Opel Astra niewiele się zmienia. Przez wszystkie lata produkcji nie modyfikowano znacząco jego stylistyki. Nie porywa swoim wyglądem, ale dla równowagi nie wywołuje płaczu i zgrzytania zębów pod względem awaryjności – zupełnie przeciętne, trwałe auto dla kierowcy, który potrzebuje środka lokomocji i nic poza tym. Nie jest szczególnie duże (chyba, że w wersji kombi), ale czteroosobowa rodzina zmieści się w nim całkiem wygodnie. Produkowano go w szerokiej gamie nadwozi: kombi, hatchback, coupe i sedan. Wszystkie modele Opla Astry III cechuje klasyczna konstrukcja kompaktów. Zawieszenie stanowi prosta konstrukcja z belką skrętną z tyłu, a rozdzielone amortyzatory i sprężyny ułatwiają serwis.

Ile kosztuje używany Opel Astra III

Astrę III w zależności od rocznika można kupić od 14 do 30 tys. Można też taniej, ale z tanimi ostrożnie. Wszystko zależy od przebiegu i stanu technicznego. Uwaga na flotówki, te bywają bardzo wyeksploatowane, a spotyka się je dość często, ponieważ formy chętnie kupują te auta dla handlowców czy pracowników.

Za co kierowcy kochają Opla Astrę III – czy warto kupić? 

Opel to w Polsce ciągle synonim niemieckiej solidności. Może nie tak dobrej jak Volkswageny, ale także dużo tańsze. Astra III to auto trwałe i niedrogie w naprawie. Części są powszechnie dostępne, większość od ręki, a mechaników znających się na oplach także nie brakuje.

Usterki w Oplu Astrze III i koszty napraw

Cokolwiek zepsuje się w Astrze III, można to naprawić szybko i bez problemów. Zacznijmy od awarii silnika. Opel Astra III był produkowany z wieloma różnymi wersjami. Podstawowy silnik benzynowy 1.4 to prosta konstrukcja, z punktu widzenia kosztów eksploatacji najlepsza. Jedyne, co jej dolega, to nadmierne zużycie oleju, o czym nie można zapomnieć.

O sprawdzaniu poziomu oleju należy także pamiętać w przypadku motoru 1.6. Do awarii, które lubię powtarzać się w tym silniku, należy także zacinanie się klap sterujących długością kolektora dolotowego oraz przypadki zerwania paska rozrządu, do czego dochodzi w efekcie zaniedbań – pasek trzeba wymieniać co 90 tys. km. Posiadacze modeli z silnikiem 1.4 mogą spać spokojnie – tam jest łańcuch.

Zarówno silnik 1.4 jak i 1.6 w Oplu Astrze III świetnie współpracuje z instalacją gazową.

Silnik 1.8 już niekoniecznie. Za to jest bez wątpienia bardziej dynamiczny a także trwalszy. W tym przypadku także należy nie zaniedbać systematycznej, stosunkowo częstej wymiany oleju. Użytkownicy egzemplarzy z tym silnikiem narzekają na elektronikę – ma problemy z czujnikami, komputerem sterującym oraz kasetami zapłonowymi, zdarzają się mu awarie przepustnicy.

W przypadku silników zasilanych ON warto zainteresować się jednostką 1.9 CDTI, która jest jednym z tańszych w naprawach silników tej klasy, zwłaszcza jego odmiana 120-konna. 150-konna zapewnia lepsze osiągi, ale częściej miewa problemy z klapami sterującymi dolotem, ale też nie pociąga to za sobą szokujących kosztów. W zasadzie wszystkie silniki Opla Astry III, tak benzynowe jak i ropniaki, mają mniejsze lub większe problemy z zaworem EGR, a po przejechaniu 100 tys. km warto wymienić pasek rozrządu. Za to układ wtryskowy wytrzymuje bardzo duże przebiegi.

Opel Astra ceny części zamiennych

Jakie są ceny części zamiennych do astry? Przyzwoite. Jeśli bierzemy pod uwagę zamienniki oryginalnych części, napęd rozrządu kosztuje w granicach 500 zł, sprzęgło z kołem dwumasowym poniżej 2 tys., komplet tarczy i klocków hamulcowych (przód i tył) jakieś 700 zł, komplet amortyzatorów ponad 600 zł.

Astra III jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie. Ślady korozji można wypatrzeć w trudno dostępnych miejscach, szczególnie na układzie wydechowym i pod podłogą. Ogniska korozji powstają także pod ozdobną listwą na klapie bagażnika. Ogólnie auto nie powinno rdzewieć, chyba że jest egzemplarzem powypadkowym, naprawianym na sprzedaż.

Inne usterki? Wnętrze jest wykończone przyzwoitymi materiałami, ale w niektórych egzemplarzach odpadają np. pokrętła klimatyzacji. Jest problem ze światłami – w tylnych zbiera się woda, a przednie matowieją.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Opla Astry III

Zakładamy, że kierowca z Zakopanego, który ma żonę i dwoje dzieci, kupuje Opla Astrę III z 2005 roku z silnikiem benzynowym 1.4. Nie chce się z nikim ścigać, potrzebuje w miarę wygodnego i solidnego auta na codziennie dojazdy do pracy i odwożenie dzieci do przedszkola, a także na rodzinne wyjazdy weekendowe i wakacyjne. Ma prawo jazdy od 17 lat, 60% zniżki, przejeżdża około 5000 km rocznie. Za ubezpieczenie OC zapłaci 471 zł w Link4 do 564 zł w AXA Direct. Nie warto przepłacać, bo zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC regulowany jest ustawą i każdy ubezpieczyciel oferuje to samo.

Opel Astra, wady i zalety – podsumowanie

Zalety Opla Astry IIIWady Opla Astry III
solidny i trwałysłaba jakość wykonania świateł
oryginalna blacha nie rdzewiejeduże zużycie oleju
szeroka gama nadwoziproblemy z zaworem EGR
proste w naprawiesilnik benzynowy 1.6 –  zacinanie się klap sterujących długością kolektora dolotowego oraz przypadki zerwania paska rozrządu
tanie i łatwo dostępne częścisilnik benzynowy 1.8 – problemy z elektroniką
silnik 1.9 CDT – jeden z tańszych w naprawie w tej klasie