O ile Ford Focus I zrobił furorę, o tyle Focus drugiej generacji nie wyróżniał się niczym specjalnym. Za to jego sylwetka lepiej zniosła upływ czasu. Ma dobre proporcje, mniej agresywne linie i charakterystyczny kształt przodu i linii bocznej. Produkowano go w wielu wersjach, jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, kombi, sedan i kabriolet. Istnieją także usportowione odmiany Focusa z mocniejszymi silnikami, a spragnieni rajdowego looku swoich czterech kółek mogli zamówić sportowe dodatki. W 2007 r. Ford Focus II został zliftingowany, nieco zmieniono wygląd przodu i kształtu tylnych świateł, zderzaka i klapy bagażnika, a w kokpicie zastosowano bardziej miękkie materiały. Wtedy powstała także 110-konna wersja turbodiesla 2.0 TDCi.

Używany Ford Focus II – za co kierowcy kochają Forda ?

Na rynku samochodów używanych najpopularniejsze i szeroko dostępne są wersje najbardziej praktyczne: hatchback z pięciorgiem drzwi i kombi.

Największym atutem Forda Focusa II jest dobre prowadzenie – samochód bardzo dobrze trzyma się drogi i pewnie pokonuje zakręty. Ma praktyczne wnętrze i produkowane było z wieloma różnymi silnikami, więc wybór jednostki napędowej jest duży. Auto nie jest specjalnie awaryjne, ale dużo zależy od silnika.

Ile kosztuje Ford Focus II

Egzemplarze Forda Focusa II z pierwszych lat produkcji są dostępne już od 6000-8000 zł, ale należy zachować ostrożność i sporą dozę nieufności wobec tak atrakcyjnych cen. Porządny egzemplarz Forda Focusa II kosztuje kilkanaście tysięcy złotych, auto po liftingu w dobrym stanie to wydatek ok. 18-20 tys. zł. W przypadku diesli koniecznie trzeba sprawdzić historię serwisową i stopień zużycia silnika. Fordy sprowadzane z zagranicy często kuszą bogatym wyposażeniem, ale nie warto  skupiać się na nim, bo można przeoczyć poważne usterki techniczne.

Usterki i koszty naprawy Forda Focusa II, jaki silnik, ile pali? 

W zawieszeniu Forda Focusa II z przodu są tradycyjne kolumny MacPhersona, doskonale znane mechanikom samochodowym, a świetne prowadzenie auto zawdzięcza wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu. Najlepsze do tego modelu są felgi szesnasto- lub siedemnastocalowe. Większe, a często spotykane, odbierają komfort jazdy i mogą powodować szybsze zużywanie się elementów układu jezdnego.

W przypadku silników benzynowych dobrym rozwiązaniem będzie wybór jednostki 1.6 100 KM. Silnik 1.4 jest słaby, a 1.8 i 2.0 piją paliwo jak smoki ( standardowo od 5 do 10 l na 100 km)  Oczywiście coś za coś – imponują osiągami. Silnik 1.6 115 KM ma bardziej skomplikowaną budowę – zmienne fazy rozrządu, cztery sondy lambda czy dwa katalizatory – co podnosi koszty jego serwisowania. W 1.4 i 1.6 rozrząd jest napędzany paskiem, w 1.8 i 2.0 łańcuchem. Właściciele wersji 1.6 100 KM narzekają na usterki alternatora, ale nie są one przesadnie kosztowne – regeneracja kosztuje 400 zł i wystarcza na 90 tys. km.

Silniki w fordach mają aluminiowy blok, dlatego montaż instalacji gazowej to jest kiepski pomysł – co zaoszczędzimy na paliwie, to zostawimy u mechanika. W wielu egzemplarzach zasilanych LPG odnotowano m.in. przypadki wypalania się gniazd zaworowych, problemy z komputerem czy uszkodzenie głowicy. 

Warto także wspomnieć o wielowahaczowym zawieszeniu z tyłu, które zapewnia dobre właściwości jezdne, ale jest także wadą tego modelu – duża ilość tulei i innych elementów gumowo-metalowych podnosi koszt serwisu (w dodatku nie są one trwałe).

Zainteresowanym kupnem Forda Focusa II w dieslu podpowiadamy, by wybrali najmniej skomplikowaną jednostkę 1.8 TDCi. Nie jest ona pozbawiona wad: jej piętą achillesową są wtryskiwacze i dwumasowe koło zamachowe. To i tak dobrze, bo nowocześniejsze silniki w fordach (1.6 TDCi) trapią dodatkowo usterki turbin i intercoolera. Koszt wymiany popularnego dwumasu to ok. 1500 zł, ale jeśli zainwestujemy w wyższej jakości zamiennik i przy okazji zamontujemy także nowe sprzęgło, za całość wraz z robocizną zapłacimy 2800-3000 zł.

W autach z silnikami na diesla awarii ulegała także pompa elektrohydraulicznego wspomagania, koszt nowej to ponad 1000 zł.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Forda Focusa II

Nasz kierowca mieszka w Zakopanem, ma dwoje małych dzieci, które odwozi do przedszkola, z rodziną wyjeżdża na weekendy i wakacje. Samochodem kieruje od 17 lat, przysługuje mu 60% zniżki, przejeżdża około 5000 km rocznie. Jeśli wybierze Forda Focusa II z 2005 roku z silnikiem benzynowym 1.6, za ubezpieczenie OC zapłaci 482 zł, jeśli wybierze ofertę TU Link 4. To najkorzystniejsza oferta wskazana przez porównywarkę ubezpieczeń, dzięki której szybko i wygodnie znajdziemy najtańsze OC.

Inne propozycje dla doświadczonego kierowcy z Zakopanego: