałeś drogę reklamacyjną z podmiotem rynku finansowego. Do wniosku dołącz kserokopię całej korespondencji z instytucją oraz inne dokumenty (np. pełnomocnictwo, jeśli osoba składająca wniosek występuje w czyimś imieniu). Tak przygotowany wniosek wyślij na adres:

Rzecznik Finansowy

Al. Jerozolimskie 87

02-001 Warszawa

Jeśli instytucja finansowa nie zmieniła stanowiska w wyniku interwencji Rzecznika Finansowego możesz złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania polubownego (instytucja finansowa ma obowiązek wziąć udział w sądzie polubownym przy Rzeczniku). Złożenie takiego wniosku kosztuje 50 zł.

W czym jeszcze może pomóc Biuro Rzecznika Finansowego?

Rzecznik Finansowy pełni również funkcję doradczą. Na jego stronie internetowej można znaleźć materiały na temat ubezpieczeń. W biurze możesz również uzyskać bezpłatną poradę telefoniczną. Najlepiej zrobić to jeszcze przed złożeniem skargi.

  • W sprawach ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych oraz ubezpieczeń na życie należy zadzwonić pod numer 22 333 73 28 (pn.–pt. 8.00–18.00).
  • Pytania związane z Otwartymi Funduszami Emerytalnymi oraz Pracowniczymi Programami Emerytalnymi należy kierować pod numer: 22 333 73 26, 22 333 73 27 (pn.–pt. 11.00–15.00).
  • dyżur telefoniczny z zakresu prawa bankowego i rynku kapitałowego odbywa się pod numerem: 22 333 73 25 (pn.-pt. 8.00-16.00)

Koszt takiego połączenia naliczany jest zgodnie z taryfami operatora.

Jaka jest skuteczność Rzecznika Finansowego?

Odkąd uczestnictwo w Sądzie Polubownym przy Rzeczniku Finansowym stało się obowiązkowe dla instytucji finansowych, skuteczność Rzecznika rośnie. Przedsiębiorcy chętniej akceptują taki sposób rozwiązania sporu między innymi dzięki zwiększonej poufności postępowania. W ciągu kolejnych kilku miesięcy ma pojawić się również możliwość rozwiązywania sporów online, dzięki specjalnej platformie internetowej ODR.

 

Czytaj także: Skarga do UOKiK – jak Urząd może Ci pomóc z ubezpieczycielem?

Czytaj także: KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?

Podsumowanie

  • Rzecznik Finansowy może podjąć interwencję u ubezpieczyciela w Twojej indywidualnej sprawie.
  • Rzecznik może interweniować również wtedy gdy nie korzystasz z własnej polisy tylko np. z OC sprawcy wypadku drogowego.
  • Obecnie funkcję Rzecznika pełni dr Aleksandra Wiktorow.
  • Skarga do Rzecznika powinna być Twoim drugim krokiem po otrzymaniu niekorzystnej decyzji ubezpieczyciela. Zanim złożysz skargę, napisz odwołanie do zarządu towarzystwa.
  • Niestety, Rzecznik Ubezpieczonych nie może nakazać ubezpieczycielowi zmiany decyzji. Może jedynie zażądać wyjaśnień i zasugerować bardziej proklienckie podejście.
  • Kierowanie skarg do Rzecznika jest ważne - to na ich podstawie instytucja opracowuje raporty i sugeruje zmiany prawa.

Tematyką ubezpieczeń zawodowo zajmuję się od ponad pięciu lat. Prywatnie jestem fanką sportów wszelakich, gier planszowych, dobrej książki i jeszcze lepszego jedzenia. Motto życiowe: Bo w życiu chodzi o to, by być trochę niemożliwym.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

17 komentarzy do "Rzecznik Ubezpieczonych – Twój sprzymierzeniec w sporze z ubezpieczycielem"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
Janusz
Gość

O szlachetnej troskliwości Rzecznika o nasze prawa świadczy to, że nie uznaje on
korespondencji elektronicznej mailowej.

L
Gość

Ponieważ może ją uznać ją jedynie jeśli jest podpisana elektronicznie. W innym wypadku to anonim. Każdy może napisać maila i podpisać się jak chce.

ŁUKI
Gość

a listu w kopercie to juz nie??? heheh

cezary
Gość

a telefon ciągle zajety

Iwona
Gość

Witam. Co moge zrobic gdy z dana firma nie mozna nawiazac kontaktu. Pptrzebuje histori ubezpiecxenia auta. A firma Axa wlekcewazy klientow. Znalazlam forum gdzie bardzo duzo ludzi narzeka na brak kontaktu z firma

Urszula Borowiecka
Ekspert

Proszę napisać do ubezpieczyciela pismo reklamacyjne, w którym zawnioskuje Pani o podjęcie działań w Pani sprawie. Jeśli ubezpieczyciel nie ustosunkuje się do pisma w ciągu 30 dni, może Pani wystąpić do Rzecznika Finansowego.

