Internet – wynalazek, który zrewolucjonizował nasze życie. Od czasu kiedy się pojawił, zmieniło się wszystko: inaczej się komunikujemy, inaczej czytamy, oglądamy, mamy nieograniczony dostęp do wiedzy. Zmieniły się też nasze codzienne nawyki – coraz częściej i coraz więcej spraw możemy załatwić właśnie przez internet. Od bankowości, przez codzienne zakupy spożywcze na wykupieniu ubezpieczenia skończywszy. Prognozy mówią, że w 2022 roku już co drugą złotówkę będziemy wydawać w internecie.

Zakupy przez internet – garść statystyk

Rynek sprzedaży internetowej rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Prognozy mówią, ze w tym roku będzie wart 45 mld zł, a za dwa lata już 60 mld. Aż 55 proc. Polaków kupuje w internecie. Co ciekawe, ok. 40. proc. tych, którzy korzystają z tradycyjnych sklepów, wcześniej robi rekonesans właśnie w internecie. Kupujący cenią zakupy przez internet za to, że mogą ich dokonać o każdej porze dnia i nocy (65 proc.), za wygodę (61 proc.) oraz atrakcyjne ceny (60 proc.). Odczuwalny jest jedynie brak możliwości uzyskania porady czy informacji związanych z produktami – to ważne dla 60 proc. klientów, 38 proc. chciałoby mieć produkt od razu po dokonaniu zakupu, tyle samo lubi sprawdzić jego wygląd i jakość przed zakupem.

Co ciekawe coraz więcej osób, kupujących online wybiera telefon lub tablet. Komputer wciąż jest podstawowym narzędziem, na którym korzystamy z internetu, ale telefon rośnie w siię. Wg raportu  CwP 17 proc. Polaków robi zakupy przy pomocy smartfon co najmniej raz w tygodniu, a 7 proc. codziennie. Za zakupy płaci mobilnie już prawie 40 proc. Polaków.

Co można kupić przez internet?

Prościej będzie wymienić rzeczy, których nie można kupić przez internet. Nawet mieszkania i samochody kupujemy pośrednio przez internet – to w nim znajdujemy ogłoszenia, robimy selekcję, szukamy informacji.  Sukces w handlu gwarantuje teraz multikanałowość. Stąd biura nieruchomości mają strony internetowe, producenci samochodów, sklepy odzieżowe i spożywcze również. Nawet, jeśli klient nie zamówi produktu przez internet, to po wczesniejszym sprawdzeniu wybierze się do sklepu i sfinalizuje transakcję.

Badania firmy Gemius pokazują, że najchętniej w sklepach internetowych kupujemy ubrania, dodatki i akcesoria – ponad 70 proc. Polaków właśnie takich zakupów dokonało w internecie w 2017 roku. Kolejne miejsca zajmują książki, AGD i elektronika.

W sieci kupujemy też bilety do kina czy teatru, kosmetyki i perfumy, ale też meble, części samochodowe czy materiały budowlane.

Co ciekawe, coraz częściej Polacy decydują o zakupie online ubezpieczenia , wycieczki czy leków. A na jednym z najniższych w zestawieniu miejsc znalazła się żywność i produkty spożywcze. Widać tutaj mamy do sklepów internetowych mniejsze zaufanie i wolimy mieć gwarancję, że kupiliśmy produkt świeży i dobrej jakości. Ale także to się zmienia –  czego dowodem jest rosnąca popularność sklepów takich jak FRISCO –  które dostarczają nam zakupy pod same drzwi.

Nawyki i zwyczaje zakupowe Polaków

Nasze nawyki zbadali specjaliści od marketingu i doszli do ciekawych wniosków. Okazuje się, że w ostatnich latach Polacy zaczęli wydawać więcej pieniędzy na przyjemności, a mniej na jedzenie. Zdaniem ekspertów to naturalna tendencja, która wiąże się bezpośrednio ze wzrostem dochodów Polaków.

Coraz częściej Polacy decydują się też na płatności moblilne. Z danych PwC wynika, że już 39 proc. konsumentów korzysta z tej właśnie możliwości. Warto dodać, że jeszcze dwa lata temu liczba tak oscylowała w okolicach 20 proc. Polacy kupowali przez internet, ale płacić woleli już offline. Popularne były też zakupy z możliwością zapłacenia przy odbiorze.

Cały czas jednak marketingowcy obserwują u polskich konsumentów zakupowy model zwany ROPO lub odwrócone ROPO. ROPO to skrót od Reaserch Online, Purchase Offline, czyli szukaj w sieci, kupuj w „realu”. O co chodzi? W dużym skrócie – chcemy coś kupić, chwytamy za telefon, w wyszukiwarkę internetową wpisujemy to, co chcemy kupić. Szukamy informacji, porównujemy modele, oferty, ceny. A kiedy już wszystko wiemy, to bogatsi o wiedzę ruszamy… do sklepu stacjonarnego. To ROPO. A odwrócone ROPO? Najpierw oglądamy rzeczy w sklepie, a później kupujemy je przez internet.

Eksperci nie są w stanie póki co znaleźć wytłumaczenia i reguły w stosowaniu tych modeli. Jedno co pewne to, że najczęściej z obu modeli korzystamy w przypadku zakupu sprzętu elektronicznego, mobilnego czy AGD.

 

Usługi, ubezpieczenia – nieoczywiste ale wygodne zakupy online

Przez internet można kupić ubrania, meble, telefony komórkowe, czy zasłony, zamówić zakupy w hipermarkecie – to wiemy wszyscy i jest to dla nas codziennością. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że coraz częściej online możemy też kupić mniej oczywiste rzeczy. Np. ubezpieczenia, leki i produkty farmaceutyczne czy podróże. I coraz więcej osób z takiej możliwości korzysta. Z porównywarek ubezpieczeń korzysta mnóstwo osób i całkiem sporo deklaruje, że zakupu dokonuje właśnie przez internet (odpowiednio 24 proc. mężczyzn i 20 proc. kobiet). Podróże i rezerwacje noclegów online kupuje ponad 40 proc. Polek i Polaków, a farmaceutki przez internet zamawia  41 proc. kobiet i 27 proc. mężczyzn.

Widać wyraźnie, że zaufanie Polaków do zakupów przez inetrnet rośnie, a rynek rozwija się błyskawicznie, próbując ułatwić nam życie.

Jakie korzyści dają zakupy przez internet? 

Korzyści są oczywiste – oszczędzamy czas i często pieniądze. Dodatkowo zakupy online są świetne dla tych z nas, którym nie sprawia żadnej przyjemności wielogodzinne bieganie po sklepach.

Ubezpieczenie przez internet? Wiele osób ciągle preferuje zakup przez agenta, ponieważ ubezpieczenia wydają się trudne. Obalamy ten mit!

U nas możesz kupić ubezpieczenie OC komunikacyjne za pomocą porównywarki, wypełniając formularz, a całość procesu zajmie Ci nie więcej niż kwadrans.  To naprawdę proste i intuicyjne. W tym czasie pewnie nie zdołasz dojść, czy dojechać do agenta –  dodatkowo ubezpieczenie kupisz także wtedy, gdy agent ma wolne –  wieczorem, w wolny dzień, święto czy podczas weekendu.

Masz dodatkowe pytania? Nie wiesz, którą ofertę wybrać? Nasz doradca chętnie Ci pomoże. Możesz się z nami skontaktować pod numerem telefonu:

A co Ty najczęściej kupujesz przez internet?