Wyjazd autem w góry: to musisz wiedzieć zanim wyruszysz!

Aktualizacja:
wyjazd autem w góry

Okres ferii zimowych w Polsce jest w pełni. Wyprawa samochodem w polskie Tatry, czy europejskie Alpy to test sprawności zarówno dla kierowcy jak i pojazdu. W tym artykule miłośnicy wyjazdów górskich dowiedzą się jak przygotować samochód do podróży oraz co warto mieć ze sobą w samochodzie.

Niskie temperatury, różnice wysokości, czy wysokie opady śniegu. Te zmienne warunki klimatyczne mają ogromy wpływ na eksploatację naszego samochodu. Jak przygotować samochód do jazdy w góry?

Zanim przekręcimy kluczyki i ruszymy na ferie czy upragniony narciarski wyjazd sprawdźmy stan techniczny naszego samochodu. Poinformujmy pracownika warsztatu, że jedziemy w długą zimową trasę. Podczas przeglądu powinien on zwrócić on uwagę na te części samochodu, które są mocno eksploatowane podczas takich podróży.

My sami natomiast miejmy świadomość o podstawach. Po pierwsze ważna jest jakość i funkcjonalność opon zimowych. Już przy wymianie sezonowej warto sprawdzić wysokość bieżnika oraz wiek opon. Producenci przewidują możliwość użytkowania opon nawet do 10 lat. Najważniejszy jednak jest ich rzeczywisty stan techniczny! Po 5, 6 latach użytkowania znacząco wzrasta ryzyko zużycia i uszkodzenia.

Wielu kierowców uważa, że samo posiadanie opony zimowej zapewni bezpieczeństwo. Niestety jest to złudne przekonanie. Zimą, im wyższa wysokość bieżnika tym lepiej opona sprawuje się przy zaśnieżonych warunkach. Jej przyczepność bowiem jest dużo większa. Norma użytkowa wynosi od 3 do 7 mm wysokości bieżnika.

Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jadąc w góry  to sprawny akumulator. W górach minusowe temperatury powodują drastycznie niższą sprawność akumulatora. Przed wyjazdem sprawdźmy też obowiązkowe zaopatrzenie samochodu. Każdy kierowca powinien mieć trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Dobrze też mieć żarówki na wymianę i apteczkę.

Czy jadąc w góry potrzebujemy dodatkowego wyposażenia?

Co warto  mieć jeszcze w samochodzie? Gdzie i jak używać łańcuchów przeciwślizgowych?

Zimą istnieje większe ryzyko wypadku, czy kolizji. Przy wpadnięciu w zaspę śnieżną lina holownicza pozwoli nam na wyciągnięcie samochodu i holowanie podczas awarii. Przyda się też saperka. Ułatwi odkopanie zasypanego samochodu. Zawsze też możemy wezwać dodatkową pomoc assisatnce za granicą jeśli takie ubezpieczenie posiadamy. Dobre to sprawdzić przed wyjazdem i nie narażać się na przykre niespodzianki (holowanie w Austrii, bez assistance może nas kosztować od kilkaset do kilku tysięcy euro).

W zimowych górskim kurorcie natomiast, dobrze zapewnić jest zadaszony parking dla naszego samochodu. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to warto mieć na wyposażeniu kilka dodatkowych akcesoriów. Przyda się szczotka do odśnieżania, skrobaczka do szyb. Na przymarznięte drzwi, czy zamki przydatny okaże się odmrażacz. Miejmy go przy sobie.

Łańcuchy na koła –  kiedy potrzebne?

Jadąc w bardziej zaśnieżone rejony górskie warto mieć ze sobą łańcuchy przeciwślizgowe na koła.  Istnieje kilka rodzajów łańcuchów. Różnią się one sposobem montażu i materiałem z którego są wykonane. Zwiększają one przyczepność do jezdni oraz ułatwiają poruszanie się po zmiennej wysokości.

Przed założeniem łańcuchów przeciwślizgowych w pierwszej kolejności należy zapoznać się z instrukcją obsługi producenta. Każdy producent ma swoje zalecenia co do sposobu montażu.

Przy samochodach z osią napędową na przód łańcuchy zakładamy na przednie koła. Na tył na tylnie. Przy napędzie na cztery koła zależy to od wymagań producenta samochodu. Dla przykładu producent audi Q7 zaleca montaż łańcuchów na tylnią oś napędową.

Jak założyć łańcuchy na koła?

Sama czynność zakładania łańcuchów jest prosta i zajmie nam parę minut. Warto jednak spróbować założyć łańcuchy wcześniej, w neutralnych warunkach, a nie na oblodzonej drodze, bo pierwszy raz jak wiadomo, zawsze jest najtrudniejszy.

Warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Nadkole ma być wyczyszczone ze śniegu
  • Przeplatamy linkę stalową pod koła i zaczepiamy.
  • Sprawdzamy zapięcie. Spinamy. Linka stalowa ma być za kołem. Dzięki temu opona nie ulegnie uszkodzeniu.
  • Po 50 lub 100 metrach przejechanej drogi sprawdzamy, czy jest luz pomiędzy łańcuchem, a oponą. Powstały luz spinamy! Wszystko robimy  po to, aby nie uszkodzić układu jezdnego naszego samochodu!

Pamiętajmy, że użytkowanie łańcuchów przeciwślizgowych trzeba dostosować do przepisów i warunków na drodze! Łańcuchów używamy tylko przy mocno zaśnieżonych i oblodzonych drogach.