Tomek M
Gość
Witam Pani Urszulo, mam pytanie czy może mi Pani podpowiedzieć co zrobić. Mam problem z ubezpieczycielem, który nie chce zapłacić z koszty leczenia za granicą ponad 120 000 zł (Kanada-operacja wyrostka robaczkowego, który pękł). Już dostaliśmy negatywną odpowiedź na reklamację, taką samą jak pierwsza odpowiedź, iż powinienem wrócić do Polski (jednak wg lekarza nie przeżyłbym lotu, a żadne linie lotnicze, nie wpuściły by mnie na pokład). W styczniu wystąpiliśmy o 2 sprawy u Rzecznika Finansowego (interwencja i ugoda-mediacja). Tak na podpowiedziano na infolinii. Dostaliśmy list od RF, iż będzie prowadzona sprawa polubowna w lutym. Około 2 tygodni temu postanowiliśmy zadzwonić… Więcej »
Urszula Borowiecka
Ekspert

Bardzo proszę o kontakt na pomoc@mfind.pl. W mailu proszę zaznaczyć, że pisze Pan do mnie.

Piotrek
Gość

Witam serdecznie.Czy błąd przy zmianie polisy ubezpieczeniowej ponosi agent? Zmienialiśmy polisę ubezpieczeniową na auto. Wysłaliśmy dotychczasową polisę z datą ważności do 16.03 . Agent zawarł z nowym ubezpieczycielem polisę i wpisał datę 0d 18.03. Polisa została zawarta,opłacona itd, ale my z żoną nie zauważyliśmy tego brakującego dnia. Teraz musieliśmy zapłacić karę Funduszowi gwarancyjnemu za przerwę w ciągłości ubezpieczenia. Wydaje mi się , że jeśli agent sprawdza poprzednią polisę , zniżki itd powinien śledzić ciągłość .

Urszula Borowiecka
Ekspert
Jeśli agent działa na wyłączność jednego ubezpieczyciela, za jego błędy odpowiedzialność ponosi ubezpieczyciel na rzecz którego agent działa. Jeśli mowa o multiagencie, wtedy odpowiedzialność za błędy ponosi agent. Zgodnie bowiem z art. 11 ust 1 i 2 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym ,,Za szkodę wyrządzoną przez agenta ubezpieczeniowego w związku z wykonywaniem czynności agencyjnych odpowiada zakład ubezpieczeń, na rzecz którego agent ubezpieczeniowy działa, z zastrzeżeniem ust. 2. (…) Agent ubezpieczeniowy wykonujący czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U.… Więcej »
Piotrek
Gość

Przepraszam, zdjęcie profilowe żonki 🙂 Zalogowany na jej konto

Bożena
Gość

Witam mam problem z ubezpieczcielem ,który mimo upływu okresu na podjęcie decyzji -3 miesiące od złożenia wniosku – nie ustosunkował się do mojego pisma .Tzn. nie otrzymalam ani pozytywnej ani negatywnej odpowiedzi.Wyslalam email z zapytaniem ,po czym otrzymałam odp. że lekarz jeszcze nie podjął decyzji.Z tego co wiem czas na podjęcie decyzji wynosi 30 dni – chodzi o ubezpieczenie za pobyt w szpitalu i operację.

Urszula Borowiecka
Ekspert

Proszę napisać do ubezpieczyciela pismo ponaglające wskazując, że termin wypłaty świadczenia minął, w związku z czym domaga się Pani zwrotu kosztów wraz z odsetkami ustawowymi.

Monika
Gość

Witam.
Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie na stary numer konta bankowego .O nowym koncie był informowany pisemnie w dwóch pismach. W dniu 04.04.2017r wysłałam skarge do Ubezpieczyciela na niewłaściwe rozpatrzenie roszczenia ( czyli przelanie na nieodpowiednie konto , które zostało zablokowane i pewna kwota utracona ). Do dnia dzisiejszego nie otrzymałam żadnej odpowiedzi pisemnej od Ubezpieczyciela.
Co mam teraz zrobić? Czy pisać do Rzecznika Finansowego?

Urszula Borowiecka
Ekspert

Tak, pismo odwoławcze można potraktować jak pismo reklamacyjne, zatem jak najbardziej może Pani napisać do Rzecznika. Do wniosku do Rzecznika proszę dołączyć kopię odwołania i korespondencji z ubezpieczycielem.

Ania
Gość
Witam co mogę zrobić mam problem z rozwiązaniem sprawy. A więc wygląda to tak w wyniku błędu jaki powstał w mojej polisie auta nie mogę nigdzie sprawdzić oprócz tego jednego towarzystwa ubezpieczeniowego kalkulacji zniżek na kolejny rok. Agent ubezpieczniowy w polisie auta mojego podał niewłaściwy pesel. Sprawę zgłosiłam naniesiono poprawki w polisie towarzystwa natomiast kiedy idę do innyego towrzystwa ubezpieczeniowego z prośbą o przeliczenie składki mojego auta nie widnieją żadne zniżki poprostu jestem bez żadnych danych.Byłam już wyjaśniać tą sprawę u ubezpiczyciela twierdzą że ich system odczytuje moję dane z ubezpieczeniowego funduszu gwarancyjnego i z ich strony ten proces jest… Więcej »
Urszula Borowiecka
Ekspert

Każde towarzystwo ubezpieczeniowe kalkuluje składkę według swoich wyliczeń i według podanych przez Panią danych we wniosku ubezpieczeniowym. Aby jednak sprawę wyjaśnić, proponuję skontaktować się z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym.

wpDiscuz