Decydując się na zakup samochodu z drugiej ręki liczymy przede wszystkim na oszczędność. Dodatkowo sprzedający zapewnia nas o idealnym stanie auta i przebytych przeglądach. Na pierwszy rzut oka wszystko jest w porządku. Wydawać by się mogło, że ubiliśmy niezły interes. Weźmy jednak pod uwagę, że jeśli chcemy cieszyć się bezawaryjną jazdą przez dłuższy czas, używane auto zawsze będzie wiązało się z niezbędnym serwisem i dofinansowaniem niemałych pieniędzy.

Kupno samochodu używanego: o czym warto pamiętać?

Przede wszystkim warto zachować trzeźwość umysłu i nie wierzyć w każde słowo dotychczasowego właściciela auta. Ten będzie zachwalać wszystkie podzespoły i gwarantować nam jak najlepszy stan techniczny pojazdu. Rzeczywistość jednak nie będzie tak kolorowa. Używany samochód zawsze będzie wiązał się z pewnymi wydatkami, a dla długiej i bezawaryjnej jazdy konieczny będzie pewien nakład pieniędzy. Jak duży? To zależy między innymi od wieku i przebiegu auta, a także od samego sposobu jego wcześniejszej eksploatacji. Niezależnie od wszystkiego są jednak pewne części, których wymiana będzie konieczna. Zatem, jakie części warto wymienić po zakupie używanego samochodu?

Wymiana rozrządu

Pierwsze i najważniejsze – to od tego powinniśmy tak naprawdę zacząć przygotowywanie używanego auta do jego dalszej eksploatacji. Z przymrużeniem oka powinniśmy traktować zapewnienia sprzedawcy, że z rozrządem wszystko jest w jak najlepszym porządku. Na potwierdzenie słów powinien on przedstawić faktury dokumentujące wymianę paska lub informacje w bazie danych ASO. Jeśli tego nie ma – dmuchajmy na zimne i profilaktycznie zlećmy wymianę paska. Jakiekolwiek nieprawidłowości w układzie rozrządu będą skutkowały zaburzeniami w pracy silnika, a zerwanie paska rozrządu jest najprostszą drogą do jego awarii. Miejmy na uwadze, że w skrajnych przypadkach naprawa uszkodzonej jednostki napędowej może nawet przekroczyć wartość samochodu. Rozrząd powinniśmy wymienić w komplecie z napinaczem, pompą wodną czy uszczelnieniami silnika. Usługa ta w niezależnym serwisie wyniesie nas w granicach od 300 nawet do 1000 złotych.

Płyny eksploatacyjne

Kwestia wymiany płynów eksploatacyjnych bardzo często jest przez nas bagatelizowana. W rzeczywistości warto poświęcić im swoją uwagę. Mówimy tutaj zarówno o wymianie oleju, jak również płynu chłodniczego i hamulcowego. Te mają swoją określoną przydatność, a są elementem, na którym z pewnością nie warto oszczędzać. Pamiętajmy, że z czasem tracą one swoje właściwości i mogą negatywnie oddziaływać na mechaniczne podzespoły samochodu. Co więcej? W niektórych przypadkach mogą one mieć wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.  Nie zapominajmy o wymianie filtrów!

Z jakimi kosztami musimy się więc liczyć na sam początek? Olej syntetyczny nie wydaje się dużym wydatkiem – za litr zapłacimy w granicach od 25 do 50 złotych. Pamiętajmy jednak, że przeciętnie w układ wchodzi od 3 do 7 litrów płynu. Mechanik policzy sobie za taką usługę około 30-40 złotych. Do tych kosztów doliczyć powinniśmy także około 50 złotych za wymianę filtra oleju. Ostateczna cena będzie jednak uzależniona od producenta i modelu samochodu. Z kolei wymiana płynu chłodniczego i hamulcowego pochłonie z naszego portfela ponad 100 złotych.

Zrób to sam – jak wymienić płyn hamulcowy?

Klimatyzacja samochodowa

Kolejna kwestia, o której bardzo często zapominamy – a mianowicie klimatyzacja. Nie łudźmy się, że właściciel, który pozbywa się auta zadbał o jej czyszczenie. Kompleksowy przegląd klimatyzacji powinien obejmować odgrzybienie, sprawdzenie szczelności, a także wymianę czynnika chłodzącego i montaż nowego filtra kabinowego. Ceny serwisu są zróżnicowane i będą zależeć między innymi od warsztatu, który wybierzemy. Przeciętnie za diagnostykę układu wraz z wymianą czynnika chłodzącego powinniśmy zapłacić w granicach 150 złotych. Dodatkowe 50 złotych zapłacimy za odgrzybianie. Wymiana filtra to przeciętnie dodatkowe 50 złotych.

Klimatyzacja samochodowa – o tym musisz pamiętać

Świece zapłonowe

W silnikach benzynowych warto zwrócić uwagę na świecie iskrowe. Zużyte świece zapłonowe możemy łatwo rozpoznać gołym okiem. W jaki sposób? Jeśli świece są zanieczyszczone olejem, nadpalone, zakopcone czy chociażby pęknięte – konieczna będzie ich wymiana. Dlaczego to takie ważne? Sprawnie działające świece są gwarancją prawidłowego rozruchu silnika. Jeśli te są niesprawne mogą przyczynić się do uszkodzenia uszczelek głowicy, tłoków i pierścieni tłokowych. Z jakimi kosztami musimy się liczyć wymieniając świece zapłonowe? Koszt kompletu świec zapłonowych z przewodami zapłonowymi w zależności od auta zaczyna się od 100 złotych.

Zawieszenie samochodu

Zawieszenie jest najbardziej narażone na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. O ile zazwyczaj nie będzie pilnej potrzeby wymiany jego elementów, o tyle absolutnie konieczna jest jego kontrola. Celem zweryfikowania stanu zawieszenia, konieczna będzie wizyta u diagnosty. Zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na stan amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, sworzni czy łączników stabilizatorów. A czy ma to jakiś wpływ na komfort naszej jazdy? Decydujący! Wszystko to składa się na cichą i spokojną jazdę po wyboistej drodze, a także na nasze bezpieczeństwo. A to chyba cenimy sobie najbardziej…

Budowa samochodu: elementy układów i ich rola

Wymiana części w używanym samochodzie: koszt

Tak, jak wspomnieliśmy, jedną z naczelnych przesłanek przemawiającą za zakupem używanego auta jest oszczędność. Jeśli znajdziemy niezły model w atrakcyjnej cenie, kupujemy go bez mrugnięcia okiem. Nie bierzemy jednak pod uwagę nakładów pieniędzy, które będziemy musieli wyłożyć na wymianę wspomnianych wyżej części. Dla lepszego zobrazowania, przygotowaliśmy przykładową kalkulację dla Skody Octavii z 2013 roku. Po podsumowaniu wydatków okazało się, że „na dzień dobry” będziemy musieli wyłożyć ponad 2 tysiące złotych! Warto doliczyć tę kwotę do ceny samochodu…