Jazda samochodem w łańcuchach wymaga większego wyczucia i zachowania płynności jazdy. Przy częstym hamowaniu lub zmianach prędkości narażamy swoje bezpieczeństwo i uszkodzenie swojego samochodu.

Co warto wiedzieć o przepisach ruchu drogowego dotyczącego łańcuchów przeciwślizgowych? W których krajach jest obowiązek posiadania łańcuchów?

W Polsce o zastosowaniu łańcuchów w warunkach zimowych tzn. na mocno oblodzonych lub zaśnieżonych jezdniach informują nas poszczególne znaki drogowe. Znaki i sygnały obowiązujące w ruchu drogowym określa rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 170 poz. 1393, z późn. zm.) Znaki drogowe wskazujące na zastosowanie łańcuchów to C-18 – znak nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych, C-19 – koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych oraz znak A32 – który wskazuje na oszronienie jezdni. Przy jeździe w łańcuchach dopuszczalna prędkość jazdy to 50 km na godzinę. Znaki te mogą występować w rejonach, gdzie występują duże opady śniegu.

Co na temat łańcuchów śniegowych mówią przepisy ruchu drogowego w  krajach europejskich?

Każdy kraj ma swoje przepisy. Podróżując warto zapoznać się z regulacjami danego kraju. Dla przykładu jadąc samochodem osobowym w Austrii nie ma obowiązku posiadania łańcuchów przeciwślizgowych. Pomimo to, zaleca się aby je mieć. Na wielu austriackich drogach występują znaki z nakazem założenia łańcuchów śniegowych, a austriackie służby drogowe je egzekwują. Na niektórych odcinkach przepuszczane są tylko samochody z założonymi łańcuchami. Wymagane są łańcuchy z normą O-Norm 5117. Kiedy jedziemy do Austrii warto zwrócić na to uwagę.

W Norwegii jest obowiązek posiadania na wyposażeniu łańcuchów w sezonie zimowym. Daty sezonu zimowego określone są w zależności od regionu. Jadąc przez Niemcy o nakazie używania łańcuchów śniegowych poinformują nas również odpowiednie znaki drogowe. Wybierając się w Słowackie Tatry możemy użyć łańcuchów w przypadku w mocno zaśnieżonych lub oblodzonych dróg. W Szwajcarii natomiast o nakazie poinformują nas znak „obowiązkowe łańcuchy przeciwśnieżne”.

Ile kosztują łańcuchy na koła?

Koszt waha się od kilkudziesięciu złotych za sztukę, ale komplet łańcuchów z samozapinaczem może też kosztować ponad 1000 zł. Warto zadbać o to wcześniej, bo koszt łańcuchów zakupionych za granicą, w rejonie, w którym poruszanie się bez nich jest utrudnione, może być nawet dwukrotnie wyższy.

Ubezpieczenie to podstawa!

Ostatnim elementem bardzo istotnym z punktu widzenia bezpieczeństwa jest oczywiście ubezpieczenie. OC to podstawa, warto także mieć Assistance czy AC. Jeśli wyjeżdżamy za granicę, powinniśmy posiadać także polisę turystyczną, która może uratować nasze finanse w razie nieprzewidzianych okoliczności. Taka polisa gwarantuje koszty leczenia, a także zapewnia wsparcie w razie innych problemów. Koszt polis turystycznych zaczyna się już od kilku złotych dziennie i jest niewspółmiernie niski jeśli porównamy go choćby z kosztem pojedynczej wizyty lekarskiej za granicą, nie mówiąc już o poważniejszym wypadku.

Podsumowanie

  1. Przed wyjazdem w trasę sprawdźmy stan techniczny naszego samochodu. W szczególności stan opon zimowych i akumulatora
  2. Śnieg i lód na drodze może spowodować wpadnięcie w zaspę, boksowanie kół, kolizję, czy wypadek. Jadąc w góry zaopatrzmy nasz samochód w dodatkowe i pomocne akcesoria takie jak łańcuchy przeciwślizgowe, lina holownicza, saperka i odmrażacz do zamków i drzwi
  3. W Polsce zakładamy łańcuchy przeciwślizgowych na mocno ośnieżonych i oblodzonych drogach
  4. Znaki drogowe wskazujące na zakładane łańcuchów przeciwślizgowych to: C-18, C-19 i A32
  5. Dzięki łańcuchom przeciwślizgowym przyczepność koła do jezdni zdecydowanie się zwiększa
  6. W Polsce maksymalna prędkość jazdy w łańcuchach przeciwślizgowych to 50 km na godzinę
  7. W krajach europejskich o nakazie założenia łańcuchów kierowców informują odpowiednie znaki drogowe.
  8. Podczas jazdy zimą należy wybierać przejezdne drogi. Nie warto ryzykować przejazdu przez nieodśnieżone i nieoznakowane drogi. To może zagrażać naszemu bezpieczeństwu i życiu!
  9. Zimą nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i rozwagi

Katarzyna Łada
Ekspert ds. ubezpieczeń

Główny Specjalista ds. Ubezpieczeń. Wytrawna znawczyni rynku ubezpieczeniowego, ponad 10 lat doświadczeń w branży, większość tego czasu na pokładzie grupy Punkta. Lubi podróże, raczej woli psy niż koty i nie trudno nam się z nią w tej kwestii nie zgodzić.

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej