W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1998 Golf IV zajął 2. pozycję (za Alfą Romeo 156). Polacy lubią Volkswagena Golfa, a popularna 4 to ciągle jeden z częściej kupowanych i sprzedawanych samochodów. Na samym Allegro aktualnie można znaleźć prawie 2000 egzemplarzy tego modelu. 

Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1997 roku. W zależności od wersji wyposażeniowej pojazdu, Golf IV mógł mieć m.in. w system ABS, ESP, poduszki powietrzne, klimatyzację manualną bądź automatyczną, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, odtwarzacz CD, podgrzewane przednie fotele, skórzaną tapicerkę, komputer pokładowy, system nawigacji satelitarnej, immobilizer, a także zamek centralny, czujnik deszczu, reflektory ksenonowe i Isofix – czyli to wszystko, czego nie powstydziłyby się dzisiaj auta połyskujące kusząco zza szyby salonu samochodowego.

Ile kosztuje Golf IV –  cena Golfa 4 

Przeciętny Golf IV kosztuje obecnie ok. 10 tys. złotych. Są modele za 5 tys., a są i za 15, wszystko zależy od stanu technicznego. Kupując Golfa IV trzeba liczyć się z dodatkowymi wydatkami, bo na pewno coś będzie do zrobienia, ale koszty nie będą wysokie.

Zalety golfa: Za co Polacy kochają Golfa IV?  

To porządne, wygodne auto. W Polsce spotyka się najczęściej pięciodrzwiowe hatchbacki wyposażone w silnik benzynowy. Ogromną zaletą tego modelu jest powszechna dostępność tanich części, a co więcej, mechanicy samochodowi znają ten samochód na pamięć i mogą naprawiać go z zamkniętymi oczami. Wszystko, co w Golfie IV wymaga wymiany, można wymienić praktycznie od ręki, wszystko, co trzeba naprawić, dobry mechanik naprawi bez trudu.

Usterki w Golfie IV i koszt naprawy, koszt części

Golf, który nie miał żadnej stłuczki, nie rdzewieje, korodują tylko te egzemplarze, które były naprawiane. Komplet tarcz i klocków hamulcowych na cztery koła to koszt 600 zł, a przy wymianie zaleca się zregenerować zaciski, co wiąże się z wydatkiem do 100 zł. Raz na dekadę można wymienić tuleje w belce skrętnej. Golf IV ma zawieszenie z kolumną MacPhersona, która jest najpopularniejszym i najpowszechniej stosowanym rozwiązaniem, zatem doskonale znanym mechanikom. Komplet amortyzatorów na obie osie ze sprężynami kosztuje w granicach 1 tys. zł i warto zainwestować w markowe, bo tańsze zużywają się szybciej. Wahacz przedni kosztuje 150 zł, a tylne wahacze są nie do zdarcia, wymienia się je tylko w wersjach z napędem na cztery koła i to rzadko. To wszystko plus seryjne opony o wysokim profilu świetnie sprawdza się nawet na drogach o nawierzchni zbliżonej do bezdroży.

Golf IV słynie także z tego, że dopóki silnik pracuje, to samochód nadaje się do jazdy. Silniki benzynowe w Golfie IV są praktycznie niezawodne, problemy występują głównie w dieslach.

Optymalny wybór to Golf IV z silnikiem benzynowym 1.6 8V, który rozwija 101–102 KM mocy, w 10,8 s osiąga 100 km/h i zużywa do 8 l/100 km. Można zamontować instalację gazową za 2 tys. zł i jeździć na LPG.

Oczywiście na rynku dostępne są inne wersje Golfa IV, np. z silnikiem benzynowym 1.8 20V (125 KM). Bardziej skomplikowana konstrukcja napędu rozrządu generuje jednak większe problemy, zatem Golf IV w tej wersji traci na niezawodności. Z kolei silnikiem nie-do-zajechania jest benzynowy 2.0 z ośmioma zaworami i mocą 115 KM. To najlepsza wersja, ale niestety trudno znaleźć taki model.

Zalety Golfa IVWady Golfa IV
niezawodnywiek – produkcja zakończona w 2005 roku
niedrogipopularny, ale także mało oryginalny
dobre silniki 
prosta konstrukcja 
tanie i dostępne części 
można zamontować instalację LPG 
tanie OC

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Golfa IV?

Wyliczyliśmy, ile kosztuje ubezpieczenie Golfa IV. Kwota nie jest wysoka, co doskonale dopełnia obrazu Golfa IV jako dobrego samochodu dla przeciętnego polskiego kierowcy. Nasz kierowca mieszka w Zakopanem, ma dwoje małych dzieci, które odwozi do przedszkola, z rodziną wyjeżdża na weekendy i wakacje. Samochodem kieruje od 17 lat, przysługuje mu 60% zniżki, przejeżdża około 4000 km rocznie. Jeśli wybierze Golf IV z silnikiem benzynowym 1.6 z 2003 roku, za ubezpieczenie OC zapłaci od 483 zł w Link 4 do 576 zł w Benefii. Warto przeanalizować poszczególne oferty, aby nie przepłacić, bo zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC określa ustawa i dzięki porównywarce OC i AC możemy mieć to samo za dużo mniejsze pieniądze.

Oto kilka propozycji ubezpieczenia OC Volkswagen Golf IV dla doświadczonego kierowcy z Zakopanego: